با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها از هفته اول اسفند ماه ۹۸ احتمال به تعویق افتادن تقویم آموزشی دانشگاه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  تمام دانشگاه‌های کشور از هفته اول اسفند ماه ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و با تصمیم ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا تا پایان سال تعطیل شدند.

این تصمیم باعث شد که اکثر دانشگاه‌ها شروع به آموزش مجازی به دانشجویان برای پیشگیری از عقب افتادگی دروس کنند.

با گذشت یک ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور و افزوده شدن تعداد مبتلایان به این ویروس و اظهارات متخصصان بیماری‌های عفونی پیش بینی می‌شود این ویروس یک دوره ۳ ماهه در کشور وجود داشته باشد.

با توجه به این شرایط طولانی شدن تقویم آموزشی دانشگاه‌ها و تداوم آموزش در دانشگاه‌ها در صورت ادامه وضعیت اضطراری در سال ۹۹ دو سناریو‌های پیش رو برای جبران این تعطیلات و عقب افتادگی دانشجویان از دروس است که در ادامه این گزارش به بیان آنها می‌پردازیم.


بیشتر بخوانید: بهترین شیوه آماده شدن دانش آموزان پایه دهم برای کنکور


سناریوی اول؛ تداوم آموزش در دانشگاه‌ها در صورت ادامه وضعیت اضطراری در سال ۹۹

با توجه به شرایط فعلی کشور احتمال ادامه آموزش مجازی دانشگاه‌ها بعد از پایان تعطیلات نوروزی وجود دارد. در همین رابطه علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم گفته است: روش برگزاری کلاس‌ها و دیگر امور درسی دانشجویان در شرایط اضطرار فعلی اخیرا به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. با این دستورالعمل، با توجه به شرایط پیش آمده اختیار دانشگاه‌ها در برگزاری کلاس‌های الکترونیکی بیشتر شده است، زیرا طبق پیش‌بینی دانشگاه‌هایی که در طول ۲۰ روز گذشته آموزش الکترونیکی را آغاز کرده‌اند عملا قبل از سال ۹۹، سقف ۱۰ درصد برای آموزش الکترونیکی را پوشش داده‌اند و نیاز به عبور از سقف قبلی ۱۰ درصد برای ارائه آموزش‌های الکترونیکی داشتند.

خاکی صدیق گفت: با توجه به اینکه ممکن است شرایط اضطراری در کشور پابرجا باشد و تعطیلی‌های دانشگاه ادامه داشته باشد و کمیته ملی مدیریت کرونا ضرورت برگزار نشدن کلاس‌های حضوری در سال ۹۹ را تشخیص دهد، به دانشگاه‌ها مجوز داده شد که بتوانند بیش از ۱۰ درصد دروس را هم به صورت آموزش الکترونیکی ارائه کنند.

خاکی صدیق ادامه داد: اگر نتوانیم ۱۵ فروردین دانشگاه‌ها را بازگشایی کنیم باید ببینیم تعطیلات چه مقدار طول می‌کشد و آن موقع باید تصمیم‌گیری شود. تشخیص این موضوع که دانشگاه چه درس‌هایی و چند درصد از آنها را به صورت غیرحضوری ارائه کند، به عهده شورای آموزشی دانشگاه گذاشته شده است.

وی افزود: اما اگر شرایط به گونه‌ای باشد که تعطیلی‌ها ادامه پیدا کند و طولانی‌تر شود باید دید آموزش الکترونیکی تا چه مقدار می‌تواند نیازها را پوشش دهد و در این صورت تمدید ترم جزو گزینه‌هاست.

سناریوی دوم؛ افزوده شدن ۳ هفته به دوره آموزشی دانشگاه‌ها

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در نخستین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در سال ۱۳۹۹ گفت: اگر بعد از پایان تعطیلات عید یعنی ۱۶ فروردین ماه کار آموزش شروع شد دانشجویان و دانشگاهیان بعد از پایان تعطیلات ۳ هفته به دوره آموزش اضافه می‌شود. زمان شروع تحصیل هنوز مشخص نیست و هفته آینده درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: دانشگاه‌ها هم یک چنین شرایطی دارند می‌گویند بعد از فروردین‌ماه اگر بلافاصله تعطیلات تمام شود و آن‌ها کار دانشگاهی را شروع کنند سه هفته به دوره آموزش اضافه می‌کنند چرا که بخشی از آموزش‌ها را در سیستم فضای مجازی جبران کردند. هرچه دیرتر شود به آن سه هفته اضافه خواهد شد یعنی اگر به عنوان مثال بعد تعطیلات عید دو هفته باز تعطیلی دانشگاه‌ها تاخیر افتاد بر آن سه هفته اضافه می‌شود یعنی پنج هفته خواهد شد.

با توجه به این شرایط و سخنان و اظهاراتی که تاکنون بیان شده است احتمال تمدید ترم تحصیلی و آموزش مجازی دانشگاه‌ها جز گزینه‌های محتمل پیش رو است. برخی از دانشگاه‌ها مثل دانشگاه علم و صنعت اعلام کرده اند که نیازی به تمدید ترم تحصیلی ندارند.

ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت در این رابطه گفته است: تهدید ناشی از کرونا که منجر به تعطیلی دانشگاه و مراکز خوابگاهی ما شد، در حوزه دانشجویی این امکان را به ما داد که با تبدیل وضعیت کنونی به یک فرصت، بیش از ۸۳ درصد دروس را به صورت مجازی برگزار کنیم.

ذاکری گفت: ما در دانشگاه علم و صنعت نیازی به تغییر برنامه آموزشی نداریم و امتحانات به استثنا برخی دروس عملی و آزمایشگاهی در موعد مقرر برگزار می‌شود.

  غلامرضا کیانی، معاون آموزشی دانشگاه فنی‌حرفه‌ای  گفت: احتمال افزایش طول تقویم آموزشی و تعویق امتحانات وجود دارد. قبل از گرفتن هر تصمیمی باید اوضاع کشور بعد از تعطیلات نوروز در رابطه با بحران کرونا مشخص شود.

با توجه به تمام این شرایط و اینکه حدود ۷۰ درصد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کوچک در کشور زیر ساخت آموزش مجازی به دانشجویان را ندارند و بیشتر دانشگاه‌های استان‌های مختلف کشور به حالت تعطیل درآمده اند احتمال تمدید ترم تحصیلی سناریویی محتمل‌تر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Maryam
۱۷:۱۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام بخدا ما تو خونه نمیتونیم درس بخونیم شرایط درس خوندن نیست نمیتونم ذهنمو متمرکز کنم درسامو خواهم افتاد چون شما میدانید سخت گیری اساتید رو و داریم زجر میکشیم ازین وضعیت لطفا یه فکری کنید
Iran (Islamic Republic of)
حدیث
۰۴:۰۹ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
بنده ترم آخر هستم و کنکور دارم پس تمدید ترم برای من و امثال من کابوسه. لطفا تابستون کلاس‌های حضوری برگزار بشه و ما هم یه نفس راحتی بکشیم. هیچ‌کس از کلاس‌های مجازی رضایت نداره! حتی رشته‌های نظری که خیلیا میان میگن مجازیش امکان پذیره، چون هیچ اطلاعاتی از این رشته‌ها ندارن میان این حرفو می‌زنن.
Iran (Islamic Republic of)
Hani
۰۳:۰۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
به خدا که مجازی نمیشه درس خوندن از اردیبهشت درست کنید این وضع و
هرکسی مراقب باشه همه جا بازه جز دانشگاه که مهمه
Iran (Islamic Republic of)
مهندسی مکانیک باهنر کرمان
۰۱:۰۹ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام و خداقوت مسئولین محترم شما که تحصیل کرده این ایا به نظر شما دروس مهندس و دروس تخصصی تمامی رشته ها رو میتونید با دروس نظری مقایسه کنید اقا دروس نظری رو میشه با اموزش مجازی صورت پذیر کنیم اما دروس تخصصی رو نمیشه الان ما الان ما دروس کارگاه هامون رو چجوری با کلاس مجازی بگذرونیم خاهشا در مورد این مشکل همه گیر دانشجویان تدبیری بیاندیشید
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۲۰:۳۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
دیگه پوسیدیم توخونه بازم نیم دانشگاهارو هرکی مواظب خودش باشه اعصابمون داغونه رشته م طوریه که بایدسرکلاس درسوفهمیداینطوری که نمیشه مملکتوبه حالت عادی برگردونین حالمون بده افسردگی گرفتیم بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
باسلام نمیشه دروس عملی و آزمایشگاه را مجازی برگزار کرد
ترم تابستان را خذف کنید،، این ترم را منتقل به تابستان کنید.
Iran (Islamic Republic of)
اردبیل
۲۳:۱۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام.بنظر من تمدید ترم جزو بهترین گزینه هاست هممون باید دعا کنیم مریضی تموم بشه من خودمم دانشگاهم جای گرمسیره ولی تحمل میکنم و خدارو شکر میکنم که هیچ درد و بلایی نیست فقط لطفا مارو از بلا تکلیفی در بیارید بعضی از دروس مجازی خوبه .
Iran (Islamic Republic of)
مهندسی مکانیک
۲۰:۳۴ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
بهترین گزینه حذف ترم بدون محاسبه سنوات است. شاید این دو روش که گفته شده برای دروس نظری و رشته هایی بیشتر با درس های حفظی قابل اجرا باشد ولی برای دروس عملی و سنگین مهندسی به هیچ وجه قابل تصور نیست و پاسخگو نمی باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
اهواز همین الانشب هم شما عرق میکنی.چه برسه بخاد تمدید بشه.هممون بهذفنا میریم
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۱:۵۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام ما دانشجوایان ارشد که ترم آخر هستیم کلی پول مواد وسیله دادیم واللن بخاطر این تعطیلات خراب شدن چی یعنی باز دوبارا ما باید هزینه بدبم
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۱:۴۶ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام .اضافه شدن به ترم برای ماهایی که دانشگاهامون توی مناطق گرمسیری هست واقعا سخته فکرکنید توی تیرومرداد بخوای هوای بندر عباس رو تحمل کنی خیلی سخته بعدم مافقط بعضی از دروس به صورت مجازی تدریس شده چرافکر دروس عملی نیستن با دوهفته یا سه هفته چطور درسی که عملیه ویه جلسه هم برگذار نشده رو ما جمع بندی کنیم کاش شرایط همه ی رشته ها وشهرارو درنظر بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۳ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
بابا ولمون کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۳ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
منظور از تمدید ترم که گفت محتمل تره همون حذف ترم است ؟؟یا همن سه هفته هستنش؟
Germany
دانشجو
۰۴:۵۱ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام
لطفا ترم رو حذف کنید . این شیوه ی اجرای مجازی بسیار بسیار بازده پایینی دارد.... انگار فقط میخواین ترم رو تموم کنید همین . اصلا نمیشه درسارو اینطوری ارائه داد. لطفا به تابستان انتقال ندهید در تابستان همه شرایط رفتن به شهر دیگه رو ندارن ، لطفا هر تصمیمی گرفتید اون رو قطعی کنید ...خسته شدیم از بلاتکلیفی ، همینطوری تو این اوضاع پر از استرس هستیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
امیر
۲۲:۱۱ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
شاید شما تصمیم داری سالهای سال تحصیل کنی و زمان برات مهم نیست. ولی برای من مهمه که یه ترم عقب نیافتم و به موقع فارغ التحصیل بشم
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۰۴:۴۱ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام
این ترم اگر کنسل شود بهتر است به جاش تابستون این ترم رو برگزار کنیم.
چون مجازی خیلی فایده نداره حداقل برای من فایده نداره.
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
دقیقا همینه این ترم را به تابستان منتقل کنید..تمام
Iran (Islamic Republic of)
ALI
۰۳:۴۸ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
لطفا تمهیدات لازم و بسیج کردن نیرو های امداد رسانی در مراکز علمی و آموزش های لازم را برای تشکیل کلاس های درس در دانشگاه و مدارس "بصورت حضوری فراهم و آماده کنید، آموزش مجازی مطلوب نیست و به نظر بنده بهترین حالت همان 3 هفته تمدید است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام به همگی نظر من حذف ترم تابستونه و جایگزین کردن این ترم به جای آن است . اینجوری هم تقویم آموزشی ترم های دیگه تغییر نمی کنه . باید توجه داشته باشیم که بعضی دانشجو ها کنکور هم دارند و نباید تغییری در ترم های دیگه به وجود بیاد تا آزمون ها همبه خوبی برگزار شوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
عاقا این ترمو حذف کنید این کرونا تا تابستان مهمونمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
واقعا غیر حضوری سخته . برای من که فعلا فقط یکی از استادام برگزار کرده لطفا ترم رو از تیر ماه اغاز کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
تیر در اهواز اوج گرماست و تردد امکان پذیر نیست
پدر همه درمیاد
Iran (Islamic Republic of)
یه دانشجو بدبخت
۲۰:۰۹ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
حذف ترم معقول ترین و کم هزینه ترین کاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
لطفا یه فکری به حال ما کنکوریا بکنید، یه تاریخ بگید، تمام برنامه ریزی هامون تحت تاثیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
با تمدید یا حذف ترم کاملا مخالفم چون ما تا الان‌بیش از پنجاه درصد دروس رو به اتمام رسوندیم و کلی تمرین و پروژه و مقاله واسه اساتید ارسال کردیم و نصف راهو به همین روش رفتیم بعدشم ما پنج جلسه قبل از کرونا سر کلاسا بودیم و اینکه کسانی که از شهرستان میان دانشگاهای تهران و خوابگاه ندارن باید برن خوابگاهای خودگردان که اینم باز منشا انتشار ویروسه باید همینجور مجازی ادامش بدن تا ترم تموم شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
گزینه سوم که به نظر معقول ترین گزینه است: حذف ترم تحصیلی و عدم احتساب در سنوات تحصیلی دانشجویان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
ن خیر من ترم اخر هستم می خواهم زودتر تمام کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
درستشم همینه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۳۰ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
دلت خوشه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
همان دانشگاه های هم که بستر آموزش مجازی داشتند، نتوانسته و نمیتوانند همه درسهای تئوری را مجازی برگزار کنند. تعداد قابل توجهی از اساتید دانشگاههای به نام هم با این موضوع مخالف هستند و معتقدند برخی از درسها اگر مجازی ارائه شود، کیفیت یادگیری و یاددهی فدا میشود و در مورد دروس اصلی نمیشود چنین کاری را کرد. در این راستا دانشجویان هم قطعا ناراضی خواهند بود و احتمالا از نظر قانونی مسیر برای اعلام شکایت به دیوان عدالت اداری وجود دارد. اگر هم کسی نتواند نمره قبولی بیاورد، که از پیش بهانه به دست او داده شده است.
به این قضیه این را اضافه کنید که دانشجویان شهریه پرداز (شبانه مثلا)، شهریه کلاس حضوری را پرداخت کرده اند و دانشگاه ملزم به برگزاری کلاس حضوری است.
Iran (Islamic Republic of)
احمدعبدی
۱۵:۲۰ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
آموزش فضای مجازی تاکنون مطلوب نبوده خراسان رضوی تربت حیدریه دانشگاه آزاد
Iran (Islamic Republic of)
سروناز
۱۴:۴۲ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
بابا ما به خاطر استرس خیلی از درسا عقب افتادیم واقعا فکر کردین فقط مدارسه ... کلاس های کنکور چی همه بسته ... آزمون های آزمایشی همه لغو ... کتاب خونه ها همه بسته ... واقعا توی یک سری از خونه ها به خاطر بچه و سروصدا امکان مطالعه تمام وقت نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
با عرض سلام و ادب به نظر بنده بهترین حالت همان 3 هفته تمدید است که افزوده می شود به طول ترم بهترن حالت همین فرمول 3 هفته 2 هفته اضاف به طول ترم است
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۱۶ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام
دانشگاه پیام نور قبل از این هم به صورت غیر حضوری بود.لطفا ترم رو تمدید نکنید.ما که ابتدایی نیستیم.به صورت غیر حضوری در قرنطینه خانگی مشغول به تحصیل مجازی هستیم.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۲:۵۸ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
واقعیت بخواهید بدانید اگر واقعا" بخواهیم جلو این بیماری گرفته بشود و اموزش هم لطمه نبیند ترم تابستانه باید حذف بشود و ترم دوم بجای ان قرار بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
همه ی رشته ها که دروسشون در فضای مجازی قابل تدریس نیست لطفا بفرمایید برا رشته های فنی و مهارتی که دانشجو باید دروس کارگاهی و آزمایشگاهی را بگذراند چگونه میخواهید در فضای مجازی عمل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
اولا همه دروس رو نمیشه بصورت مجازی تدریس کرد ثانیا همه دانشگاه ها شرایط اموزش مجازی رو ندارن ثالثا در اموزش مجازی دانشجویان نیاز به امکانات و اینترنت مناسب دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
آموزش مجازی اصلا بدرد نمی خوره.شاید کسی دسترسی و امکانات کلاسای مجازی رو نداشته باشه .شما ها میترسید ترم تابستونو از دست بدید نتونید از دانشجو ها پول بگیرید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
امیر
۲۲:۱۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
آره حتما برای همینه که میلیون ها هنرجو از تو خونه شون تحصیل میکنن
Iran (Islamic Republic of)
feri
۰۹:۵۸ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام.پس ما ارشدا چی؟؟کارای اجرایی پایان ناممون مونده
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
nilofar
۰۹:۰۷ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
این روش اموزشی جوابگو نیست،باید از دانشجویان و دانش اموزان که استفاده کننده ی این روش ها هستن پرسیده شود که این اموزش کیفت دارد یا نه،نه از مسئولینی که در حال حاضر خودشان از این روش استفاده نمی کنند،دادن یک پاور پوینت که نشد اموزش،درسی که استاد در ۶،۷ جلسه درس میده،یکی دو جلسه در شبکه اموزش با پایین ترین کیفیت داره تدریس میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
تا وقتی که اینگونه خطر کرونا هست فرزندم را به خوبگاه و دانشگاه نمی فرستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
اونایی که برای پایان نامه تو آزمایشگاه کار می کنن تکلیفشون چیه؟ دیگه این رو که نمیشه مجازی انجام داد. شاید اگر بشه با تایید اساتید راهنما این افراد بتونن به دانشگاه برگردند و به کارشون برسن مشکل این افراد هم حل بشه. به خصوص رشته های کشاورزی که فصل کشت دارن رو نمیشه به تعویق انداخت.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۶:۵۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
آخه رشته قطعی بود رفتی کشاورزی...دانشگاه چه کلاس داشت باشن چه نه کسی بخواد درس بخون میخون کسی هم نخواد بخون نمیخون الکی ترم جدید ترم بعدی درنیارید
آخرین اخبار