اطلاعات هواشناسی از شاخص‌های توسعه اجتماعی و اقتصادی است

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت داده‌ها و اطلاعات هواشناسی گفت: این اطلاعات از شاخص‌های توسعه اجتماعی و اقتصادی و حتی فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی روز دوشنبه در بازدید اداره کل هواشناسی استان به مناسبت روز جهانی هواشناسی اظهار کرد: این اطلاعات در مواقع بحران، کمک شایانی به مدیریت بحران می‌کند از این رو اهمیت آن بسیار است.

او گفت: اطلاعاتی که هواشناسی در اختیار جامعه قرار می‌دهد در جلوگیری از سیل و مقابله با تغییرات اقلیمی از اهمیت تعیین کننده‌ای برخوردار است.

او ادامه داد: خوشبختانه امکانات مناسبی در این زمینه در استان وجود دارد، اما برخی کاستی‌های نرم افزاری و سخت افزاری نیز اعلام شده که در بودجه سال جاری این نواقص و کاستی مورد توجه قرار می‌گیرد.

علی دولتی مهر مدیرکل هواشناسی استان نیز در این بازدید گفت: ۱۲۰ ایستگاه هواشناسی در استان فعال است که پایش وضع هوای استان و تحلیل آن بر اساس نقشه‌های هواشناسی در تبریز انجام می‌شود.

او  افزود: از سال ۱۳۲۷ ایستگاه هواشناسی همزمان با فرودگاه تبریز ایجاد شده و توسعه یافته و اکنون وارد زندگی مردم شده است.

او ادامه داد: محافظت از منابع و و داده‌های آبی و مقابله با تغییر اقلیم به عنوان پدیده‌ای سرطانی در کشورها، یکی از داده‌هایی است که هواشناسی در اختیار جامعه قرار می‌دهد.

دولتی مهر افزود: ایستگاه‌ها به صورت جاده ای، فرودگاهی و کشاورزی اطلاعات را دریافت و تحلیل می‌کنند و امسال در کارگروه کشاورزی با ۳۰ هزار کشاورز ارتباط مستقیم برقرار و توصیه‌های کشاورزی به آن‌ها ارایه شده است.

او همچنین ادامه داد: این اطلاعات و توصیه‌های کشاورزی موجب ایجاد هزاران دلار ارزش افزوده در این بخش شده است.

دولتی مهر افزود: تصاویر و داده‌ها از رادار‌ها و گیرنده‌های ماهواره‌ای دریافت و تحلیل شده، اما باید پوشش رادار هواشناسی در استان کامل شود.

او گفت: البته ۹ رادار هواشناسی در کشور وجود دارد که یکی از آن‌ها در استان فعال است و برای رفع مشکلات پوشش راداری، نصب رادار برد کوتاه در استان ضروری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار