باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کامیون‌های ایرانی متوقف شده در مرز‌های قاره سبز به کجا مراجعه کنند+ فیلم

اروپا به یکی از کانون های اصلی درگیری با ویروس تبدیل شده و مقررات سختگیرانه ای در مرزهای این قاره برقرار کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اکنون بیش از دو ماه است که اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان درگیر بحرانی به اسم ویروس کرونا شده اند و در راستای مقابله با این ویروس و شیوع آن، دولت ها تدابیر متفاوتی را در داخل و خارج از مرزهای خود اندیشیده و محدودیت هایی را اعمال کرده اند.  

در همین راستا چندی پیش ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد کامیون های ایرانی در مرز کشورهای اروپایی متوقف شده و نمی توانند وارد قاره سبز شوند؛ وزارت امور خارجه ایران به این ویدئو واکنش نشان داد و علل این اتفاق را تشریح کرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره توقف کامیون های ایرانی در مرزهای رومانی، بلغارستان و ترکیه، توضیح داد که «پیرو شیوع کرونا در جهان، اکنون اروپا به یکی از کانون های اصلی درگیری با این بیماری تبدیل شده و مقررات سختگیرانه ای در مرزهای کشورهای اروپایی برقرار شده است که شامل اتباع اروپایی هم می شود».

او همچنین اظهار کرد که «با توجه به این شرایط، سفارتخانه های ایران در اروپا و نیز تمامی کشورهای منطقه و همسایگان، از یک ماه گذشته فعال و در آماده باش هستند و حتی کارشناسانی را به صورت ۲۴ ساعته با شماره تلفن های مشخص اعلام کرده اند تا موارد را پیگیری کنند».

موسوی همچنین خبر داد که ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با همتای بلغار خود به صورت مشخص در این زمینه گفت‌وگو کرده است و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی  تمام تلاش خود را برای حفظ رفاه و تسهیل امور اتباع خود در خارج از مرزهای ایران به کار گرفته است.

همچنین وزارت امور خارجه شماره تلفن هایی را برای اتباع خود در نظر گرفته تا در صورت بروز مشکل با آن تماس بگیرند.

پیگیری وزارت امورخارجه درباره توقف کامیون‌های ایران در مرز‌های قاره سبز+ فیلم

تدابیر اروپا برای مقابله با کرونا

سفارت جمهوری اسلامی ایران در صوفیا، با اشاره به انتشار کلیپی از سوی یکی از رانندگان زحمت‌کش ترانزیت کشورمان درباره مشکلات به وجود آمده در مرز رومانی و همچنین کلیپ مشابهی در خصوص توقف کامیون‌های ایرانی در مرز رومانی و بلغارستان اعلام کرد که «پیرو شیوع کرونا در جهان، اکنون اروپا به یکی از کانون‌های اصلی درگیری با این بیماری تبدیل شده و مقررات سختگیرانه‌ای در مرز‌های کشور‌های اروپایی برقرار شده است که شامل اتباع اروپایی هم می‌شود. با توجه به این شرایط، وزیر بهداشت بلغارستان با صدور دستورالعملی از بامداد تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۲۰ ورود اتباع تعداد زیادی از کشور‌ها اعم از کشور‌های اروپایی همچون آلمان، فرانسه و بریتانیا و همچنین اتباع ایرانی به خاک بلغارستان را در راستای مقابله با شیوع کرونا به طور موقت ممنوع اعلام کرد.

سفارت کشورمان همچنین اعلام کرد با توجه به شرایط فوق و بر اساس برنامه‌ریزی به عمل آمده، این سفارت از یک ماه گذشته با تشکیل کمیته مدیریت بحران و برقراری کشیک شبانه‌روزی در آماده باش کامل قرار گرفت و حتی کارشناسانی را به صورت ۲۴ ساعته با شماره تلفن‌های مشخص اعلام کرد تا هرگونه موارد احتمالی را پیگیری کنند.

به علاوه این سفارت طی اقدامات به عمل آمده در نتیجه رایزنی‌های فشرده با مقامات ذیربط بلغارستان، موفق شد در هفته گذشته تمامی‌کامیون‌های متوقف شده در مرز رومانی با بلغارستان شامل ۲ گروه از کامیون‌های ایرانی متوقف شده (یک کاروان مرکب از ۱۶ کامیون و یک کاروان مرکب از ۱۳ کامیون) را با همکاری و اسکورت پلیس محل به مرز بلغارستان با ترکیه منتقل کند.

گروه اول پس از هماهنگی‌های انجام شده و تلاش ارزنده سفارت کشورمان در آنکارا موفق به عبور از مرز و ورود به خاک ترکیه شد و گروه دوم هم توسط مسئولان گمرک مستقر در مرز ترکیه با عنوان اینکه رانندگان باید دوره ۱۴ روزه قرنطینه را طی کنند و سپس وارد خاک ترکیه شوند، در مرز ترکیه متوقف و از ورود آنها به خاک ترکیه موقتا ممانعت به عمل آمد که این موضوع نیز با تلاش‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران حل و رانندگان مذکور اجازه عبور از خاک ترکیه را اخذ کردند.

در همین راستا یکی از شهروندان ویدئویی درباره حل مشکلاتش منتشر کرده است.

ایرانیان چگونه در صورت بروز مشکل با سفارت مربوط ارتباط برقرار کنند؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به رانندگان عزیز ایرانی که به کشور‌های دیگر تردد می‌کنند توصیه کرد در صورت مواجه شدن با چنین شرایطی (اگر غیر معمول باشد و معطلی آنها ناشی از صف‌های طولانی در گمرکات کشور‌ها برای تشریفات اداری نباشد) سریعا با سفارتخانه‌های ایران در آن کشور تماس برقرار کنند، در ادامه شماره‌ تلفن‌هایی برای تسهیل امور اتباع ایرانی آمده است:

کارشناسان کشیک در بخش کنسولی وزارت امور خارجه با شماره:

۰۰۹۸-۹۲۲۷۹۱۲۵۲۱
۰۰۹۸-۲۱۶۱۱۵۳۰۰۹

در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان:
۰۰۳۵۹۸۷۹۸۱۰۳۸۲

در سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی:
۰۰۴۰-۷۶۱۱۲۱۸۰۲
۰۰۴۰-۷۶۱۱۲۱۸۰۱
۰۰۴۰-۷۶۴۰۲۲۴۹۰

در سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه:

۰۰۹۰-۵۰۵۰۵۹۱۵۶۹

۰۰۹۰-۵۵۱۲۱۱۲۶۱۵

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار