سفر‌های ظریف در آبان ۱۳۹۸؛

رایزنی های دستگاه دیپلماسی از جنوب ترکیه تا خلیج فارس

در این گزارش نگاهی به سفر‌های ظریف در آبان ۱۳۹۸ خواهیم انداخت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با آغاز دومین ماه از فصل پاییز سفر های خود را از خلیج فارس شروع کرد.او که برای شرکت در نشست اکو در ترکیه آماده می شد، در ابتدا به دوحه پایتخت قطر سفر کرد.

ظریف در دوحه

سیدعباس موسوی در توضیح علت سفر ظریف به دوحه پایتخت کشور عربی قطر گفت: وزیر خارجه به منظور شرکت در کمیته خاورمیانه کنفرانس امنیتی مونیخ که هر ساله در آلمان برگزار می‌شود به قطر سفر کرد.

در این سفر وزیر امور خارجه کشورمان با همتای قطری خود و وزیر اقتصاد این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

روابط دو جانبه با تاکید بر همکاری‌های اقتصادی، اوضاع جاری در کشور‌های منطقه خلیج فارس از جمله موضوعات مورد گفتگو و تبادل نظر بین وزیر امورخارجه کشورمان و طرف قطری بود؛ وزیر امور خارجه کشورمان از آمادگی ایران برای همکاری‌های دراز مدت با قطر و تبدیل این کشور به عنوان یک شریک اقتصادی سخن گفت.

طرف قطری نیز ضمن ابراز علاقمندی برای اجرای توافقات گذشته، از پیشبرد و توسعه همکاری‌های اقتصادی در چارچوب منافع متقابل و مشترک دو کشور استقبال کرد.

از جبوی ترکیه تا دوحه

پس از قطر، ظریف به منظور شرکت در نشست اکو، به آنتالیا یکی از شهرهای جنوبی ترکیه سفر کرد.

حضور ظریف در شهر دیدنی آنتالیا

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به منظور شرکت در نشست اکو به آنتالیا یکی از شهرهار توریستی ترکیه سفر کرد.

او در حاشیه این نشست با همتای ترک خود دیدار و موضوعات مورد علاقه در حوزه روابط دوجانبه و تحولات منطقه و همکاری‌های دو کشور در «اکو» را مورد تبادل نظر قرار دادند.

در خلال گفت وگو‌های انجام شده بین وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» دکتر ظریف از اظهارات روشنگرانه اخیر آقای اردوغان رییس جمهور ترکیه در خصوص تحولات عراق تشکر کرد.

 اردوغان در پاسخ به پرسشی در خصوص تحولات اخیر عراق با اشاره به پشت پرده این تحولات، هدف از آن را تجزیه دنیای اسلام و درگیر کردن کشور‌های مسلمان با یکدیگر دانست.

از جبوی ترکیه تا دوحه

سازمان همکاری اقتصادی (Eco) متشکل از ۱۰ کشور است که توسط سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ خورشیدی تأسیس شد. اکو، یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است و برای بهبود اوضاع و توسعه پایدار کشور‌های عضو تلاش و برای حذف تدریجی موانع تجاری بین آن‌ها فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ظریف ، نشست اکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار