دانستنی های کارگری؛

سقف مجاز مرخصی ساعتی چقدر است؟

درباره گرفتن مرخصی ساعتی کارگران و سقف مدت مجاز آن بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مرخصی ساعتی بخشی از مرخصی استحقاقی بوده و از میزان آن کسر می‌شود.

فرد برای برخی کار‌های روزانه از مرخصی ساعتی استفاده می‌کند که در کارگاه‌ها و شرکت‌های مختلف متفاوت است.

در برخی شرکت‌ها دو ساعت و برخی دیگر تا ۵ ساعت و حتی ۶ ساعت در روز هم مجاز است، اما در هر صورت جمع مرخصی‌های ساعتی زمانی که به ۸ ساعت برسد، یک روز مرخصی محسوب می‌شود.

افراد معمولا در صورت وجود کار‌های خیلی ضروری یا کار‌های اداری که نیاز به مراجعه صبح دارد از این نوع تعطیلی کاری استفاده می‌کنند.

نکته دیگر این است که اگر در شرکتی افراد ساعات کاری روز پنجشنبه را موظف باشند در طول هفته پر کنند و به صورت توافقی پنجشنبه تعطیل باشد بنابراین استفاده از مرخصی استحقاقی در طول هفته نیابد بیشتر از مجموع ساعات کاری موظفی شود و اگر میزان مرخصی ساعتی بیشتر از کل مرخصی استحقاقی در طول ماه شود در واقع حکم مرخصی بدون حقوق و کسر از کار را خواهد داشت و کارفرما می‌تواند برای آن ساعت بیمه هم پرداخت نکند.

ماده ۷۰ قانون کار می‌گوید، مرخصی کمتر از یک روز کار جز مرخصی استحقاقی منظور می‌شود. در برخی ادارات و سازمان‌ها عنوان «مرخصی کمتر از دو ساعت و سه ساعت» برای انجام کار‌های ضروری کارگران تعریف شده که بیش از آن، مرخصی یک روز کامل محاسبه می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: کارگران ، مرخصی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۵۰ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
سلام لطفا این فیلم مزخرف کامیون را قطع کنید
فیلمی که ریشتر وجهه خراب نمودن سایر برنامه ها را داره
آخخخخخخخخخرررررررررر اعصصصصصصابببب خخخوووووررررردددکننننننننننییییییه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
حقوق سربازان ۲۰۰ تومن خیلی کم است، مدت زمان سربازی ( دو سال) زیاد است ما نمیتوانیم دو سال عمرمان را طلف کنیم ، یا ماهی دو ملیون حقوق دهید یا سربازی را به ۵ ماه کاهش دهید،
قانون سربازی باید اصلاح شود، بعد از سربازی هیچ‌گونه اشتغالی برای سربازان نیست و هرکس باید خودش برای امرار معاش فکری به حال خود کند پس چرا دو سال از عمرمان را هدر دهیم؟؟؟؟؟!!!
پاسخگو باشید
Iran (Islamic Republic of)
آنا
۲۳:۲۸ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
سلام چرا به مسئله بیکاری ناشی از کرونا و یا تعطیلی بدون حقوق و ماده ۱۵ قانون کار هیچ اشاره ای ندارین؟؟؟؟
آخرین اخبار