مراجعه با تأخیر فردی که الکل مصرف کرده خطر مرگ را به دنبال دارد

متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت گفت: هر چقدر در مراجعه بیماری که الکل مصرف کرده است تأخیر ایجاد شود درمان و نجاتش سخت‌تر می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، پانته‌آ رمضان نژاد متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت اظهار داشت: هرچقدر در مراجعه بیماری که الکل مصرف کرده است تاخیر ایجاد شود درمان و نجاتش سخت‌تر می‌شود.

او افزود: مراجعه بعد از ۷۲ ساعت مرگ حتمی بیمار را به دنبال دارد، اما اگر سریعاً مراجعه شود با کمک دیالیز هم می‌توان فرد را از مرگ نجات داد و هم بینایی او را بازگرداند.

رمضان نژاد با اشاره به اینکه برخی از مردم تصور می‌کنند مصرف خوراکی الکل به ویژه در شرایط اپیدمی کرونا مؤثر است، در صورتی که این یک تصور کاملا اشتباه است اضافه کرد: مصرف الکل چه به صورت الکل اتیلیک و چه به صورت متیلیک (الکل چوب) خطرآفرین است و باعث بروز بیماری‌هایی برای مصرف کننده آن‌ها می‌شود.

او ادامه داد: برای ضدعفونی سطوح و دست باید از الکل اتانول یا اتیلیک استفاده شود که جذب پوستی کمتری دارد و ایجاد مسمومیت نمی‌کند.

رمضان نژاد با اشاره به اینکه مسمومیت‌های ایجاد شده از مصرف الکل متیلیک یا الکل چوب است گفت: متأسفانه دیده شده عده‌ای سودجو برخی مواد سمی به این نوع الکل اضافه می‌کنند.

او افزود: الکل متیلیک ذاتا بی رنگ است، اما در کارخانه برای آنکه از الکل اتیلیک تمیز داده شود به آن رنگ اضافه می‌شود تا کسی از آن استفاده نکند، اما دیده شده برخی افراد برای اینکه سود بیشتری کسب کنند به این نوع الکل وایتکس اضافه می‌کنند تا رنگ آن از بین برود، مردم نیز از همین الکل استفاده کرده که چه در ضدعفونی کردن محیط و چه مصرف خوراکی آن عوارض زیادی وجود دارد.

رمضان نژاد با بیان اینکه در صورت مصرف الکل علایم آن به صورت تأخیری بروز می‌کند اضافه کرد: این الکل‌ها معمولا به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند، آنزیمی در بدن وجود دارد که ابتدا الکل اتیلیک را متابولیزه کرده و از چرخه بدن خارج می‌کند سپس به سراغ الکل متیلیک می‌رود.

او ادامه داد: بیمار بعد از مصرف الکل متیلیک معمولا با علایمی همچون تاری دید و خواب آلودگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کند، افرادی که اقدام به مصرف این نوع الکل می‌کنند باید سریعاً به مراکز درمانی و بیمارستان مراجعه کنند و از برخورد‌های انتظامی در این اماکن بیم نداشته باشند.

رمضان نژاد گفت: الکل جذب بسیار سریعی دارد، معمولا ۸۰ تا ۹۰ درصد این الکل در همان یک ساعت اول جذب می‌شود و نیازمند درمان‌های پیشرفته در مراکز درمانی است.

او افزود: اگر فرد بعد از مصرف الکل دچار تاری دید، دوبینی، کاهش سطح هوشیاری و خواب آلودگی شد باید سریعاً به مراکز درمانی یا بیمارستان مراجعه کند، برای این قبیل بیماران درمان در خانه کاربرد ندارد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.