«شهر بازی»؛ تلفیق بازی سنتی با فضای مجازی/ طراحی نوستالژی هایی خاطره انگیز برای نسل جدید

«شهربازی» برنامه ای مفرح برای مردم در روزهای شیوع کرونا است که روی آنتن شبکه پنج می رود.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها مهمان ناخوانده‌ای از چین تعداد زیادی از مردم ما را خانه نشین کرده است. در این شرایط که امن‌ترین جا برای دور ماندن از ویروس کرونا، خانه است یکی از دردسترس‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های سرگرمی تماشای برنامه‌های تلویزیون است. در همین راستا شهرداری تهران که هر ساله برنامه‌های زیادی رابه مناسبت آغاز سال جدید تحت عنوان «نوروزگاه» در سطح شهر برگزار می‌کرد امسال به دلیل لزوم در خانه ماندن مردم برای قطع زنجیره انتقال بیماری، نام برنامه‌های «نوروزگاه» را به «نوروز خانه» تغییر داده است. «شهربازی» که به تهیه‌کنندگی سهیل سلیمانی و کارگردانی امیر اصانلو از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود یکی از همین برنامه‌ها است که با مشارکت شهرداری تهران تولید شده و می‌تواند گزینه خوبی برای سرگرم شدن در روز‌های قرنطینه باشد. در این برنامه که وحید رونقی و امیر کاظمی اجرای آن را برعهده دارند شرکت کنندگان با نصب اپلیکیشنی از طریق تلفن همراه در مسابقه آنلاین برنامه شرکت می‌کنند و برنده جایزه‌های میلیونی می‌شوند. این برنامه در ساعت‌های ۱۸ و ۳۰ دقیقه بامداد پذیرای مخاطبان است. گفت و گویی با سهیل سلیمانی تهیه‌کننده و وحید رونقی مجری برنامه داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

دهه شصتی‌ها طراحی کردند

«اسم فامیل» بازی قدیمی است که شاید برای نسل جدید چندان شناخته شده نباشد. تلفیق یک بازی سنتی با امکانات کنونی (فضای مجازی و اپلیکیشن) به نوعی تلفیق گذشته و حال است. در این انتخاب چه میزان به احیای بازی‌های سنتی و چه میزان به استفاده از تکنولوژی‌های امروزی توجه کردید؟

برای تولید این برنامه به دنبال بازی ساده‌ای بودیم که همه بتوانند در آن شرکت کنند و در عین حال حاوی سرعت، جسارت، اطلاعات‌عمومی و آموزش باشد. این دلایل باعث انتخاب «اسم فامیل» شد. اما نمی‌توان از نوستالژی‌های این بازی صرف‌نظر کرد. طراحان اصلی این بازی هم دهه شصتی‌هایی هستند که این بازی بخشی از زندگی شخصی‌ آنها بود. از طرفی برای اینکه برنامه بتواند با مخاطب نسل جدید ارتباط برقرار کند این مسابقه را در اپلیکیشنی تلفیق کردیم.

نگاه ما در «شهربازی» استفاده از بازی‌های ساده و کم‌هزینه‌ای است که بتوان با ابزار‌های کوچک و با یک اپلیکیشن در خانه و کنار خانواده انجام داد. «اسم فامیل» هم یکی از همین جنس بازی‌ها است که می‌تواند افراد زیادی را دورهم جمع کند. از طرفی همراهی و مشارکت تعداد زیادی از مخاطبان در بازی‌ها، در برنامه هیجان ایجاد می‌کند.

در انتخاب مجری به استفاده از مجری خانم هم فکر کردید؟

در مورد ترکیب امیر کاظمی و وحید رونقی پس از دو جلسه به نتیجه نهایی رسیده بودیم و دیگر با گزینه‌های رزور تماس نگرفتیم. البته یکی از ایده‌ها هم این بود که بخشی از برنامه را خانم‌ها و بخشی را آقایون اجرا کنند. از میان مجری‌های خانم افرادی را انتخاب کردیم و چند قسمت هم ضبط آزمایشی داشتیم، اما به این نتیجه رسیدیم که در این صورت برنامه تبدیل به مسابقه واحدی با دو اجرای متفاوت می‌شود که مخاطب را سردرگم می‌کند. در نهایت  یک‌دست نبودن مسابقه، ما را وادار کرد که فعلا از یک تیم برای اجرا استفاده کنیم تا مدل برنامه و نگاه آن تغییر نکند.

فکر نمی‌کنید بهتر بود به جای پخش برنامه در بخش‌های ۳۰ دقیقه‌ای عصرگاهی و شبانگاهی در یک بخش و زمان طولانی‌تری برنامه روی آنتن می‌رفت؟ وقفه‌ای که در این بین می‌افتد باعث ریزش مخاطب نمی‌شود؟

در مورد اینکه برنامه در چند بخش روی آنتن برود یا به‌صورت واحد پخش شود صحبت‌های متفاوتی میان گروه برنامه‌ساز و شبکه انجام شد. از همان ابتدا نظر من بر پخش برنامه در دو یا سه بخش در طول روز برای ایام تعطیل و یک بخش شبانه برای ایام غیرتعطیل بود و زمان ۴۵ دقیقه‌ای را نیز درنظر گرفته بودیم چراکه برنامه پر از آیتم‌ها و بازی‌های متفاوت است. اما بسته‌های زمانی درنظر گرفته شده در شبکه پنج سیما، زمان‌های ۳۰ دقیقه‌ای است و ما هم بر همین اساس زمان برنامه را کاهش دادیم. البته با کمک مدیرشبکه توانستیم زمان آخرین بخش که ۳۰ دقیقه بامداد روی آنتن می‌رود را به ۳۵ دقیقه افزایش دهیم تا شوخی‌ها بیشتر دیده شود، اما به دلیل محدودیت‌های موجود در برنامه‌ریزی شبکه، بخش عصرگاهی به ۲۵ دقیقه کاهش پیدا کرد.

«شهر بازی»؛ تلفیق بازی سنتی با فضای مجازی/ طراحی نوستالژی هایی خاطره انگیز برای نسل جدید

فرصت دهیم برنامه به بلوغ برسد

وحید رونقی یکی دیگر از مصاحبه شونده هاست. او را با گویندگی در رادیو، صداپیشگی فیلم‌ها و انیمیشن‌های متعدد و اجرای برنامه‌های مختلفی نظیر «یه روز تازه» می‌شناسیم. با او در خصوص اجرای برنامه «شهربازی» گفت و گو کردیم.

در برنامه، مخاطبی در استودیو یا ارتباط تلفنی حاضر نیست که شما بتوانید با او ارتباط کلامی داشته باشید. این شکل از مسابقه چطور می‌تواند مخاطب را با برنامه همراه کرده و برای او چالش ایجاد کند؟ از طرفی استفاده از فضای مجازی چقدر به برنامه در برقراری ارتباطی راحت‌تر با شرکت‌کننده‌ها کمک کرد؟

من پیش از این تجربه بازی‌های دسته‌جمعی به وسیله اپلیکیشن را داشتم که تجربه لذت‌بخشی از لحاظ ایجاد چالش، سرعت و هیجان برای مخاطب است. اکنون در این برنامه هم زمانی که می‌دانی همزمان با چند هزار نفر در یک اپلیکیشن مسابقه می‌دهی و قرار بر این است که همان شب، برنده ۱۰ میلیون تومان بشوی هیجان و انگیزه‌ات برای شرکت در این مسابقه بیشتر می‌شود.

فارغ از فضای برنامه و رسالتی که دارد فکر می‌کنید به عنوان یک مجری چقدر می‌توانید به مسائل روز در این برنامه بپردازید؟

مهم‌ترین مساله روز ویروس کرونا است. فکر می‌کنم قسمتی از برنامه که در این مورد سوال می‌کنیم فرصت خوبی برای صحبت کردن راجع به آن فراهم می‌کند. البته هرچقدر برنامه جلوتر برود نکات تازه‌تر و حرف‌های بیشتر و بهتری برای گپ زدن داریم و همچنین بهتر می‌توانیم زمان را مدیریت کنیم.

«شهر بازی»؛ تلفیق بازی سنتی با فضای مجازی/ طراحی نوستالژی هایی خاطره انگیز برای نسل جدید

پیش‌بینی می‌کنید برنامه ادامه دار باشد یا خیر؟ و اینکه در صورت ادامه داشتن شما هم حضور خواهید داشت؟

اطلاعی از ادامه‌دار بودن برنامه ندارم و دوست دارم بعد از اتمام آن بازبینی مختصری انجام شده، تنفسی ایجاد شود تا برنامه به بلوغ برسد. البته معتقدم زمان پخش برنامه کم است و اگراندکی شاید حتی به اندازه ۵ دقیقه بیشتر شود فرصت حرف‌زدن و شوخی‌کردن بیشتر فراهم شود.

«شهربازی» کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که با مشارکت شهرداری تهران و در راستای برنامه‌های «نوروز خانه» این سازمان تولید شده است. این برنامه هر روز در ساعت‌های ۱۸ و ۳۰: ۰۰ پخش می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار