استعفای مرموز مدیران شرکت‌های مشهور قبل کرونا/ آیا آنها از شیوع ویروس مرگبار خبر داشتند؟

استعفای مدیران کمپانی‌های بزرگ آمریکایی و همچنین خروج آن‌ها از بازار اوراق بهادار پیش از آغاز بحران کرونا ابهامات گسترده‌ای را به وجود آورده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مهم‌ترین سؤال‌هایی که افکار عمومی و حتی سیاستمداران جهان را به خود مشغول ساخته و گمانه‌زنی‌های گوناگونی در پی داشته این است که آیا ویروس کرونا یک سلاح بیولوژیکی است؟ و آیا شیوع کرونا از قبل توسط آمریکا برنامه‌ریزی و طراحی شده بود؟ و سؤالاتی از این دست.

این گزارش به بررسی یکی از ابعاد مهمی که در رسانه‌های بین‌المللی به ویژه ایران مغفول مانده می‌پردازد. طی ماه‌های منتهی به شدیدترین سقوط بازار‌های بورس تاریخ و شکل‌گیری بزرگ‌ترین بحران نسل حاضر در حوزه سلامت همگانی، شاهد گسترده‌ترین کناره‌گیری و استعفای مدیران ارشد اجرایی کمپانی‌های بزرگ جهان بودیم.

همانطور که در ادامه خواهید دید، مدیران ارشد این شرکت‌ها میلیارد‌ها دلار از سهام خود را درست قبل از سقوط بازار بورس در وال‌استریت و دیگر بازار‌های جهانی بورس به فروش رساندند. در زندگی، وقت‌شناسی از همه چیز مهم‌تر است و افراد گاهی اوقات در این زمینه خوش‌شانس هستند.

اما عجیب است که این تعداد از نخبگان شرکت‌های بزرگ جهان همگی همزمان با این «خوش‌شانسی» بزرگ مواجه شوند. هدف از این گزارش اثبات این ادعا نیست که از انگیزه‌های بسیاری از این افراد اطلاعاتی در دسترس است، بلکه صرفاً به برخی اطلاعات و الگو‌ها اشاره خواهد شد که ارزش بررسی و تأمل در این خصوص را دارند.

استعفای مشکوک مدیران شرکت‌های بزرگ پیش از شیوع کرونا/ آیا آن‌ها از بحران «کرونا» اطلاع داشتند؟

یک نشریه مالی از عبارت «خروج بزرگ مدیران ارشد اجرایی» جهت توصیف پدیده‌ای که شاهدش هستیم، استفاده کرده است. همه چیز از سال گذشته شروع شد، زمانی که مدیران ارشد اجرایی شروع به استعفا از سِمت‌های خود کردند، آنهم در مقیاسی که نمونه‌اش را هیچگاه ندیده بودیم.

برای مثال ان‌بی‌سی‌نیوز نوامبر گذشته میلادی در گزارشی نوشت: مدیران ارشد اجرایی امسال در مقیاس گسترده مشاغل خود را ترک می‌کنند. طبق اطلاعات منتشرشده بیش از ۱۳۳۲ نفر از مدیران ارشد اجرایی از ماه ژانویه تا پایان ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی از سِمت خود استعفا کرده‌اند. با اینکه فرار مدیران ارشد اجرایی در بحبوحه رکود امری غیرمعمول نیست، اما خروج آن‌ها در شرایطی که شرکت‌ها از درآمد خوبی برخوردارند و بازار بورس رشد بی‌سابقه‌ای داشته، جالب توجه است.

ماه گذشته ۱۷۲ نفر از مدیران ارشد اجرایی مشاغل خود را ترک کردند. این بالاترین رقم ماهانه است و مجموع تعداد آن‌ها از ابتدای سال تاکنون حتی از موج خروج مدیران ارشد اجرایی در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ پیشی گرفته است. تا پایان سال ۲۰۱۹، تعداد ۱۴۸۰ مدیر ارشد اجرایی مناصب خود را ترک کرده‌اند که یک رکورد محسوب می‌شود. اما از دید اکثر مردم، روز‌های خوش به نظر همچنان در پایان سال ۲۰۱۹ ادامه داشتند. سود شرکت‌ها رو به افزایش بود و بازار بورس مرتباً مشغول رکوردزنی بود. مهم‌تر اینکه، علائم بسیاری دال بر کند شدن اقتصاد جهانی مشاهده می‌شدند، اما اکثر کارشناسان هیچگونه رکود قریب‌الوقوعی پیش‌بینی نمی‌کردند. پس چرا تعداد بسیاری از مدیران ارشد اجرایی به این نتیجه رسیدند که وقت رفتن است؟

استعفای مشکوک مدیران شرکت‌های بزرگ پیش از شیوع کرونا/ آیا آن‌ها از بحران «کرونا» اطلاع داشتند؟
دنیس مویلنبرگ مدیر اجرایی سابق بوئینگ

نام‌های زیر تنها تعداد معدودی از نام‌های بزرگ در میان مدیران اجرایی ارشد هستند که در سال ۲۰۱۹ تصمیم به - استعفا گرفتند...

- بوئینگ ــ دنیس مویلنبرگ

- یونایتد ایرلاینز ــ اسکار مونیز

- الفابت ــ لری پیج

- گپ ــ آرت پک

- مک‌دونالدز ــ استیو ایستربروک

- ولز فارگو ــ تیم اسلون

- آندر آرمور ــ کوین پلانک

- پی‌جی اند ئی ــ گیشا ویلیامز

- کرافت هینز ــ برناردو هیس

- اچ‌پی ــ دیون ویسلر

- بد، بت‌اند بیوند ــ استیون تمارز

- وارنر بروز ــ کوین سوجیهارا

- بست بای ــ هوبرت جولی

- نیویورک پست ــ جس آنجلو

- کلگیت ـ پالمولیو ــ یان کوک

- مت‌لایف ــ استیون کانداریان

- ایبِی ــ دوین ونیگ

- نایکی ــ مارک پارکر

البته خروج گسترده مدیران ارشد اجرایی به همین‌جا ختم نشد. در حقیقت، ۲۱۹ مدیر ارشد اجرایی فقط طی ماه ژانویه ۲۰۲۰ استعفا کردند. آن زمان تازه مشخص شده بود که ویروس کرونا مشغول درنوردیدن چین بود، بطور بالقوه می‌تواند به یک همه‌گیری جهانی تبدیل شود و مطمئناً حالا می‌توان حدس زد که چرا بسیاری از مدیران و سهام‌داران بزرگ کمپانی‌ها در آن مقطع ترجیح دادند از قطار پیاده شوند. برخی از این مدیران ارشد اجرایی طی سال‌ها حقوق‌های نجومی دریافت کرده‌اند و اکنون برای آن‌ها راه‌حل ساده‌تر این است که پول خود را بردارند و بروند تا اینکه در منصب خود باقی بمانند و سکان هدایت شرکت را در مواجهه با دشوارترین بحران جهانی که تاکنون تجربه کرده‌ایم، در دست گیرند.

استعفای مشکوک مدیران شرکت‌های بزرگ پیش از شیوع کرونا/ آیا آن‌ها از بحران «کرونا» اطلاع داشتند؟
بیل گیتس عضو اسبق هیئت مدیره شرکت مایکروسافت

نام برخی از معرف‌ترین مدیران ارشد اجرایی که در سال ۲۰۲۰ تا به اینجای کار استعفا کرده‌اند در ادامه آمده است...

بیل گیتس از مدیران و سهام‌داران مایکروسافت

باب ایگر، رئیس ارشد اجرایی دیزنی

جینی رامتی، رئیس ارشد اجرایی آی‌بی‌ام

مت لواتیچ رئیس ارشد اجرایی هارلی ـ دیویدسون

جان لگر رئیس ارشد اجرایی تی‌موبایل

جف وینر رئیس ارشد اجرایی لینکدین

آجای بانگا رئیس ارشد اجرایی مسترکارت

کیت بلاک رئیس ارشد اجرایی سیلزفورس

تیدجین تیام رئیس ارشد اجرایی کردیت سوییس

رندی فریر رئیس ارشد اجرایی هولو

ذکر این نکته ضروری است که هیچگونه نگرش و اطلاعات ویژه‌ای در رابطه با انگیزه‌های شخصی هیچکدام از این افراد موجود نیست و وضعیت مربوط به هرکدام متفاوت است. اگرچه برخی از رسانه‌ها و حتی خود این مدیران این اقدام خود را به گونه‌ای توجیه کرده‌اند و بهانه‌های خاص خود را آورده‌اند، اما به نظر این خروج بی‌سابقه مدیران ارشد اجرایی شرکت‌ها آنهم در چنین مقطع مهمی از تاریخ واقعاً عجیب است. در ضمن، مدیران ارشد اجرایی درست قبل از آنکه بازار بطور کامل دچار فروپاشی شود، میلیارد‌ها دلار از سهامی که در شرکت‌های خود داشتند را به فروش رساندند.

برای مثال وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشته است: تحلیل وال‌استریت ژورنال نشان می‌دهد که مدیران ارشد اجرایی شرکت‌های آمریکایی مجموعاً حدود ۲/۹ میلیارد دلار از سهامی که در شرکت‌های خود داشتند را در فاصله بین ابتدای ماه فوریه و پایان هفته گذشته به فروش رسانده‌اند.

طبق این تحلیل، این فروش سهام موجب شد تا مدیران ارشد اجرایی ــ که بسیاری از آن‌ها در بخش مالی فعال بودند ــ از زیان مالی احتمالی مجموعاً به ارزش ۹/۱ میلیارد دلار جان سالم به در ببرند، زیرا شاخص سهام اس اند پی ۵۰۰ از زمان اوج خود در روز ۱۹ فوریه تا پایان ساعت کاری روز ۲۰ مارس حدود ۳۰ درصد سقوط کرد. در بازار سهام، تنها در صورتی می‌توانید پول دربیاورید که به‌موقع خارج شوید. بسیاری از نخبگان شرکت‌ها به نظر وقت‌شناسی‌شان حرف ندارد. شاید آن‌ها واقعاً خوش‌شانس بوده‌اند. یا شاید هم از قبل متوجه شده بودند که بیماری کووید-۱۹ موجب تعطیلی اقتصاد دنیا می‌شود. در هر صورت، کسانی که توانستند سهام خود را قبل از آنکه دیر شود به فروش برسانند، اوضاعشان خوب است.

استعفای مشکوک مدیران شرکت‌های بزرگ پیش از شیوع کرونا/ آیا آن‌ها از بحران «کرونا» اطلاع داشتند؟

اما این پایان کار نیست. مشخص شده که چند نفر از اعضای کنگره نیز سهام خود را قبل از سقوط بازار فروخته‌اند. طبق گزارشات، سناتور دیان فینشتاین از ایالت کالیفرنیا و سه نفر از همکاران وی گفته‌اند که میلیون‌ها دلار از سهام خود را قبل از آنکه شیوع ویروسی کرونا موجب سقوط بازار شود، فروخته‌اند. این داده‌ها در وب‌سایت سنای آمریکا که حاوی اطلاعات مالی درباره نمایندگان مجلس سناست، ثبت شده‌اند. البته اکثر مردم عادی آمریکا تا این حد «خوش‌شانس» نبودند و زیان‌هایی که کل کشور متحمل شد سرسام‌آور بوده است.

در پایان می‌توان گفت با توجه به گزاره‌هایی که در بالا مطرح شد احتمال اینکه از قبل به این مدیران ارشد در خصوص اتفاقات و رخداد‌های پیش‌رو هشدار و اطلاع داده شده بود، وجود دارد. بر همین اساس ادعا‌ها توسط برخی کشور‌ها نظیر چین مبنی بر اینکه این ویروس یک سلاح بیولوژیکی آمریکایی است و از قبل طراحی و برنامه‌ریزی شده است، قوت بیشتری می‌گیرد. به هر حالا تعداد موارد تائید شده ابتلا به ویروس کرونا به شکل تصاعدی در سرتاسر دنیا همچنان در حال افزایش است و به نظر می‌رسد تا زمان پایان این بحران هنوز راه درازی در پیش است و برای رمزگشایی از این حوادث و اقدامات باید منتظر ماند تا دید چه اتفاقاتی در ادامه رخ خواهد داد.

جذاب ترین و سرگرم کننده ترین اخبار سرویس وبگردی

آموزش آشپزی؛ از خورش چغرتمه و ترشی گورما تا نان شلکینه و آش بامادور + تصاویر

دانستنی ها؛ از عجیب ترین کیک‌های دنیا تا دلایل خراب‌شدن باتری موبایل

خانه داری؛ از ترمیم ظروف سوخته و قدیمی تا کاربردهای بخارشور

منبع: مشرق

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
اگه واقعا دلیلش بخاطر کرونا بوده باشه اونایی که از قبل استفاع دادن و میدونستن پس نتیجه میگیریم جزو پستترین انسانها هم هستن که به دیگران اطلاعی ندادن و فقط خودشون رو کنار کشیدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
اگه واقعا دلیلش بخاطر کرونا بوده باشه اونایی که از قبل استفاع دادن و میدونستن پس نتیجه میگیریم جزو پستترین انسانها هم هستن که به دیگران اطلاعی ندادن و فقط خودشون رو کنار کشیدن.
Iran (Islamic Republic of)
کلثوم کرمیان
۱۷:۱۵ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
درسته اینا غولهای تحلیل فاندامنتال هستند که قبل از شکل گیری هر قضیه خبردار میشن
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۶:۳۸ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
هیچ احتمال و فرضیه بعید نیست و رژیم آمریکا هم از آن رژیمهایی است که اگر بتواند از هیچ جنایتی فروگذار نیست سران آمریکا هرکدام یک داعشی واقعی هستند ، اما جای سؤال هست که اگر آمریکا در این قضیه دست دارد و مدیران و کارشناسان او می دانستند که این ویروس به آمریکا می رسد و چه خساراتی به اقتصاد آمریکا خواهد زد ، چرا اقدام به این کار کردند ؟ مگر اینکه بگوییم خداوند بزرگ می خواهد آنها را به دست خودشان از بین ببرد که این را هم نمی شود نادید گرفت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
خب مشخصه درظاهر شاید صدهزار از مردمش هم فدا کنند ولی سرمایه واقتصادش نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
خوب هرآدم عاقلی می فهمید که بیماری کرونا بازار رو نزولی می کند واین که بعضی ها رفتند چیزی عجیبی نیست
Canada
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
پست تر از همه اینها ترامپ حرامزاده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
پست تر از ترامپ همه سیاستمداران امریکایی هستند هیچ تفاوتی بین ترامپ ، اوباما، جرج بوش پسر، کلینتون، جورج بوش اول، ریگان و کارتر وجود نداد همه آن ها خود را موظف به اجرای سیاست های نظام سلطه و در رأس آن صهیونیسم بین الملل می دانند ولی هرکدام با سیاست های جداگانه ای که برایشان برنامه ریزی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
یعنی اگه روزی معلوم بشه که واقعا یک شخص یا یک کشور یا یک گروه خاص ،مسئول ایجاد این ویروس و بحران عظیم جهانی شدن، این افراد چطور و با چه رویی میتونن پاسخگوی مردم دنیا باشن؟؟؟ فقط پول!!!!خداتون هم پوله!!!؟؟ ننگ بر اون دانشمندی باد که علمشو صرف چنین ظلم هایی میکنه........!!!
Iran (Islamic Republic of)
مبین
۱۳:۱۲ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
من موندم شما چرا اینقدر نگران خارجیهایین
تمام مطبوعات جهان به کشور خودشون میپردازن مطبوعات ایران به همه جای جهان حواسشون هست جز ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
عصر کرونا عصر شروع اضطرار انسان ...عصر دعا و پناه بردن به پروردگار و... عصر خواستن و التماس از درگاه الهی برای نجات ...عصر کرونا عصر آگاهی انسان غفلتزده و دور شده از خداوند از اینکه چقدر در برابر اراده الهی دلیل و عاجزیم ... شاید علیرغم تلاش دانشمندان برای یافتن دارو به این زودی ویا شاید هرگز واکسن آن کشف نشود و باز تنها راهی که باقی می ماند خواستن از خداوند و پناه بردن به درگاه با عظمت پروردگار ...آن تنها نجاتبخش جهان است و این به نفع همه ماست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
هنوز ادامه داره امریکا برنامه ها برای این کار داره... هیچ سرباز یا سیاستمدار امریکایی ماسک و دستکش نمیزه .... اما بیشترین تعداد مبتلایان رو داره ... خیالشون از چی راحته.؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
یک ویروس جهانی مگه میشه فقط از یک نقطه مثل ووهان شروع بشه؟ انجام این کارها توسط آدمهای خبیثی مثل رئیس جمهور آمریکا و رژیم صهیونیستی که در چند ساعت ده ها هزار انسان رو زنده زنده در بمباران هیروشما و ناکازاکی یا سردست و حلبچه کشتن ساده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
در همه جای دنیا پول حرف اول را میزند
Netherlands
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
یه نکته جالب وقابل تأمل برای باشگاه خبرنگاران! ارتباطی بین زمان حمله یازده سپتامبربه برج های دوقلوی نیویورکه؟ساعات قبل ازحمله آن هم بطور هماهنگ باهم ازرفتن به سرکارامتناع ورزیدند؟که همین راآمریکای جنایت کاربهانه ای برای تدارک حمله به کشورعراق وافغانستان قراراداد!
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۱:۳۶ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
باب ایگر بی گناه است!!! او که در طول 15 سال ریاستش بر کمپانی دیزنی آن را از یک شرکت ورشکسته رو به نابودی تبدیل به غول انحصارگرای دنیای سرگرمی نمود ، و سیاست هایش در ترویج نامحسوس و تدریجی هم.جنس.گرایی دنیای محصولات دیزنی را آلوده ، چندین دهه کارمند این شرکت بوده و همه دنیا از مدتها قبل می دانستند قرار است اوایل سال 2020 بازنشسته شود!
Iran (Islamic Republic of)
الف میم
۱۱:۲۰ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
مسبب همه آلام بشر شیطان بزرگ آمریکاست مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۱۱ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
یعنی در سالهای قبل هیچ کس استعفا نمیداد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
معلومه فقط تیتر رو خوندی یه دور متن رو هم بخون!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
پس بگو دهدار ما برای چی استعفا داد !؟!؟ ای کلک .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
بیل گیتس صهیونیست است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
اینایی که منفی دادن یعنی میخوان بگن که نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۹:۲۸ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
الکی دلتون خوش نکنین که کار امریکاس همه این بدبختیا به خاطر یه مورچه خواره
Iran (Islamic Republic of)
الکی میگی
۱۵:۲۵ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
چینی ها صدساله دارن اینطور چیزها آب پز میکنن می خورن پس بگو ایدز هم کار میمون بود آمریکا انداخته پای مورچه خوار چون زبون نداره از خودش دفاع کنه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۱۰ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
لعنت خدا به تمام اینها که بیستر سرمایه در دست اینهاست در حالی که میلیاردها گرسنه در جهان وجود دارد.لعنت به مک دونالدز،لعنت به استر باکس ها،لعنت به همشون،انشاالله ظهور امام زمان باعث نابودی این قوم ظالم شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
یه چیزی هست به نام زحمت
معلومه تو خیلی وقته اینو ندیدی
Iran (Islamic Republic of)
سیامک قهاری
۱۴:۴۴ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام دوست من ، لعنت خدا بر همۀ ظالمین
ولی به فرمودۀ رهبر بزرگوارمون ، تنها راهِ نجات ملت ها از زیر یوغ استعمار و نظام سلطه ، قوی شدنِ خودِ ماست . ما باید اینقدر قوی بشیم که بتونیم با قدرت ایمان ، علم و عمل تأثیر اون ها را به زندگی خودمون خنثی کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
اینها هم یه شبه نخوابیدن فردا صبحش ثروت مند شده باشند اینا هم زحمت کشیدن صبح تا شب تلاش کردن نتیجه زحمت هاشون رو گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
اینا زحمت کشیدن خخخخخخخخخخخخخخخخخ