مقام عراقی: صدام جنگ علیه ایران را آغاز کرد

یک شخصیت پیشین عراق اعلام کرد این صدام بود که جنگ علیه ایران را آغاز کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سعودی الحدث، حسن العلوی، نماینده اسبق عراق و از جمله شخصیت‌های نزدیک به صدام حسین، رئیس جمهور معدوم این کشور، اذعان کرد صدام جنگ با ایران را آغاز کرد.

حسن العلوی گفت: شاهد عشق سعودی‌ها به عراق بودم تا جایی که درباره عراق اسطوره سازی می‌کردند. در جامعه عراق پس از سرنگونی نظام صدام، دسته بندی‌های مذهبی تقویت شد. شیعیان در عراق، از ایران تا پیش از انقلاب (امام) خمینی (ره) حمایت نمی‌کردند و حتی موضع ضد ایرانی داشتند.

العلوی افزود: مقامات شیعه عراقی که پس از سال ۲۰۰۳ قدرت را در دست گرفتند، به ایران وفادارند. اگر منافع ایران و عراق تناقض پیدا کند، آن‌ها منافع ایران را پیگیری می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره جنگ عراق و ایران اذعان کرد: صدام جنگ را آغاز کرد و آن را به راه انداخت و من شاهد این موضوع بودم. صدام در هفته اول پس از انقلاب در ایران به من گفت (امام) خمینی (ره) در ایران انقلاب اسلامی اعلام کرد و آن را بعدا در عراق اعلام خواهد کرد. زیرا در عراق هم شیعیان حضور دارند و شماری از امامان شیعیان در عراق دفن شده اند.

العلوی همچنین افزود: حمله به کویت اشتباه بزرگ صدام بود. صدام به من گفت قصد دارد پس از کویت، سوریه را اشغال کند. صدام از من خواست انتشار روزنامه جلال طالبانی را متوقف کنم و به صدور روزنامه مسعود بارزانی مجوز بدهم. صدام بارزانی را بر طالبانی ترجیح می‌داد. حاضر نشدم در سفارت عراق در دمشق فعالیت کنم، زیرا نمی‌خواستم جاسوسی برای آمریکا باشم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
اینو که سازمان ملل هم تایید کرده بود حرف جدیدی نیست
آخرین اخبار