وزنه‌برداری ایران در سال ۹۸/ از مصدومیت شدید مرادی تا تغییر سیستم به سبک رستمی

سال ۹۸ با اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری در رشته وزنه‌برداری به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، وزنه‌برداری یکی از رشته‌های مدال‌آور برای ایران در رقابت‌های المپیک محسوب می‌شود و خیلی از مردم ایران از وزنه‌برداری، کُشتی و تکواندو، انتظار بیشتری نسبت به سایر رشته‌ها دارند. با این حال تعداد نمونه‌های مثبت دوپینگ وزنه‌برداری ایران در ۱۰ سال گذشته به حدی بالا بوده که فدراسیون جهانی این رشته ورزشی با اعمال محدودیت‌هایی برای کشور‌هایی که نسبت به بقیه بیشتر درگیر پدیده دوپینگ هستند، به نوعی از این اتفاق شوم جلوگیری کند.

وزنه‌برداری ایران در سال ۹۸/ از مصدومیت شدید مرادی تا تغییر سیستم به سبک رستمی

اتفاقات خاصی برای وزنه‌برداری در سال ۹۸ رخ داد. از خداحافظی چند چهره نامدار و مصدومیت نگران کننده سهراب مرادی در سال منتهی به المپیک تا ظهور چند پدیده جدید در وزنه‌برداری گوشه‌ای از حواشی این رشته در سال ۹۸ بود.

رقابت‌های آسیایی ۲۰۱۹ در چین

بازی‌های آسیایی در سال ۲۰۱۹ در شهر نانگبو برگزار شد و در پایان، تیم ملی کشورمان تنها با کسب ۲ مدال طلا، ۳ نقره و یک برنز، در جدول مدالی پس از تیم میزبان دوم شد و در جدول تیمی هم جایگاه سوم را پس از کره شمالی به دست آورد. این موضوع اولین زنگ خطر را برای رشته‌ای مدال‌آور در آستانه المپیک به صدا در آورد.

مصدومیت شدید مرادی

سهراب مرادی، قهرمان وزنه‌برداری المپیک ۲۰۱۶ ریو، در مرداد سال ۹۸ و پیش از رقابت‌های جهانی ۲ بار از ناحیه کتف آسیب دید. بار دوم، این قهرمان راهی آلمان شد تا زیر نظر بابک امینی، عمل جراحی و مراحل توان‌بخشی خود را سپری کند. سهراب در بازگشت مجدد به میادین ورزشی، امتیازات زیادی را در آستانه المپیک از دست داد، اما همچنان بخت راه‌یابی به المپیک را دارد و می‌تواند یکی از ۲ نماینده وزنه‌برداری ایران در توکیو ۲۰۲۰ باشد.

رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ تایلند

ترکیب تیم ملی وزنه‌برداری برای رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ با ترکیب سال‌های گذشته کمی متفاوت‌تر بود. ایران پس از چندین سال نتوانست روی سکوی جهانی قرار بگیرد و پس از کشور‌های چین، بلاروس و کره‌جنوبی در جایگاه چهارم قرار گرفت. البته مدال حافظ قشقایی پس از ۴۰ سال در سبک‌وزن و مدال‌های علی میری و رضا دهدار، تا حدودی عملکرد ضعیف تیمی و افت شدید کیانوش رستمی را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

خداحافظی سعید علی‌حسینی

سعید علی‌حسینی در آستانه رقابت‌های جهانی به دلیل مصدومیت از حضور در رکوردگیری تیم ملی انصراف داد. سعید بازی‌های جهانی را از دست داد و نام او به همراه کیانوش رستمی برای رقابت‌های گزینشی المپیک در کشور سوئیس رد نشد. در حالی که مسئولان فدراسیون ایران از قوانین جدید فدراسیون جهانی وزنه‌برداری خبر نداشت، علی‌حسینی به دلیل شرکت نکردن در بازه ۶ ماهه در آن مقطع در هیچ رقابت گزینشی المپیک، شانس رسیدن به توکیو را از دست داد و به این ترتیب از دنیای ورزش حرفه‌ای خداحافظی کرد.

وزنه‌برداری ایران در سال ۹۸/ از مصدومیت شدید مرادی تا تغییر سیستم به سبک رستمی

تغییر سیستم رستمی برای بقا

کیانوش رستمی طبق روال گذشته، باز هم سال ۹۸ را با تمرینات انفرادی آغاز کرد. اوت کردن رستمی در بازی‌ها جهانی تایلند صدای سرمربی و رئیس فدراسیون وزنه‌برداری را درآورد. مرادی، رستمی را تهدید کرد اگر به روال خود ادامه بدهد، دیگر جایی در تیم ملی ندارد. کیانوش پس از این اتفاق سبک خود را عوض کرد و زیر نظر علی جباری مربی تیم ملی در مسابقات حاضر شد.

نخستین مدال تاریخ بانوان ایران در رشته وزنه‌برداری

وزنه‌برداری در بخش بانوان، رشته‌ای نو پا محسوب می‌شود. با این حال هنوز ۲ سال در ایران قدمت ندارد و بانوان ایرانی همچنان در مسیر کاهش رکورد‌های خود نسبت با رقبای آسیایی هستند. در مسابقات جام سلیمان اوغلو، سیده الهام حسینی نخستین مدال تاریخ بانوان وزنه برداری ایران را به دست آورد و با نقره خود در این بازی‌ها تاریخ‌ساز شد.

جام فجر

پنجمین دوره از رقابت‌های وزنه‌برداری جام فجر امسال به میزبانی گیلان در بهمن‌ماه برگزار شد و نسبت به سا‌ل‌های گذشته، تعداد شرکت‌کننده‌های خارجی کاهش چشمگیری داشت. در نهایت تیم ایران با ترکیب نه‌چندان کامل خود در مقابل رقبای سطح دوم جهان، عنوان قهرمانی را به‌دست آورد.

وزنه‌برداری ایران هنوز سهمیه‌های المپیک خود را به دست نیاورده است. علی هاشمی، علی داودی، کیانوش رستمی و سهراب مرادی گزینه‌های نهایی محمدحسین برخواه برای حضور در توکیو ۲۰۲۰ محسوب می‌شوند. ملی‌پوشان کشورمان باید رقابت‌های گزینشی دیگری را هم پشت سر بگذارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار