مصرف ضدعفونی کننده‌های برپایه الکل در کشور ما ۱۰ برابر شد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : با شیوع ویروس کرونا مصرف ضدعفونی کننده‌های برپایه الکل در کشور ما ۱۰ برابر شده است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاهقباد محمدی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : در پی شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد رواج مصرف بیش از حد الکل و محلول‌های ضدعفونی بر پایه الکل هستیم که این محلول‌ها دارای حدود ۸۰ درصد الکل در ترکیبات خود هستند.

او گفت : وقتی الکل به عنوان ضدعفونی کننده سطوح و مخصوصا دست استفاده می‌شود موجب بروز مشکلاتی از قبیل آلودگی‌های زیست محیطی، ایجاد مقاومت میکروبی و در برخی موارد مقاومت ویروسی می‌شود و حتی می‌تواند باعث ایجاد جهش ژنتیکی شده و ویروس‌ها و میکروب‌های جدیدی ایجاد کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گفت: در بسیاری از کشور‌ها برنامه‌هایی جهت کاهش مصرف یکسری از کالا‌ها مانند دارو دارند و الکل نیز یکی از این موارد است. در واقع این یک سیاست کلی در کشور‌های پیشرفته است که مصرف دارو را به حداقل برسانند و بر همین اساس در این کشور‌ها الکل و محلول‌های ضدعفونی برپایه الکل یک ماده تحت کنترل بوده و دارو محسوب می‌شود.

محمدی گفت: متاسفانه در کشور ما با شیوع ویروس کرونا و به دلیل فرهنگ غلط استفاده از ضدعفونی کننده‌های بر پایه الکل، بر اساس آخرین آمار بیش از ۳۰۰ نفر در تمامی استان‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

او افزود: طبق آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و دارو که بر روی محلول‌های ضدعفونی جمع آوری شده در سطح عرضه بازار صورت گرفته، متاسفانه بسیاری از نمونه‌ها دارای ناخالصی‌هایی از قبیل متانول و تولوئن بودند که این مواد بسیار خطرناک و سرطانزا هستند.

این مسئول گفت: مردم در صورت نیاز به استفاده از محلول‌های ضدعفونی برپایه الکل حتما این مواد را از داروخانه‌ها تهیه کنند .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار