کشت بهاره در مزارع کردستان آغاز شد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کشت بهاره محصولات کشاورزی در حدود ۱۵۷ هزار هکتار از اراضی این استان آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، محمدصالح احمدی گفت: در سال زراعی جاری کشت بهاره در مزارع استان با حدود ۱۵ تنوع محصول زراعی و جالیزی انجام می‌شود و محصول نخود با حدود ۱۰۰ هزار هکتار بیشترین میزان سطح کشت بهاره را به خود اختصاص داده است.

او افزود: سیب زمینی با هفت هزار هکتار، گلرنگ با سه هزار هکتار، خیار با ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار، گوجه فرهنگی با یک هزار و ۵۰۰ هکتار و چغندر قند با حدود یک هزار هکتار در رتبه‌های بعدی کشت بهاره قرار دارند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: هندوانه، بادمجان، خربزه و برخی محصولات جالیزی دیگر نیز توسط بهره برداران کردستانی در فصل بهاردر اراضی کشت می‌شود.

او یادآور شد: کشت‌های بهاره سال ۹۹ به علت بارش‌های مناسب به صورت زود هنگام نخود، عدس و گلرنگ در سطح استان شروع شده و تاکنون بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصولات قرار گرفته و با فروکش کردن بارندگی‌ها این روند تا پایان اردیبهشادامه دارد.

احمدی تاکید کرد: همچنین ۶۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در پاییز سال ۹۸ زیر کشت محصولات زراعی گندم، جو، نخود، کلزا، ماشک رفته است.

او گفت: در این کشت‌ها گندم ۵۹۰ هزار هکتار، جو ۳۱ هزار هکتار، کلزا یک هزار و ۱۰۰ هکتار، نخود (پاییزه و انتظاری) یک هزار و ۱۰۰ هکتار، ماشک و خلر ۷۵ هکتار سهم دارد که علیرغم کاهش بارندگی‌ها، بدلیل پراکنش مناسب و شروع زود هنگام بارش‌های پاییزه وضعیت سبز و رویشی مناسبی در مزارع استان وجود دارد.

این استان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود یک میلیون تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.