نظرسنجی تلفنی از مردم تبریز درباره موضوع کرونا

همزمان با شیوع ویروس کرونا نظر سنجی تلفنی از مردم تبریز در خصوص ابعاد مختلف درمانی اجتماعی اقتصادی فرهنگی آن در صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی انجام شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،همزمان با شیوع ویروس کرونا نظر سنجی تلفنی از مردم تبریز در خصوص ابعاد مختلف درمانی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... آن در صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی، انجام شد.

 صفری مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی با اعلام این خبر گفت: صدا وسیما با هدف اطلاع رسانی مناسب، آگاهی بخشی درست و اقناع شایسته افکار عمومی و نیازسنجی در خصوص تولید برنامه‌های کارشناسی در زمینه مقابله با ویروس کرونا، دومین نظر سنجی را انجام داد.

 صفری افزود: نظرسنجی تلفنی ویروس کرونا با نمونه ۴۰۰ نفری از طریق سامانه نظرسنجی تلفنی شبکه سهند در روز‌های ۹ و ۱۰ فروردین سال جاری اجرا شد.

او با بیان اینکه در این نظرسنجی تعداد ۱۰ نفر از پرسشگران با تجربه واحد پژوهش مرکز با ۴۰۰ نفر از شهروندان در طی دو روز در دو شیفت قبل و بعد از ظهر با انتخاب تصادفی سیستماتیک (فاصله ۱۰۰ شماره در هر مرکز تلفن) بصورت تلفنی مصاحبه کردند گفت: بر اساس یافته‌های این نظر سنجی بیش از ۹۵ درصد مردم، نگران شیوع ویروس کرونا هستند، در عین حال ۹۰درصد ازمردم نسبت به رفع این مسئله در روز‌های آتی امیدوارند. این نگرانی نشان دهنده جدی گرفتن موضوع و رعایت تذکرات ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا و امیدواری نشان دهنده اعتماد مردم به کارگزاران نظام برای حل این مسئله است.

او با بیان اینکه افراد نمونه از همه مناطق شهر تبریز مطابق با جدول استاندارد تعریف شده انتخاب و با آن‌ها مصاحبه شده است گفت: حدود ۹۲ درصد مردم از روند پیشگیری و درمان بیماری ویروس کرونا به نحوی رضایت دارند که البته سهم گزینه رضایت زیاد و خیلی زیاد، برابر با ۵۵.۹ درصد بوده است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۹۴.۵ درصد مردم بنحوی اخبار مربوط به ویروس کرونا را پیگیری می‌کنند از این میزان سهم گزینه پیگیری زیاد و خیلی زیاد رقم قابل ملاحظه ۸۱.۱ درصد بوده است افزود: در بین منابع خبری موجود برای پیگیری اخبار مربوط به کرونا صدا و سیما در مجموع با ۷۹.۵ درصد در صدر قرار دارد و نسبت فضای مجازی و خصوصاً دوستان و آشنایان نسبت به نظرسنجی یک ماه قبل، کاهش چشمگیری داشته است.

صفری ضمن برشمردن اینکه در این نظرسنجی از ۱۹ منطقه شهر تبریز براساس توزیع مراکز تلفن ثابت نمونه گیری شده است گفت: در مجموع ۸۶.۳ درصد مردم نسبت به مطالب و اخبار شبکه‌های سراسری رسانه ملی و شبکه استانی سهند در خصوص ویروس کرونا اعتماد دارند.

او با بیان اینکه ۵۷.۲ درصد مردم تبریز نسبت به عملکرد فضای مجازی درباره ویروس کرونا ارزیابی مثبتی ندارند،گفت: ۳۰.۳ درصد نمونه‌ها این عملکرد را مثبت ارزیابی کرده اند و اغلب مردم استفاده و اعتماد به فضای مجازی را باعث گسترش شایعات و افزایش استرس و اضطراب عنوان کرده اند که در این ارزیابی‌ها بخش مثبت فضای مجازی شامل اطلاع رسانی سریع، شفاف و بدون سانسور واقعیت‌ها بوده است.

صفری به آمار قابل توجه ۳۳.۱ درصدی از مصاحبه شوندگان به توصیه‌های درمانی در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت این احتمال وجود دارد که در آینده، تجربه تلخ مصرف الکل برای درمان ویروس کرونا که باعث فوت ده‌ها نفر در کشور شده است تکرار شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی به میزان رضایت مردم از این نظرسنجی در خصوص عملکرد رسانه ملی پرداخت و افزود: در این نظر سنجی در مجموع ۷۷.۶ درصد مردم از عملکرد صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی در قبال ویروس کرونا رضایت دارند و بیشترین رضایت مردم از این عملکرد مربوط به «آموزش شیوه‌های پیشگیری و درمان» با ۸۱.۱ درصد، «اطلاع رسانی و اخبار مربوط به مبتلایان» با ۷۱.۳ درصد، «کاستن بار روانی اضطراب و امیدبخشی به مردم» با ۷۰ درصد، «انعکاس فعالیت‌ها و اقدامات مردم و مسئولان برای مقابله با ویروس کرونا» با ۶۶.۱ درصد و «پخش برنامه‌های تفریحی و سرگرم کننده» با ۵۴ درصد بوده است.

او با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد از مردم تبریز به خارج از منزل تردد می‌کنند که ۶۵ درصد از آن‌ها برای خرید‌های ضروری و رفتن به سر کار بوده گفت: نکته مهم و بیشترین دغدغه مردم در این بخش این است که نسبت قابل توجهی از مردم هنوز نگران تردد‌های غیرضروری خصوصاً در سیزده نوروز هستند.

صفری در بخش دیگر آمار بدست آمده از این نظرسنجی گفت: غیر از ۳۳ درصد از نمونه‌های این نظرسنجی که مشاغل دولتی داشته و یا بازنشسته هستند، مابقی نگران تأثیرات منفی کرونا و قرنطینه بر معیشت و درآمدشان هستند و ۷۷.۵ درصد آن‌ها اظهار کرده اند که به نحوی از بابت این ویروس دچار ضرر و کاهش درآمد شده اند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی در پایان سخنان خود با بیان اینکه میزان مخاطبان شبکه استانی سیما رشد داشته‌است، گفت: از جمله پرمخاطب‌ترین بخش‌های شبکه استانی سیما، بخش خبری ساعت ۲۳ می‌باشد که بابیش از ۹۳درصد بیننده که یکی از بخش‌های خبری پربیننده در بین مراکز استانی سیماست.

او افزود:میزان بیننده تلویزیونی با رشد ۷درصدی و شنونده‌های رادیویی با کاهش حدود ۵درصدی همراه بوده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۳۹ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
من میخواهم خانواده ی من با ویروس کرونا نگیرند و بیشتر خودشان را سلامت کنن