احتمال ابتلا به کرونا با مصرف گیاهان کوهی وجود دارد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت : به گفته منابع پزشکی امکان انتشار ویروس کرونا در تمام مراحل بهره‌برداری تا مصرف گیاهان خوراکی وجود دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،سعدی نقشبندی گفت: بهره برداران و جوامع محلی با هدف پیشگیری و مبارزه با انتشار ویروس کرونا وکمک به قطع زنجیره انتقال و شیوع این ویروس، ازبرداشت گیاهان خوراکی در این مقطع زمانی خوداری کنند.

او افزود: تنوع اقلیمی و آب و هوای معتدل کوهستانی زاگرس موجب شده که این منطقه زادگاهی برای رویش بیش از ۲ هزار گونه گیاهی باشد و در سال‌های گذشته، جوامع محلی استان برخی نیازهای غذایی خود را از گیاهان خوراکی بهاره تامین می‌کردند.

نقشبندی اضافه کرد: در شرایط فعلی توصیه می‌شود در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی وکمک به جلو گیری از گسترش این ویروس در بین بهره‌برداران و جوامع محلی که بزرگترین سرمایه انسانی در حوزه منابع طبیعی استان به شمار میآیند به توصیه‌های کارشناسی توجه جدی داشته باشند.

اوافزود: در بسیاری از مواقع عملیات برداشت گیاهان به صورت گروهی انجام می‌شود و با توجه به اینکه گیاهان خوراکی بیشتر به صورت خام و تازه خوری مورد استفاده قرار می‌گیرد، با شیوع ویروس کرونا و بیماری در بین مردم، امکان انتشار آلودگی در تمام مراحل بهره برداری تا مصرف گیاهان خوراکی دور از انتظار نخواهد بود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در خصوص احتمال انتقال ویروس از یک فرد به شخص دیگر در مراحل بهره برداری تا مصرف در سفره خانوارها گفت: به لحاظ شیوه های بهره برداری وبرداشت گیاهان خوراکی که توسط انسان وبا دست ، ابزار وادوات سنتی و در فاصله کمتر از یک متر از مجاری تنفسی برداشت کننده ، صورت می‌گیرد که درصورت ناقل بودن فرد برداشت کننده احتمال آلودگی گیاه بسیار زیاد و شاید قطعی باشد.

نقشبندی افزود: از سویی برداشت گیاهان خوراکی معمولا بصورت گروهی انجام می‌شود و درصورت آلوده بودن یکی از افراد، احتمال آلودگی دیگرافراد گروه زیاد است و همچنین باتوجه به تجمیع گیاهان برداشت شده توسط افراد مختلف درکیسه ها واحتمال آلودگی کیسه‌ها ویا یکی از محموله جمع آوری شده ، احتمال آلوده شدن کل محموله نیز وجود دارد.

او تاکید کرد : ابزار کندن گیاه هان مانند بیلچه و چاقو درصورت آلوده بودن انتقال دهنده مناسبی برای ویروس به اندام های گیاه محسوب می شوند و باتوجه به اینکه بهربرداری گیاهان خوراکی، دستی انجام می گیرد و از زمان برداشت تا مصرف هر وعده غذایی آن چندین نفر، ابزار و ادوات متفاوت درتماس و ارتباط هستند، احتمال آلودگی برای محصول را درصورت وجود حتی یک ناقل چند برابرمی کند.

نقشبندی گفت : وسیله حمل ونقل گیاهان جمع آوری شده در وسایل نقلیه متعدد انجام می گیرد وامکان آلوده بودن این خودروها بدلیل تردد درمسیرهای مختلف، احتمال آلوده شدن محموله‌های (گیاهان خوراکی) نیز وجود دارد و باتوجه به اینکه محیط مناسب زنده ماندن ویروس کرونا آب وهوای خنک ومرطوب است واین وضعیت درطبیعت فعلی (مراتع وجنگل های ) استان حاکم است لذا احتمال آلودگی بیشتردرصورت تردد افراد آلوده به طبیعت وجود دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: سطح صاف برگ گیاهان و وجود روزنه های متعدد برروی برگ ها وبرگچه ها ومحل زخم ریشه ها کنده شده می تواند محل های مناسب برای استقرار ویروس ها ازجمله کرونا ویروس باشد که باتوجه به میزان مقاومت ویروس کرونا درمحیط وسطوح مختلف وفاصله برداشت گیاهان تا بازار مصرف، این فرصت وجود دارد که آلودگی گیاهان برداشت شده به ویروس، بیشتر شود وسطح متخلخل و نامتنجانس گیاهان به هنگام شستشو بطور ناخواسته آلودگی ظرف آشپزی را امکان پذیر می سازد.

نقشبندی افزود : گیاهان برداشت شده از طبیعت برای مصرف به بازارهای متعدد عرضه می‌شوند ودرصورت آلوده بودن می‌تواند انتشار غیرقابل کنترلی را به همراه داشته باشد و با توجه به اینکه مهمترین عامل انتقال ویروس عامل انسانی است لذا باتوجه به موارد ذکرشده بهترین ومناسب ترین شیوه جلوگیری ازانتشاراین ویروس در شرایط موجود فعالیت ها و توصیه های پیشگیرانه است که این مهم جز با همکاری بهره برداران و جوامع محلی امکان پذیر نخواهد شد.

اویادآور شد: با عادی شدن شرایط و رفع نگرانی از انتشار آلودگی ، بر اساس طرح‌های مصوب بهره برداری و دستورالعمل های سازمانی، نسبت به صدور مجوز قانونی به برداشت کنندگان گیاهان خوراکی با اولویت تعاونی‌های فراگیر منابع طبیعی و متناسب با ظرفیت تولید مراتع اقدام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم با تایید امکان انتقال بیماری به واسطه بهره‌برداری گروهی گیاهان خوراکی از فرد آلوده اظهار داشت: هر فرد و یا شیء آلوده‌ای می‌تواند ناقل ویروس باشد و لذا بهره‌برداران باید رعایت توصیه‌های بهداشتی را داشته باشند.

 ابراهیم قادری تاکید کرد: گیاهان خوراکی به واسطه ترشحات دهان فرد ناقل می تواند به ویروس آلوده شود و در صورت خام خوری و شست و شوی نادرست، احتمال دارد مصرف کنندگان به بیماری کرونا مبتلا شوند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.