به مناسبت روز جهانی ادبیات کودک؛

مطالعه کودکان ، ضامن پیشرفت آینده کشورها

ادبیات یکی از ابزاهایی است که تاثیر انکار ناپذیر در تربیت دارد و میتواند باعث افزایش علاقه کودکان به یادگیری شود.

اگر یادتان باشد ، در ایام دبستان می خواندیم «من یار مهربانم ، دانا و خوش بیانم» ؛ اما در حال حاضر این یار مهربان ، حرف هایش را در درون خود پنهان دارد و کسی پیدا نمی شود که اسرار درون کتاب را آشکار کند و از آنها مطلع شود.

اگر نگاهی به آمارها بیاندازیم ، می بینیم که سرانه مطالعه در کشور ما در حد پایینی قرار دارد و می بایست برای بالا بردن این شاخص ، برنامه ریزی صورت گیرد.

یکی از گروه هایی که باید مطالعه در بین آنها افزایش پیدا کند، کودکان و نوجوانان هستند و اگر به حوزه کتاب کودک و نوجوان توجه شود ، یقینا سطح سواد و اطلاعات نسل آینده ساز یک ملت افزایش می یابد.

2 آوریل، در تقویم جهانی به عنوان روز کتاب کودک نامگذاری شده است و این امر نشان دهنده اهمیت بحث مطالعه در بین کودکان در جوامع و کشورهای مختلف است و شاید اهمیت مطالعه کودکان به دلیل عادت کردن آنها به مطالعه و افزایش انگیزه آنها برای یادگیری در ایام تحصیل باشد.

در ساختار سنی که در دنیا وجود دارد، تا سن 12 سالگی را سن کودکی می دانند و این دقیقا بهترین زمان است که فرد ، آمادگی پذیرش اطلاعات مختلف و ذخیره سازی آنها در ذهن خود را داراست و این مسئله نشان دهنده اهمیت افزایش مطالعه برای کودکان است.

ادبیات ابزاری برای تربیت

فاطمه حسینی فر نویسنده حوزه کودک و نوجوان به مناسبت روز جهانی کتاب کودک در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،   گفت: ادبیات یکی از ابزاهایی است که تاثیر انکار ناپذیر در تربیت دارد ،بخصوص استفاده از شعر و قصه در دوران کودکی می تواند هم سبب تقویت توانمندی های کودکان شود و هم از بسیاری مشکلات رفتاری پیشگیری کند.

او ادامه داد : ادبیات و کتاب می تواند نقش مهمی در درمان برخی اختلالات رفتاری در بین کودکان داشته باشد.

حسینی فر افزود: استفاده از مثل ها و قصه ها از گذشته در فرهنگ ما رواج داشته و گذشتگان ما نیز از شعر ها و قصه ها و مثل ها بعنوان ابزار قدرتمند تربیتی استفاده می کرده اند اما درحال حاضر رایانه ها ،گوشی همراه ،فضای مجازی و تلویزیون جای زیادی در زندگی کودکان ما باز کرده اند و به همین نسبت نقش کتاب و کتاب خوانی تحت تاثیر قرار می گیرد.

این نویسنده کودک گفت: در زمان حاضر ، نقش اولیا برای سوق دادن کودکان به سمت مطالعه بسیار پر رنگ است و با توجه به روحیه تقلیدی کودکان ، اگر والدین خود مطالعه داشته باشند، کودکان با شور و شوق بیشتری به کتاب روی می آورند.

حسینی فر در خصوص محتوای کتاب های کودکان گفت: چاپ کتاب در حال حاضر برای همگان میسر شده است اما سخت گیری روی غنای محتوا هنوز کمرنگ است و به همین دلیل شاهد انتشار کتاب های هستیم که گاهی از نظر ساختار و محتوا خیلی قوی نیستند .

او ادامه داد: البته ناشران متخصصی هم هستند که هر کتابی با هر محتوایی راچاپ نمی کنند و والدینی هم هستند که در انتخاب کتاب سخت گیرند و برای کودکان خود کتاب مناسب را خریداری می کنند.

فعال حوزه ادبیات کودک در پایان گفت: مراکز کتابخوانی با خلاقیت و برنامه های متنوع می توانند نقش پررنگی در جذب کودکان و خانواده ها به سمت مطالعه داشته باشند.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: کودک و نوجوان ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.