بررسی حمله انصارالله به ریاض و طرح تبادل اسیران حماس

انصارالله چگونه زمامداران عرب را کیش و مات کرد؟

جنبش انصارالله یمن طی سال‌های اخیر موفق شده خود را به نیرویی تعیین کننده در غرب آسیا تبدیل کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جنبش انصارالله در ۵ سال گذشته توانسته خود را به عنوان یک نیروی تعیین کننده در غرب آسیا معرفی کند. اوج قدرت نمایی این گروه از سال ۲۰۱۴ و ورود به شهر صنعا پایتخت یمن اتفاق افتاد. در واقع انصارالله به دلیل خیانت منصورهادی رئیس جمهور برکنار شده یمن وارد صنعا شد تا از انقلاب مردم حفاظت کند.

عربستان سعودی ائتلافی پرسروصدا را برای حمله به یمن تشکیل داد و اعلام کرد تنها در مدت چند هفته انصارالله را وادار به عقب نشینی از صنعا خواهد کرد. بیش از ۵ سال از آن زمان گذشته و انصارالله یمن نه تنها عقب نشینی نکرده بلکه اکنون توانسته همه در حوزه نرم و هم حوزه سخت خود را به عنوان یک قدرت تعیین کننده در منطقه معرفی کند.

دو اقدام جدید انصارالله اوج بالندگی این جنبش را اثبات کرد. طرح جنبش انصارالله درباره تبادل شماری از افسران اسیر سعودی با بازداشت‌شدگان فلسطینی در عربستان و حمله انصارالله به ریاض قدرت این جنبش را بیش از پیش نشان داد. در ادامه به بررسی اهمیت این دو اقدام پرداخته می‌شود.

پیام‌های طرح تبادل اسرا

بیش از ۶۸ فلسطینی و اردنی در بهمن ماه سال گذشته در عربستان بازداشت شده‌اند و  بر اساس قانون «مبارزه با تروریسم» در این کشور محاکمه شدند. این اقدام آل سعود در راستای طرح معامله قرن است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا آن را با هدف خدمت به اسرائیل پیشنهاد داد.

عربستان به همراه برخی از کشور‌های عربی مانند امارات و بحرین از حامیان این طرح خائنانه به شمار می‌روند. با رونمایی رسمی ترامپ از طرح موسوم به معامله قرن، این طرح با مخالفت‌های گسترده‌ای از سوی گروه‌های مختلف فلسطینی مواجه شد. در همین راستا جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا، به فاصله  اندکی از رونمایی رسمی طرح معامله قرن به رام الله سفر کرده و در این سفر با برخی سران تشکیلات خودگردان از جمله ماجد فرج، مدیر سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان و حسین الشیخ، وزیر امور داخلی دیدار کرد.

سفر ناگهانی رئیس سیا به رام الله به جای یک مقام رسمی سیاست خارجه آمریکا در چارچوب تحمیل فشار حداکثری به تشکیلات خودگردان فلسطین برای پذیرش طرح موسوم به معامله قرن ارزیابی گردید؛ چرا که در نخستین واکنش‌ها به این طرح محمود عباس ضمن اتخاذ مواضعی تند علیه این طرح حتی از پاسخ به تماس‌های دونالد ترامپ نیز امتناع می‌ورزد. اما روی دیگر سکه فشار‌های عربستان بر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) است.

عربستان  که از طرح معامله قرن حمایت کرده و در جدیدترین اظهارات مقامات رسمی، عادل الجیبر مدعی شده که این طرح نکات مثبت خوبی دارد، در یک تقسیم کار با آمریکا به دنبال افزایش فشار‌ها بر حماس از طریق تحت فشار قرار دادن خانواده فلسطینیان مقیم عربستان، بالاخص افرادی است که به نحوی با حماس مرتبط اند یا از آن حمایت می‌کنند.

اما در حالی که کشور‌های عربی در حال خیانت به مردم فلسطین هستند جنبش انصارالله درس بزرگی به کشور‌های عربی پر ادعا داد.   عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله به شکل غافلگیرکننده ای، از طرحی پرده برداشت که بر اساس آن اعلام شد جنبش انصار الله آماده است یکی از دو خلبان سعودی و چهار افسر و نیروی نظامی این کشور را که در اسارت این جنبش هستند در ازای آزاد شدن اعضای زندانی جنبش حماس در عربستان آزاد کند.

الحوثی این طرح را در راستای همبستگی یمن با ملت فلسطین و مقاومت فلسطین بر شمرد و اشاره کرد نظام عربستان، بازداشت شدگان فلسطینی را به اتهام حمایت از گروهی تروریستی محاکمه می‌کند، در حالی که منظورش از گروه تروریستی، مجاهدان مقاومت فلسطین است. طرح پیشنهادی «عبدالملک الحوثی» موضوعی غافلگیرانه برای دولت سعودی است، زیرا این اولین بار است که جنبشی مشابه انصارالله اینچنین پیشنهادی می‌دهد.

این ابتکار دارای ابعاد مبارزه‌ای انصارالله است، جنبشی که در حال حاضر به مقابله با شدیدترین جنگ جنایتکارانه علیه یمن روبروست، اما این باعث نشده که از توجهش به فلسطین کاسته شود و آن را از صدر اولویت‌هایش بردارد. همچنین این پیشنهاد تأکید می‌کند که نبرد علیه دشمن صهیونیستی و کشور‌های عربی مرتجع که علیه فلسطین توطئه کرده‌اند، نبردی واحد است و همانگونه که به جنبش‌های مقاومتی فلسطینی مربوط است به انصارالله یمن نیز مربوط می‌شود. پیروزی یمن بر تجاوز آمریکایی-سعودی پیروزی فلسطین است همانگونه که پیروزی فلسطین، پیروزی یمن است.

علاوه بر این پیشنهاد انصارالله ضربه‌ای قوی و محکم به جنگ نرم آمریکایی-صهیونیستی است که با فتنه‌انگیزی مذهبی و فرقه‌ای، بر هم زدن وحدت امت عرب را دنبال می‌کند و عربستان نقشی خطرناک در اجرای آن دارد.

اما ریاض چگونه با این طرح تعامل خواهد کرد؟ بنا به گفته محمود الزهار، دانستن جواب این سوال در حال حاضر سخت است. اما به نظر می‌رسد عربستان چندین گزینه پیش روی خود داشته باشد. اولین گزینه، پذیرفتن این پیشنهاد است، زیرا باعث آزادی افسران سعودی خواهد شد و این خواسته‌ای است که عربستان چند وقتی است از طرق گوناگون خواستار تحقق آن است. گزینه دوم این است که ممکن است عربستان در این طرح، پیروزی سیاسی جنبش انصارالله را در برابر افکار عمومی عربی و اسلامی ببیند، افکار عمومی که همچنان مسئله فلسطین را مسئله اصلی خود می‌داند و از این رو، ریاض این پیروزی تاثیرگذار را به جنبش انصارالله یمن نخواهد داد.

گزینه سوم این است که عربستان اقدام به آزاد کردن بی قید و شرط اعضای حماس، بدون پذیرش طرح یمنی‌ها کند و در نتیجه، جنبش انصار الله را از به دست آوردن دستاورد‌هایی در این پرونده باز دارد. اما گزینه چهارم که احتمال بیشتری دارد، این است که عربستان به طور کلی این طرح را نادیده بگیرد، گویی که چنین طرحی از اول مطرح نشده است.

در واقع پیشنهاد انصارالله علاوه بر اینکه پیشنهادی انسانی و در راستای حمایت از مردم فلسطین است پیشنهادی هوشمندانه با هدف بر ملا کردن چهره ال سعود نیز به شمار می‌رود. این طرح، دولت عربستان را در بن بست قرار داده است. اگر عربستان با آن موافقت کند ضربه‌ای دردناک و شکستی سخت از انصارالله خورده است.  اما اگر مخالفت کند از داخل کشورش به این متهم می‌شود که جان افسران اسیر برایش مهم نیست و این امر تأثیری منفی خواهد داشت. در واقع  انصارالله با این پیشنهاد هوشمندانه خود درس انسانیت به زمامدارن عرب داد، زمامدارانی که در خدمت منافع غرب و صهیونیست‌ها بوده و به کشتار مردم بیگناه در یمن، عراق و سوریه مشغول هستند.

ابعاد حمله به ریاض

اما اقدام قدرتمندانه دیگر انصارالله در عرصه میدانی محقق شد. روز شنبه ۹ فروردین ماه  «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان موشکی و پهپادی یمن بزرگترین حمله موشکی و پهپادی به مواضع دولت سعودی را از ابتدای آغاز جنگ یمن، انجام داده است. «یحیی سریع» در این بیانیه اعلام کرد که اهداف حساسی در ریاض در عربستان با موشک‌های «ذوالفقار» و پهپاد‌های «صماد۳» هدف قرار گرفته است.

در این بیانیه آمده است که در راستای عمل به وعده «عبدالملک الحوثی» رهبر انقلاب یمن و پاسخ به تجاوزات، این حملات صورت گرفته و همچنین اهداف اقتصادی و نظامی در مناطق «جیزان»، «نجران» و «عسیر» با تعدادی زیادی موشک و پهپاد‌های تهاجمی «قاصف k۲» هدف قرار گرفته است.

«عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن در سخنانی به مناسبت پنجمین سالروز آغاز جنگ یمن، اعلام کرده بود که دولت سعودی در ششمین سال جنگ شاهد «غافلگیری‌های» زیادی خواهد بود. دولت عربستان در جریان حملات اخیر ادعا کرده که موشک‌های یمنی را ساقط کرده است.

این ادعا در شرایطی اظهار می‌شود، که پیش‌تر نیز بار‌ها این ادعا تکرار شده بود، اما فاجعه بزرگ شکست سامانه دفاع موشکی پاتریوت در جریان حمله پهپادی به تاسیسات آرامکو نشان دادکه تا چه اندازه ادعا‌های مقامات نظامی و سیاسی سعودی کذب هستند.

در واقع می‌توان سه هدف اصلی را به عنوان انگیزه‌های انصارالله از انجام حملات موشکی به عمق خاک عربستان مورد بازشناسی قرار داد. اول این‌که یمنی‌ها قصد دارند با چرخش در معادلات میدانی و نشان دادن توان تهاجمی بالای خود فشار جبهه متحد عربی و مزدوران‌شان را برای اشغال این کشور ناکام بگذارند. در سطح دوم، نمایش افزایش توانمندی‌های ارتش یمن در شرایط تداوم محاصره غیرانسانی برای ضربه زدن به مراکز حساس نظامی و اقتصادی متجاوزان سعودی به عنوان اهدافی مشروع به منظور واداشتن ریاض به رفع محاصره و پایان دادن به تجاوز و جنایت علیه ملت یمن است. هدف سوم انصارالله از انجام این حملات نیز این است که معادلات نظامی، بحران یمن را به سمت نوعی توافق سیاسی سوق دهد.

در واقع از درون کشمکش‌های بزرگ همواره صلح‌ها یا نتایج سیاسی بزرگ حاصل شده‌اند. راهبرد نظامی تهاجمی یمنی‌های علیه عربستان نه تنها موجب افزایش دامنه جنگ در معادلات میدانی کشور یمن نشده، بلکه تمامی بازیگران را به سمت نوعی نشستن پای میز مذاکره سوق داده است. در حقیقت، هر اندازه حملات انصارلله علیه عربستان با موفقیت بیشتری همراه شده، گرایش این کشور برای حل‌وفصل سیاسی مساله نیز بیشتر شده است.

البته این حمله در حالی صورت گرفته است که ائتلاف سعودی اخیرا همزمان هم پیشنهاد آتش بس به جنبش انصارالله ارائه داد و هم همزمان حملات گسترده‌ای به مناطق مختلف یمن انجام داد؛ بنابراین انصارالله به این نتیجه رسید که صحبت از آتش بس صرفاً اتلاف وقت توسط سعودی‌ها است تا بتواند سازمان رزم خود و مزدورانش را در جبهه‌های مختلف از جمله جوف و مأرب که این روز‌ها تحت فشار شدیدی از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار دارند، بازسازی کند.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با بهره گیری از این تجربه، در حمله‌های موشکی به جیزان و ریاض به نوعی به عربستان هشدار دادند که این بار در دام بازی آتش بس قرار نمی‌گیرند.

نتیجه

در واقع انصارالله در شرایط کنونی علاوه بر اینکه با طرح خود ضربه‌ای نرم بر آل سعود وارد کرده با حمله به ریاض نیز ضربه‌ای سخت بر قدرت ادعایی عربستان وارد کرد. انصارالله یمن با پیشنهاد طرح تبادل اسرای عربستان با فلسطینیان بازداشتی، عملا عربستان را وارد میدانی کرده است که بازی در آن چیزی جز باخت را نصیب ریاض نخواهد کرد. در صورتی که ریاض به پیشنهاد انصارالله یمن پاسخ مثبت دهد، ضمن قبول جایگاه قانونی انصارالله در یمن و قدرت این جنبش در سطح منطقه، عملا این جنبش را به عنوان جنبشی رسمی و حامی ملت فلسطین مورد شناسایی قرار می‌دهد که این امر بی تردید برخلاف منافع ریاض در یمن بوده و با این عمل عربستان به شکست کامل عملیات موسوم به طوفان قاطعیت که به رهبری این کشور و با هدف سرکوب انصارالله در یمن آغاز شده بود، اعتراف می‌کند.

اما در صورتی که ریاض پیشنهاد انصارالله را نادیده بگیرد ضمن آنکه در نزد افکار عمومی جهان عرب بیش از پیش متهم به عدم حمایت از مردم فلسطین خواهد شد؛ با افزایش انتقادات و نارضایتی‌های داخلی و این بار در سطح مردمی در قبال جنگ یمن مواجه خواهد شد، چرا که بی تردید خانواده نظامیان سعودی که در اسارت انصارالله یمن هستند، ولیعهد این کشور را به بی تفاوتی نسبت به جان نظامیان سعودی که در جنگ یمن شرکت کرده‌اند متهم خواهند کرد. در حقیقت جنبش انصارالله علاوه بر اینکه درس انسانیت به کشور‌های عربی داده در حقیقت زمامداران عرب را کیش و مات کرده است.

نویسنده: یوسف نوری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
درود خدا بر رزمندگان شجاع یمنی و ملت مقاوم و اصیل یمن ، ملت اویس قرنی و ملتی که در طول تاریخ حکومت امام علی علیه السلام را تجربه کرده اند.اما رژیم ال سعود و فرقه ضاله وهابیت حامی آن دست نشاندگان استکبار و پسر عمو های صهیونیست های اشغالگر قدس هستند.
برای آنها خلبانان قاتلشان اصلا ارزشی ندارند.برای وادار کردن آنها به دست از اشغالگری و کشتار مردم یمن باید سران حکومت سعودی و آل شیخ را زد .
Iran (Islamic Republic of)
صغر
۰۳:۵۷ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
با تشکر مطالب خیلی مفید وآموزنده وموثق میباشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
یک ساعت پیش میکن بو کمال سوریه سپاه را بمباران کردن شما خبر دارید؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۲:۳۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
خدا و رسول و آل رسول پشت و پناهتون
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۲:۳۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
خدا و رسول و آل رسول پشت و پناهتون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۲۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
درود و هزاران درود خدا بر انصارالله یمن و بدانید گزینه ی مقاومت تنها راه پیروزی شما بر دشمنان است.مطمئن باشید دست خدا بر سر شما دلاورمردان خداست.
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۰۱:۳۹ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
شما احتمالا نمخواید برا مسلمونا چین و روسیه دل بسوزونید یا شاید اونها اسلام آمریکایی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
احسنت برادران یمنی.ما در کنار برادران یمنی هستیم راستی آرم انصار الله یمن چقدر خوشگله شبیه آرم سپاه پاسداران ایران عزیز ست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
درود به شرفتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
درود به مردم ازاده و شریف یمن...کنارتون هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
له کنین سعودیهای پستو
Iran (Islamic Republic of)
علی خدایی
۲۰:۰۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
خدا قوت به برادران جبهه مقاومت انصارالله خدا حفظ شان کند
Iran (Islamic Republic of)
یا اباعبدالله(ع)
۱۹:۲۲ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
پوزه ی سعودی به خاک میمالم من یمنیم و به خود میبالم
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۴۴ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
بسم رب الشهداء والصدیقین : بنام خداوند جان و خرد :
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
( مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ).

( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ ) .

( وَأُخْرَىٰ تُحِبُّونَهَا ۖ نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ ) .

( وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً:)
«چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكاني كه (به دست ستمگران) تضعيف شده‌اند پيكار نمي‌كنيد؟!!! .

( وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ).

( فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ ).

( وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا ) .

( ذفَإِذَا كَانَتِ الْهَزِيمَةُ بِإِذْنِ اللَّهِ فَلَا تَقْتُلُوا مُدْبِراً وَ لَا تُصِيبُوا مُعْوِراً وَ لَا تُجْهِزُوا عَلَى جَرِيح وَ لَا تَهِيجُوا النِّسَاءَ بِأَذًى وَ إِنْ شَتَمْنَ أَعْرَاضَكُمْ وَ سَبَبْنَ أُمَرَاءَكُمْ ).

( أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ ).

( وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ أَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ ).

( وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ... ) .

( حَتّي لا تَكُونَ لَهُمْ قُوَّة يَفْتِنُونَكُمْ بِها وَ يُؤذُونَكُمْ لاَجلِ الدّينِ وَ يَمْنَعُونَكُمْ مِنْ اِظْهارِهِ اَوِ الدَّعْوَةِ اِلَيْهِ ) .

" صدق الله العظیم " " صدق الله العلی العظیم" .

امت واحده رسول الله ص سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص متحد و مقتدر و قدرتمند و یکپارچه و هماهنگ و برادر و برابر و عادل و عدالتگستر والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر لبیک یا حیدر کرار علی ع ، لبیک یا رسول الله ص .
Iran (Islamic Republic of)
هاشمی
۱۵:۳۸ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
در برابر این پیشنهاد یمنی ها عربستان از هم اکنون بازنده است هر اقدامی کند بازنده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
پیروزی به قیمت کشته شدن بیش از یک میلیون یمنی اسمش پیروزی نیست لجاجت و حماقته
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۱۶:۵۴ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
مصداق هیهات من الذله به تبعیت از آقا امام حسین علیه السلام است.پس شهید نه کشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
وطن به منزله ِِ پدر و مادر است برای نجاتش اگر همه فرزندان جونشون رو بدن باز هم کار بزرگی نکردند
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۵۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
اگه اینجوری که تو میگی باشه باید زمان جنگ 8 ساله ی ایران و عراق هم کشور رو دو دستی تقدیم بعثی ها میکردن تا 200 هزار تا شهید ندیم.شما اصلا معنی واژه هایی مثل ناموس،وطن،غیرت و آزادگی رو میدونی که نظر میدی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
دوست عزيز يني ما هم مقابل بعثي هاي عراق شکست خورديم ؟ يني امام حسين عليه السلام هم نعوذ بالله با توجه به اينکه همه هستيش رو در يک نيم روزي از دست داد شکست خورده ؟ نه اين فرهنگ مقاومت نيست .يکبار براي هميشه بايد دفاع و مقاومت کرد .تا همين الانشم خيلي انصارالله نرمش کرده اما سعودي نميخواد به صلح برسه الا با تحقق همه اهدافش
Iran (Islamic Republic of)
مسلمان
۲۱:۲۴ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
توچه میدانی غیرت چیست وپیروزی خون بر شمشیر یعنی چه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
نادان کسیه خودش رو به ندونستن زده و نمی خواد ببینه که این عربستان است که دارد جنایت می کند و باید در مقابل تجاوز ایستاد.از پیروزی انصارالله آتیش گرفتی مزدور ال سعود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
احمق اونیه که ذهنش توخالیه و نمیدونه ظالم کیه عزت و ذلت چیه و بی غیرته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
چجوری ربطی به تو که ایرانی هستی نداره خیلیم ربط داره همه ما انسانیم فقط این مرزها ادمها رو از هم جدا کرده و جبهه جبهه حقه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۵۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام تحلیلهای جالبی در سایت شما میخونم لطفا در مورد مسائل عراق بیشتر فعالیت کنید همچنین مردم قدرت ارتباط دادن مسائل سیاسی منطقه به یکدیگر را ندارن پس ارتباط مسائل سیاسی ونظامی مثلا تاثیرات اتفاقات یمن در اتفاقات سوریه وحداقل تحولات کلی در حرکت مقاومت اسلامی رو توسط کارشناسان ضمن بررسی پخش کنید
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
خُب شما راست میگی چون اکثر مردم تخصص ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
باید حملاتشون رو خیلی بیشتر کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
خیلی چیزها در جهان است که ما فکر می کنیم به ما ربطی نداره اما در زندگی ما اثر گذاره. مثال واضح همین ویروس کرونا هستش که به ما ربطی نداشت اما دامن ما رو گرفته. یک کشور متخاصم ویروس منتشر می کنه بقیه باید تقاص پس بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
آل سعود=آل سقوط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
ال سعود=ال یهود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
انشاا.. پيروزي انصارا... و نابودي آل سقوط نزديك است ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
انشاالله یمن پیروز خواهد شد و آل سعود نابود خواهد شد و در سایه ازبین رفتن دشمنان قسم خورده این آب و خاک ایران آبادترو آزاد تر خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
پیروزی با جبهه مقاومت است این وعده خداوند متعال است چرا بعضی انسانها بخاطر لقمه نان حاضر هستند دین خود را معامله کنند چون درک درستی از امور ندارن . همانند چهارپایان
Iran (Islamic Republic of)
ح..... خ....
۱۰:۰۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام به عرض برسانم من یه جانباز که هیچ درآمد بجز این که از طریق سپاه ماهی هفتصد هزارتومان میگیرم بجز این هیچ درآمد ندارم وکمک معیشت تعلق نگرفته خواهشا کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام
هر سخن جایی و هر نقطه مکانی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
احتمالا از کمپ آلبانی که پیام نمیفرستی
Canada
سیدمحمدموسوی
۰۱:۵۹ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
دوست عزیز نمیدانم مزاح میکنی یاجدی مینویسی کدجانبازیت وکدپاسداری روبرام روایمیلم بفرست مطمئن باش کمکت میکنم یاعلی منتظرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
جای تاسف است که تیتراول خبرگزاری کشورمن صحبت ازیک نیروی نظامی جای دیگریست که ربطی به من ایرانی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۰:۱۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
مسلمانان برادر یکدیگرند تو برادرت به زحمت بیفتد آرام می مانی همو طن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
اره دیگه از نظر بعضیا وقتی ربط داره که بلا بیاد تو کشور مثل کرونا بعدش ده میلیارد دلار براش خرج بشه تازه معلوم نیست تا کی اما اگر دویست میلیون تومان ماسک بفرستیم چین که ریشه بیماری را همانجا بخشکانیم صدا میاد به ما چه که چین کروناست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
سوادسیاسی نداری ساکت باش برات بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
جای تاسف هست که بعضیا اینقدر سطحی نگر هستن که روابط موجود در بین الملل رو نمیبینن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
خیلی ربط داره خوب فکر نمیکنید، دیگه الان همه مردم باید قبول کنند که توطعه های کشورهای متخاصم در کشور های همسایه یک سرش با هدف ضربه زدن به ایران هست.
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۱۰:۵۵ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
شاید خودت را فقط به عنوان یک شهروند ایرانی قبول داری و برایت مهم نباشد که در کشورهای منطقه و بر سر شهروندان آنها چه خواهد آمد،
اگر افسار دشمنان اسلام بیش از این رها میشد، چها که اتفاق نمی افتاد در همین کشورت که تو شهروند آن هستی،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
یا پرتی یا ایرانی نیستی
Iran (Islamic Republic of)
محمدیاسین
۱۱:۱۹ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
چطور ربطی نداره جناب...سعودیا درگیر یمن نمی بودن که نیروهاشون در عراق و سوریه مشغول پا گذاشتن در جای پای داعش میبودن...این نظامیایی که میگی رربطی به توعه ایرانی نداره خودشونم نباشن پولشون تا الان چندین گروهک امثال ریگی رو در مرز هامون سازماندهی کردن....جالبه که به شماعه ایرانی ریطی نداره...درود هموطن اینم از وضع دشمن شناسی مردم...کلا همه تحلیل هامون این مدلی بوده که د تصمیم هامونم یجورر انتخاب کردیم که دچار مشکلات اقتصادی شدیم....التماس تفکر....یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
Z
۱۱:۱۹ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
ربطی نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
ای کاش آل سعود نامرد تو این بیماری دست از جنگ می کشید
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۵۱ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
جای تاسف است که هموظن من همچون شما باشد که دغدغه انسان دوستی ندارید.
و [شاید]نمیدانید اوضاع یمن چگونه است.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۳۱ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
هرکس صدای مظلومی را بشنود و او را یاری نکند مسلمان نخواهد بود. پیامبراکرم (ص)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
در دنیایی که آمریکا مثل ...هار پاچه همه را می گیرد همه چیز به همه کس مربوط است؛ضمنا انصارالله دوست ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
جای بسی تاسف است که شما از اسرائیل و آلبانی برای ما کامنت
میذاری و خود را ایرانی معرفی می کنی یک دلیل روشن بر ایرانی نبودن شما این است که مخت، 3؛ کار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۰۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
هرکس صدای مظلومی را بشنود و او را یاری نکند مسلمان نخواهد بود. پیامبراکرم (ص)
Iran (Islamic Republic of)
امرایی
۱۳:۱۲ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
جای تأسف هست که شما اینقدر کوته بین هستی.. ربطی به ما نداره!! به کشورهای تروریسته مثل آمریکاه،فرانسه،و انگلیس.. ربط داره!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
تمام مومنان امتی واحد هستند
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۱۲ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
هرکس صدای مظلومی را بشنود و او را یاری نکند مسلمان نخواهد بود. پیامبراکرم (ص)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
ربط داره تو درک نمیکنی
Germany
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
در مورد آمریکا و غرب بنویسند ربط دارد و خوشت می آید.....
Iran (Islamic Republic of)
جیر جیر
۱۶:۰۷ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
اینو به خبرگزاری های آمریکایی هم بگو
Iran (Islamic Republic of)
,ولی اله
۱۶:۱۱ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
جای تاسف داردکه بسیارندهموطنانی که ازدرک مسایل عاجزندوفکرمی کنندبایددرباره همه چیز,چه حق وچه باطل بایدبی تفاوت بود
مشابه این عقیده درموردواقعه کربلا,که عده ای گفتند این اختلاف بنی امیه وبنی هاشم است به ماربطی ندارد؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
mahmod
۱۶:۳۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران چرا از این انسان دوستی وحمایت از مظلومان خبری نبود که این همه نظر دادند ،
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۱۷:۰۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۲۲ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
درودبه همگی که جواب این فرد کوتاه بین رو محکم وبصیرتیی میدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار

تو که از مهنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
یا اباعبدالله(ع)
۱۹:۲۱ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
پوزه ی سعودی به خاک میمالم من یمنیم و به خود میبالم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
هیس!!! احمقهای بی غیرت و بدون انسانیت نظر نمیدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
اگر مادی فکرکنیم و به قول تو ایرانی ، بگو ببینم چیزی درباره عمق استراتژیک میدونی؟ اصلا می فهمی سیاست برون مرزی یعنی چی؟ ... بعد وقتی سعودی یک بلایی سرحجاج آورد نگی چرا کاری نمیکنیدها ؟ شعورت را بکار بنداز برای تو این همون کاره که قرار بود بکنند ... برای من شادی از موفقیت برادرانمه ... حداقل به اندازه اطلاعاتتون فکر کنید
آخرین اخبار