درس‌هایی از قرآن؛

بزرگ‏ترین نعمت برای انسان چیست؟

در این گزارش می‌خوانیم، از میان نعمت‌های فراوانی که خداوند به انسان عطاکرده است، بزرگ‌ترین آن‌ها کدام است؟

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گرچه از نگاه و دیدگاه بعضى انسانها، بزرگ‏ترین نعمت، زندگى همراه با رفاه، امکانات، مقام، ثروت، قدرت و محبوبیّت است؛ امّا حقیقت این است که بزرگ‏ترین نعمت آن است که انسان را به هدف واقعى برساند.

کسى که انواع نعمت‏ ها را داشته باشد ولى به هدف نرسد، مثل کسى مى‏ ماند که انواع ماشین‏ها را دارد، ولى خود در خیابان‏ها سرگردان است. بنابراین، بزرگ‏ترین نعمت، هدایت الهى، معرفت، اطاعت کامل، داشتن هادیان معصوم و نجات از هوس هاى درونى و طاغوت‏ هاى بیرونى است.

قرآن کریم مى ‏فرماید: «اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دینا» (مائده، ۳.) یعنى با آمدن قرآن و پیامبر اسلام و تعیین رهبرى معصوم براى بعد از پیامبر، نعمت بر مردم تمام، دین کامل و خدا راضى شد و در ذیل آیه «ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النّعیم» (تکاثر، ۸) هم بر همین موضوع اشاره دارد.

همچنین امام رضاعلیه السلام فرمود: مراد از نعمت، ولایت ما اهل بیت است، خواه در رفاه و زندگى باشد یا در تلخى و شهادت.

با این نگاه است که فرزند ۱۳ ساله‏ ى امام حسن مجتبى‏ علیه السلام (حضرت قاسم) در کربلا در پاسخ به عموى خود مى‏ گوید: مرگ براى من از عسل شیرین‏ تر است؛ زیرا حق را فهمیدم، رهبرم امام معصوم است و هدفم مبارزه با ظلم؛ و جانم را با خدا معامله میکنم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار