معاون کل وزارت بهداشت:

وضعیت کرونا در تهران نگران کننده است

حریرچی گفت: وضعیت کرونا در تهران نگران کننده است و ترافیک امروز این نگرانی را به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: در استان‌هایی که روند ابتلا زودتر شروع شده و پرخطر بودند، روند رشد، نزولی است و تعداد بیشتری از استان‌های ما این وضعیت را دارند اما متاسفانه بعضی از استان‌ها از نظر تعداد موارد ابتلا و مرگ و میر روند صعودی نسبی دارند.

او افزود: اینها استان‌هایی هستند که ویروس کرونا دیرتر به آنجا وارد شده است. ما از وضعیتی که در تهران است از لحاظ ابتلا، هنوز نگران هستیم.

حریرچی ادامه داد: تهران نقش کلیدی ارتباطی با سایر استان‌ها دارد، هرگونه وجود ویروس در تهران حتی در حد متوسط می‌تواند باعث انتشار به شهرهای دیگر شود.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: روند ابتلا در کشور در اکثر استان‌ها نزولی است و این به معنی مدیریت بیماری است و نه کنترل و سرکوب آن. ما هنوز در مورد ویروس نگران هستیم. سطح ترافیک امروز صبح در تهران، ما را نگران می‌کند چراکه هریک از افراد می‌توانند ویروس را به خانه یا محل کار ببرند.

وضعیت نمودار ابتلا به کرونا در ایران و مقایسه با سایر کشورها

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت نمودار ایران در مقایسه با نمودار سایر کشورها و برخی اظهارات مبنی بر عدم شناسایی درست بیماری در ایران،‌ گفت: اگرچه در بررسی نمودارهای ابتلا  تعداد مهم است، اما مهم‌ترین نکته این است که میزان ابتلا با چه سرعتی رشد می‌کند و شیب منحنی، صاف شدن و پایین آمدن آن، شاید اهمیتش از تعداد خالص بیشتر باشد.

نماینده ویژه وزیر بهداشت گفت: با توجه به اقداماتی که انجام  شده است؛ روند صعودی‌ میزان مرگ‌ومیر را کنترل کرده ایم و به خط صاف رسیده که به عنوان مهم‌ترین دستاورد مطرح است البته به این معنی نیست که کار ما نقص ندارد.

فاصله گذاری اجتماعی باید به حداکثر برسد 

حریرچی درباره لزوم تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی، گفت: فاصله گذاری اجتماعی باید به حداکثر برسد و اگر سطح ارتباطات افزایش یابد، حتما با اوج بیماری روبرو می شویم.

او تاکید کرد: فاصله‌گذاری اجتماعی به معنی کاهش تماس مردم با یکدیگر هدف ما است اما باید ببینیم که اقتصاد ما چقدر تحملش را دارد. زیرا ایران فقط با کرونا نمی جنگد، بلکه با تحریم‌ها ناجوانمردانه هم می‌جنگد و به همین دلیل حفظ تعادل در این زمینه لازم است و به حداکثر ممکن باید برسد، اما قاعدتا ملاحظات اقتصادی هم باید لحاظ شود.

نگهداری معتادان متجاهر در محیط امن را پیگیری می کنیم

حریرچی درباره معتادان متجاهر اظهار کرد:‌ به دلیل اینکه معتادان متجاهر ممکن است تجمعاتی داشته باشند ضرورت دارد که در جایی نگهداری شوند و پیگیر نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ایمن هستیم .

معاون کل وزارت بهداشت گفت: ما مثل همه کشورها در شروع بیماری دچار مشکلاتی شدیم اما با توجه به پای کار آمدن تولید از نظر تجهیز و لوازم مراقبتی وضعیت خوبی داریم.

او تاکید کرد: سلامت ایرانیان مهمترین اولویت ماست، بنابراین در توزیع تجهیزات پزشکی اگر چیزی اضافه بیاوریم به دلیل اقتصادی و حس انسان دوستانه اجازه صادرات خواهیم داد اما اکنون این شرایط را نداریم و تا زمانی که نیازها را رفع نکنیم، اجازه صادرات نمی دهیم.

استفاده از ماسک در اجتماع ضروری نیست

حریرچی درباره استفاده از ماسک بیان کرد: استفاده از ماسک در اجتماع ضروری نیست و مردم به اخبار نامعتبر فضای مجازی توجه نکنند چرا که هنوز سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک برای افراد سالم در اماکن عمومی را توصیه نکرده است.

احتمال موج دوم کرونا وجود دارد

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه درباره احتمال بروز موج دوم کرونا در کشور، گفت: اگر روال به سابق بازگردد که این اقدام مدنظر هیچکس نیست، مطمئنا شاهد یک موج بازگشت ویروس خواهیم بود. تا زمانیکه واکسن و داروی این ویروس ساخته نشود که طبق پیش‌بینی‌ها حداقل ۱۸ ماه برای این اقدام وقت نیاز است و اگر خود ویروس مانند سارس دچار تغییر معنی‌داری نشود، در کشور‌های مختلف باقی خواهد ماند. هیچ کشوری نتوانسته این ویروس و احتمال وقوع آن را به صفر برساند. ویروس در کشور‌های مختلف دنیا خواهد بود و مقداری بسته به تغییرات آب‌وهوایی و رفتار مردم ممکن است انتشار ویروس و بالا و پایین شود.

بازگشایی ها تدریجی و هوشمند خواهد بود

حریرچی افزود: استراتژی‌های فاصله‌گذاری هوشمند مبتنی بر چند اصل است؛ یکی این است که ما هم با کرونا می‌جنگیم هم با تحریم‌ها. در نتیجه لحاظ مسائل اقتصادی در مدیریت کرونا، از استراتژی‌های اصلی فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند است. دوم بازگشایی هوشمند و تدریجی و گام به گام است. هیچکس موافق نیست که یک‌ضرب بازگشایی انجام شود، بلکه باید بازگشایی‌های تدریجی داشته باشیم و ارزیابی‌های مستمر هم از این بازگشایی‌ها باید انجام دهیم تا برای گام بعد تصمیم بگیریم. مسئله مهم دیگر این است که در بازگشایی‌ها حذف گروه‌های پرخطر از ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را در نظر بگیریم که این را مهم انجام می‌دهیم.

او گفت: دو هدف اصلی و استراتژیک ما در مبارزه با کرونا؛ کاهش مرگ و میر و بیماری‌زایی و کاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن است. در حال حاضر کشور ما در دو جبهه کرونا و تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی در حال جنگ است و به همین دلیل استراتژی فاصله‌گذاری هوشمند را انتخاب کردیم تا در میان این دو هدف تعادل ایجاد کنیم؛ بنابراین حاکمیت باید هم مسائل اقتصادی را لحاظ کند و هم بازگشت به کار به صورت گام به گام و با ارزیابی مستمرخواهد بود. به‌طوری که با ارزیابی گام اول، گام دوم را انجام می‌دهیم. استراتژی‌ ما این است که گروه‌های پرخطر مانند کسانی که بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان، دیابت و... دارند، از بازگشت به کار ممکن است در برخی مناطق یا تمام مناطق منع کنیم.

کرونا از لحاظ اقتصادی به طبقات پائین‌تر بیشتر آسیب می‌زند

حریرچی بیان کرد: باید توجه کرد که گرچه کرونا، ویروس دموکراتی است و فقیر و غنی را باهم مبتلا می‌کند، اما اثرات اقتصادی این ویروس بر فقرا و اقشار متوسط بسیار شدید است. البته دولت اقداماتی را انجام داده است، اما به هر حال فقرا و کسانی که درآمدشان به صورت روزانه است، مشکلاتی را دارند. به غیر از کسانی که حقوق ثابت دارند، کرونا بر اقتصاد افرادی که درآمدشان به صورت روزانه است، اثرات زیادی داشته است.

او افزود: دو استراتژی مقابله با کرونا این است؛ یکی فاصله‌گذاری اجتماعی است که میزان تماس افراد طبیعی را با هم به حداقل برسانیم و این سیاست را تا حداکثر ممکن و قابل حصول ادامه می‌یابد. استراتژی دوم شناسایی بیماران و افرادی که با بیماران مواجه بودند و جداسازی آنهاست. طبق نظر سازمان بهداشت جهانی ایزوله کردن در خانه خیلی کم‌اثر و بی‌اثر است. طبق بررسی‌های ما کسانی که حتی از بیمارستان مرخص شدند و ما توصیه به ایزوله کردن در خانه کردیم، رفت‌وآمد‌هایی داشتند که ما را دچار مشکل کرده‌اند.

حریرچی ادامه داد: سالانه حدود ۳۸۵ هزار مرگ در کشور داریم که ۸۵ هزار مورد آن زیر ۵۰ سالگی و ۱۷۷ هزار مورد زیر ۷۰ سالگی رخ می‌دهد. به ترتیب ۲۲ و ۴۷ درصد مرگ‌های ما زودرس است که باید برای این هم اقداماتی انجام دهیم. فعلا همه حواس‌ها به کرونا جلب شده، اما در ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۹۸، ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر فوت ناشی از تصادفات داشتیم و ۳۳۰ هزار و ۳۱۸ نفر ناشی از تصادفات مصدوم شده‌اند که باید به آن هم توجه کنیم. سه علت مرگ‌ومیر ایرانیان، بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان‌ها و دیابت است و سه عامل ایجاد بیماری‌های ما فشار خون بالا، ریسک‌فامکتور‌های غذایی و قند خون بالاست. مردم باید این عوامل را کنترل کنند. امیدوارم با اقدامات دولت و ملت بتوانیم حتما کرونا را شکست دهیم.
 
او در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احتمال تمدید تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: درباره مدارس و دانشگاه‌ها پیشنهاداتی را ارائه داده‌ایم و با وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی جلساتی برگزار کردیم. قاعدتا مدارس با توجه به تعداد بسیار زیاد دانش‌آموزان و اینکه سرویس‌هایشان اعم از مینی‌بوس، سواری و سرویس‌های مناطق روستایی و... پرتراکم است و امکان ابتلا را افزایش می‌دهد. 

حریرچی افزود: اشتباهی که اکنون در سطح جامعه و برخی کشور‌های دیگر هم وجود دارد، این است که فکر می‌کنند افراد جوان مبتلا نمی‌شوند که اصلا اینطور نیست. در کشور کره جنوبی که تست‌های زیادی انجام دادند، ثابت کردند اتفاقا افراد ۲۰ الی ۳۰ ساله بیشتر و یا حداقل هم‌سطح با سایرین مبتلا می‌شوند، اما کم‌علامت‌تر هستند. در عین حال برای ایزولاسیون و فاصله‌گذاری اجتماعی خیلی نگران افراد بدحال نیستیم. زیرا این افراد در بیمارستان بستری بوده و ایزوله است. اگر کسی علائم زیاد دارد و در خانه است هم ایزوله است. کسی که فکر می‌کند، مبتلا نیست و علامتی ندارد، ترددش زیاد است می‌تواند مثل یک بمب ساعتی جامعه را دچار ابتلا و درگیری کند.

مدارس و دانشگاه‌ها مهم‌ترین عامل انتشار ویروس کرونا

حریرچی گفت: مدارس و دانشگاه‌ها مهم‌ترین عامل یگانه برای ابتلا هستند بنابراین در دانشگاه‌ها حساسیت‌های خاصی وجود دارد زیرا مدارس از یک منطقه‌اند، اما دانشگاه‌های شهر‌های بزرگی مثل تهران، مشهد، تبریز و... افراد از شهر‌های مختلف می‌آیند و ضمن اینکه خوابگاه هم جای پرتراکمی است که کافی است یک نفر مبتلا شود و تمام خوابگاه مبتلا شود؛ بنابراین در این زمینه با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و وزارت بهداشت بسیار حساس هستند.

او درباره تعداد شهدای سلامت گفت: برای این موضوع کمیته‌ای را تشکیل داده‌ایم که تعداد را به دقت بررسی می‌کند و بعدا اعلام خواهد شد.
حریرچی اظهار کرد: در فاصله گذاری اجتماعی عمده موفقیت ما در اسفند با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بوده است. کاهش ارتباطات اجتماعی در دنیا با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها رخ می‌دهد. با تعطیلی سینما‌ها، مراکز نمایش، سالن‌های ورزشی، مراکز عبادی، مساجد و زیارتگاه‌ها عمده فاصله گذاری اجتماعی در ایران رخ داد؛ براین اساس در هفته دوم فروردین تشدید فاصله گذاری اجتماعی را شاهد بودیم.

گلایه معاون وزیر بهداشت از ترددهای امروز شنبه

معاون کل وزارت بهداشت گفت: ما هر روز با سیستم‌های اطلاعاتی تردد‌های شهری و بین شهری را رصد می‌کنیم و تردد‌ها ۷۰ تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده بود اما از ترافیک امروز گله‌مند هستیم؛ اگرچه ترافیک  امروز در این بازه زمانی مشابه گذشته نبوده است اما مصوبات و مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا برقرار است و با متخلفان برخورد می‌شود.
 
حریرچی درباره شفافیت در آمار‌های جهانی گفت: بعضی کشور‌ها را مطمئن هستیم که در آمار کتمان دارند. بهترین اقدام در این زمینه شفافیت و اطلاع‌رسانی مناسب است. در بعضی از آمار‌ها که اخیرا دیدم که در چین یک میلیارد و چند صد میلیون نفری دچار کرونا نشده اند در حالی که تراکم ابتلا در چین در ووهان و بعضی ایالت‌های دیگر بوده است.

او افزود: از لحاظ تعداد ابتلا به صد هزار نفر، همان روز‌های اوج هم کشور چین جزو پایین‌ترین کشور‌ها بوده، چون بر مخرج یک میلیاردی تقسیم می‌کنند. آمار کشور‌ها به این بستگی دارد کهه چه تعداد تست دسترسی دارند و استراتژی انجام تست متمرکز بر بیماران بستری، سرپایی شدید یا بیماران خفیف در آمار تاثیرگذار است. آلمان قبل از شروع ابتلا و اوج گرفتن، روزانه ۱۲۰ هزار تست انجام می‌داده است و توانستند مبتلایان را در مراحل اولیه شناسایی کنند، اما سایر کشور‌های اروپایی نتوانستند این اقدام را اجرایی کنند و یکی از موارد مهم نسبت مرگ و میر به جمعیتی است که در معرض خطر هستند.

معاون کل وزارت بهداشت درباره پذیرش بیماران الکتیو در بیمارستان‌ها گفت: معاونت درمان و تیم هایشان شدیدا پیگیر هستند که ما در روز‌های آینده پذیرش بیماران را با توجه به ظرفیتی که در بیمارستان‌ها آغاز کنیم. بیمارانی که نیاز به درمان دارند پذیرش خواهیم کرد و از بخش خصوصی و سازمان نظام پزشکی هم درخواست کردیم که با رعایت مسائل حفاظتی، مراکز مختلف به فعالیت خود بازگردند. خواهش ما این است که مردم با رعایت مسائل حفاظتی، در بیماری‌های ضروری مراجعات خود را داشته باشند و آن را به تاخیر نیندازند.

او درباره مهم‌ترین مشکلات در مراکز درمانی، گفت: ما هم مانند سایر کشور‌های دنیا در روز‌های ابتدایی بیماری با موج عظیمی مواجه شدیم که آمادگی در داخل کشور و حتی در منابع بین‌المللی برای تامین مواد و وسایل حفاظتی وجود نداشت. در حال حاضر در آمریکا و ایتالیا هم وجود دارد. ما شرمنده جامعه پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی هستیم که در برخی مراحل وسایل حفاظتی‌مان کم بود، اما حداقل در بخش بستری و بیمارستان‌های دولتی هیچ پزشک، پرستار و پیراپزشکی کم‌فروشی نکرد.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه این موضوع به یکی دو روز در کشور مطرح بود که در زمینه تخت هم نگران بودیم، اما تمام بیماران را پذیرش کردیم. در حالی که در کشور‌های اروپای غربی و آمریکای شمالی که جزو هفت اقتصاد برتر جهان هستند، به شهادت پزشکان می‌گویند افراد سن بالا و یا مبتلایان به برخی بیماری‌ها را به ونتیلاتور وصل نکنید. در حالی که ما در کشورمان هیچ گاه چنین کاری نکردیم و تمام بیماران را پذیرش کردیم و می‌بینید که بهبودیافته ۹۰ ساله و ۱۰۰ ساله هم داریم. شاید یکی از نقص‌های ما که سایر کشور‌ها هم با آن مواجه شدند، کمبود تست در روز‌های اول بود که الان ظرفیت مناسبی فراهم شده و همچنان باید افزایش یابد.

حریرچی افزود: شاید می‌توانستیم هماهنگی‌های بیشتری داشته باشیم و فاصله‌گذاری اجتماعی را زودتر آغاز کنیم تا موج اول سفر‌های نوروزی را نداشته باشیم، اما مجموع عملکردمان با توجه به اعلام مراجع بین‌المللی و درگیری زودهنگام‌ ما مشخص است که عملکردمان در کنترل مرگ‌و میر مناسب است.
 
او درباره وضعیت تعطیلی ادارات، گفت: فعلا تا ۲۰ فروردین مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا حضور کارمندان به صورت یک‌سوم است برای مراحل بعدی باید ببینیم تصمیم ستاد چه خواهد بود.
 
حریرچی گفت: یکی از استراتژی‌های فاصله‌گذاری هوشمند این است که تا اطلاع ثانوی افراد بالای ۶۰ سال یا مبتلایان به بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان و... تا حد امکان به صورت دورکاری فعالیت کرده و یا به آن‌ها مرخصی داده شود تا از قله فعلی بیماری بگذریم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حقگو
۱۴:۲۶ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
سه ميليون كارمند داريم كه طبق برنامه دولت، يك سوم آنها بايد در محل كارشان حاضر باشند و اين يعني رفت و آمد دست كم يك ميليون نفر در روز.
به اين ها اضافه كنيد كاركنان غير رسمي شركتهاي دولتي و كاركنان شركتهاي خصوصي و كسبه‌ محترمي مانند مثل خواربار فروشي، قصابي، مرغ فروشي، ميوه فروشي، داروخانه، مراكز بهداشتي، نانوايي، و ...
و به اين ها اضافه كنيد افرادي را كه اصولاً اعتقادي به در خانه ماندن ندارند و برخوردي هم با آنان نمي‌شود.
حالا بفرماييدكه شعار «در خانه بمانيم» يك برنامه و عزم ملي است يا يك لطيفه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۲:۳۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
باید و الزامیست در دوران قرنطینه خانگی اجباری برای عدم شیوع بیماری ویروس منحوس تروریستی کرونا با مدیریت و برنامه ریزی برای امورات مختتلف زندگی و عبادات و غیره بدون ایجاد مزاحمت های مختلف برای همسایگانمان و صبر و حلم در خانه ها محیطی با نشاط فراهم کنیم برای شاد زیستن مابین اعضای خانواده هایمان و انرژی مثبت و امیدوار کننده به یکدیگر رساندن و در استرس و تنش زدایی هر چه بیشتر تلاش و دقت کنیم و با رعایت تمامی موارد ایمنی بهداشتی فردی و اجتماعی بر ویروس منحوس تروریستی کرونا پیروز شویم انشاءالله ، شاد و سلامت باشید . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
واقعا وحشتناک شده
Iran (Islamic Republic of)
سرباز حاج قاسم
۲۳:۲۶ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
الکی خودمونو اذیت نکنیم مردم قصد ندارن تو قرنطینه بمونن،الان مگه وقت ورزش کردن و دور زدن هست که مردم میان بیرون دور میزنن،تورو به خدا به خاطر اون پزشک اون پرستار و اون نیروی خدماتی که تو بیمارستان داره زحمت میکشه کمی مراعات کنیم همه چیز از ماست که برماست نگذاریم زود دیر بشه و تاسف بخوریم شمارو به تموم مقدساتتون تو خونه هاتون بمونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
واقعا چرا دولت یه کمی فکر نمیکنه رو تصمیماتی که میگیره. آخه مردم برای چی میان بیرون مگه غیر از تهیه مایحتاج و خورد و خوراک زندگیه. اگه دولت میخواد مردم بیرون نیان و توی خونه بمونن به نظر من این کمکهای نقدی رو که قراره واریز کنه متوقف کنه و بجای اون خودش این مایحتاج رو از قبیل مرغ و گوشت و برنج و ... رو بخره و در خونه ها ببره تا مردم بیرون نیان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
خوب چند ملیون نفر باید مایحتاج درخونها ببرند. شد همونکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
واقعا چرا دولت یه کمی فکر نمیکنه رو تصمیماتی که میگیره. آخه مردم برای چی میان بیرون مگه غیر از تهیه مایحتاج و خورد و خوراک زندگیه. اگه دولت میخواد مردم بیرون نیان و توی خونه بمونن به نظر من این کمکهای نقدی رو که قراره واریز کنه متوقف کنه و بجای اون خودش این مایحتاج رو از قبیل مرغ و گوشت و برنج و ... رو بخره و در خونه ها ببره تا مردم بیرون نیان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
دولت پول این کالاهارونمیده اونوقت خودش تهیه میکنه میاره درخونه ها!!!!! مردم برای خریدمیرن بیرون ولی بااحتیاط وسریع برمیگردن ولی اونی که بایدهزینه خانوادشوتامین کنه چطوردرخانه بماندکه همینطورشعارمیدن؟؟!!خونوادش هوابخورن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
با همین فرمون بریم جلو سال دیگه تهران از شر آلودگی هوا راحت میشه چون احتمالا نصف جمعیت از دست رفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
کاش مسئولین ماهم یه فکری به حال ملت میکردن کسی هم بدش نمیومد هم حقوقتو بدن هم خونه بشینی اینجوری قرنطینه بهتر بود وگرنه هزینه اجاره خونه و خورد و خوراک رو با این وضعیت کی می‌تونه بده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
هنوز تهرانی باخیال خام شان فکرمی کنندازمابهترونند نه گذشت آن زمانی که به قولاازمابهترون بودند دیگرچرخ زمانه برگشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
چه ربطی داشت.بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
5 میلیون به هر خانوار وام بدین یک ماه خونه بشینن
حرف زیاد زدن مسخره هست
لطفا پولهایی که جمع کردین خرج ملت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
چراوام همینجوری بدن مگه کشورمافقیره یک فاجعه رخ داده بایدمردمشوحمایت نکنه؟!
Iran (Islamic Republic of)
شهروند اصفهانی
۲۱:۰۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
سلام.
نمیفهمم چرا ایران را فقط در تهران خلاصه میکنن؟
امروز n تا اتوبوس سرویس دهنده مجموعه ی کاری ما بود که به طرق محیر العقولی جاده های بسته و خاکریزها را گذراندند. بالای ۵۰۰۰ نفر رفتیم سر کار. فقط توی محل کارمون نشسته بودیم. در واقع کار خاصی نداشتیم. ما ۴ نفریم در اتاقی سه در چهار متر! تازه یکنفرمون هنوز آثار کرونا را داره!
مگه اصفهان توی محدوده ی قرمز کرونا نیست؟؟؟
خبرنگارهای محترم کجا هستند؟!
فقط همه از ترددهای امروز تهران گفتند. ما هیچ!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
اگر بتوانیم مردم را دو ماه در خانه نگهداریم و میادین میوه همین طوری
باشد همه مردم میوها را دستکاری بکنند وضعیت بدتر خواهد شد میادین میوه موطف هستند میوها را در پاکت
۱ کیلو و ۲ کیلو و نیم کیلو در پلاستیک
تحویل مردم بدهند در غیر اینصورت باید با آنها برخورد شود و فروشندگان موظف به استفاده از ماسک و دستکش باشند،مغازه هم باید افراد را داخل راه ندهند و با فاصله یکی خود سفارش بگیرند و خود تحویل مشتری بدهند با استفاده از مواد بهداشتی کلیه کارتها را که تحویل میگیرند بهداشتی کنند و رقم ۲ هزارتومان بابت مواد بهداشتی از مشتری در یافت بکنند داروخانه و بانک نیز یک نفر بیشتر داخل بانک راه ندهند یکی یکی
Azerbaijan
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
ساعت ١ نصف شب از خونه همسايه بلند بلند صداى خداحفظى مهمونها مياد:"خدا حافظ، خدا حافظ، خدا حافظ" صد مرتبه. آخه اين فرهنگه كه بعضيها تو اين شرايط دست از مهمونيشون بر نميدارن. نيرو انتظامى نبايد يه جريمه برا اين قشر در نظر بگيره؟ يكى از اقواممون اين رو تعريف كرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
تا وقتی ما با کلمات بازی می کنیم قرنطینه قرون وسطایی می شود و فاصله گذاری اجتماعی مدرنیته است این ویروس همچنان جولان میدهد
Iran (Islamic Republic of)
حزب الله
۱۹:۵۶ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
به اقای رییس جمهورتان بگوئید که لزومی ندارد کارمندان و مردم را به خیابان کشیده ایا این تدبیر است یا بی تدبیری
Iran (Islamic Republic of)
amir
۱۹:۲۸ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
سلام باید همه جا تعصیل بشه تا به نتیجه برسیم.مثل چین
Iran (Islamic Republic of)
کامران
۱۹:۲۸ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
دولت فقط به کارمندای خودش کمک میکنه ، سال ۹۷ به تمام کارمندای خودش که بالای سه ملیون حقوق میگرفتن سبد کالا دادن به منی که راننده اسنپ بودم کارم هم کسات شده بود به هر دری زدم به من تعلق نگرفت ، الان هم به یک سری نور چشمی های خودشون کمک میکنن خدا ازشون نگذره حق ما رو ضایع میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
وقتی به شهرستان های نزدیک تهران مثل دماوند و گیلاوند و رودهن رسیدگی نمیشود معلوم است انتقال ویروس به شهر تهران افزایش می یابد
Germany
امید
۱۸:۵۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
آقا چرا بانک هارو نمیبندند که مردم نیان بیرون . من به نوبه خودم کاسبم کلی چک و بدهی دارم باید برای اینکه چکم برگشت نخوره بیام کاسبی کنم . این دولت فقط از مردم مایه میزاره و میگه رعایت کنید و متاسفانه خودشون هیچ برنامه و راه کاره درستی ندارند و جای تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۱۸:۵۲ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
در این برهه زمانی، فقط و فقط همدلی به درد میخورد،
خدایا قلب برخی از مسئولین را نرم کن تا آنها هم به خاطر وطن و مردم، در مبارزه با کرونا، همدل باشند انشاالله،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
از بس که این تهرانی ها بی فرهنگ هستند .

انصافاً این ایام بی فرهنگ ترین مردم تهرانی ها بودند . اون همه مسافرت اون همه ترویج بیماری در کشور . متاسفم براشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
هشتاد درصد تهرانیایی که رفتن مسافرت شهرستانیهای مقیم مرکز بودن حالا ببینید کی بی فرهنگه تهران پر از شهرستانی شده نه فرهنگ تهران دارن نه فرهنگ خودشون رو حفظ کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
خب یه پول درست و حسابی به همه مردم بدید مایحتاجشونو تامین کنن بعد یک ماه همه رو قرنطینه کنید
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۸:۰۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
مسئولین کشور ما اصلا به فکر مردم نیستند.بابا چک داریم قسط داریم بدهکاریم یعنی اگه سرکار نریم دولت نباید حمایت کنه.این شد تدبیر.چی میگین پیش خودتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
منم اجاره مغازه میدم درآمد دیگه ای هم ندارم حالا موندم کرایه مغازه رو چجوری بدم با دوتا بچه
Iran (Islamic Republic of)
A
۱۷:۳۷ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
اقای دکتر حریرچی؛ متاسفانه ترمینالهای مسافربری و مسافرانی که جابجا میکنند.کاملا تو این برنامه مورد بیتوجهی واقع شدن.جابجایی افراد بدترین و بزرگترین اشتباهه تو این شرایط.تعطیل کنید تا شرایط خیلی بدتر و بحرانی نشده
Netherlands
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
وضعیت مدیریت کشور نگران کننده تره، ترافیک امروز تهران نتیجه سوء مدیریت شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
نه بابا کی بود میخواست از ۲۰ فروردین کشور رو به حالت عادی برگردونه مدارس رو هم باز کنه؟! خب وقتی این حرفو میزنید مردم فکر میکنن چیزی نیست میان بیرون تقصیر خودتونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
نون ندارم شکم زن و بچه پر کنم چکار کنم آقای مسول اگر مردیم بدرک از دست شما مسولین راحت میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
آقای محترم زیاد فرقی نمی کنه اگه کرونا کنترل نشه همه باهم می‌میریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
شماازجانب خودت حرف بزن ولی زمانی که باعث مرگ بقیه هم میشی مجبوری رعایت کنی وگرنه قاتل محسوب میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
هیچ زحمات و جان پرسنل درمانی
France
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
این موضوع رو هم اقایون خیلی خوب میفهمن ولی چون پولی در کار نیست پس بیخیال قرنطینه شدن تا هرکسی مجبور هست بره بیرون احتمالا چند هزار تا کشته بیشتر هم بدتر از بی پولی نیست برای دولت خسته نباشید مسئولین همیشه در صحنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
تو ساکت همه با شکم پر شب نمیخوابن اگه دولت کاری برای این دسته آدم نکرده بنظرت اگه بچه داشته باشی بگه بابا گشنم هست هیچی نداشتی بهش بدی بنظرت باید چیکار کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
همه که پزشک و کارمند نیستن
همه که سرمایه درا نیستن
مملکت به اخر خط رسیده
خودشون میخوان قشر کارگر از روی زمین حذف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
تومیخوای بمیری . زن وبچه من چه گناهی کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
چین به تمام مردم سه ماه حقوق داد تا مردم در خانه بمانند و بیرون نروند و قرنطینه باشند اما ایران که یک کشور اسلامی است ارزشی برای جان مردمش قائل نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
فقط شهر ووهان چین نه همه جای چین
مرگ بر چین تروریست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
ادارات رو کلا تعطیل نمیکنند و انتظار هم دارند که مردم بمونند خونه!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
تو خونه موندن به شخصی افراد بستگی داره یا به بازگشایی ادارات بابا جان باخودتون چند چندین؟؟؟
Russian Federation
محمد
۲۳:۳۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
از شخصیت چی میفهمی وقتی مجبورت میکنن بیای سرکار .میتونی نری.......بیخود به شخصیت مردم گیر نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
خبرنگارها روز سیزده بدر پز میداند که مردم فهیم تهران این روزها در خانه ها ماندند تا زنجیره انتقال کرونا قطع بشه ای کاش بجای این پز دادن دروغ واقعیت را می گفتند .یعنی اینکه تهرانی ها اصلا تهران نبودند که در پارکها وبوسنانها حضور داشته باشند .بلکه در خارج از تهران به عیش و نوش مشغول بودند .حالا بکن که آیا امروز با سیزده بدر در انتقال کرونا متفاوت است.آیا آن روز انتقال می یافت ولی امروز نه . کرونا تمام بشه و نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
فهم و فرهنگ؟!!!اگر زور نبود همه جا پر بود پارک و بوستان و ....
Iran (Islamic Republic of)
نجیبه
۱۵:۰۹ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
هموطن عزیز خواهش میکنم بخاطر خودتان و دیگران رعایت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۵۹ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
واقعا برای دولت ومدیریت کرونادرتهران متاسفیم.دورنیست درتهران واطراف ان فاجعه کشتارانسانی بدلیل قرنطینه نکردن پایتخت صورن بگیرد.امروزشنبه اتوبانها.داخل شهرتهران مملو ازخودرو.وجمعیت بود.بااینکه چندین روزه همه مان خانه ماندیم.وبیرون نیامدیم امروزهمه چیزخراب شد.ومسعولیت مستقیم ان به عهده ارگانهای مربوطه ودولت است.متاسفیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
هرچه رشته بودند پنبه شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
سه تا خواهریم که برای تامین مخارج خانواده پنج نفرمون کار می کردیم، اما دو خواهرم، خیاطی می کردندکه از اسفندماه تعطیل کردن و با توجه به لغو مراسمات و جشن ها عملا هیچ درآمدی نداشته اند، حقوق منم اونقدری نیست که کفاف مخارج و قسطهای بانکی و غیره رو بده... اگه وضعیت همینطور ادامه پیدا کنه واقعا نمی دونیم باید چه کار کنیم.. تازه هزینه های درمان هم بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
من هم کرونای شدم !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
خب خداروشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
پای جون مردم وسطه توروخدااااا قرنطینه کنید
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۵:۲۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
تو یا نزول خور هستی یا اختلاس گر که این حرف را میزنی الان او کاسب وکارگر وشاگرد مغازه از کجا بیاره بخور اختلاس گر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
یعنی مغازه دارا بازکنند مردم هم بیان بیرون خرید تاشماورشکسته نشین ... بابای سلامتی بقیه واونهایی که جونشونو ازدست دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
عجب با یه ماه موندن تو خونه کسی اختلاس گر نمیشه دزد نمی شه نزول خور نمی شه ولی قاتل عزیزانمون چرا برای بعضی شغل ها هم دولت باید به قشر کم درد آمد دست فروش وکار گر روز مزد هم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
خب چرا یک کار مفید نمیکنن این مسئولین؟؟ شماها مسئولین خب جلوشونو بگیرید جریمشون کنید بندازیدشون زندان.یعنی از ایتالیا و آلمان پیشرفته ترید؟؟؟خسته شدیم الان ۴۵ روزه که ما تو خونه قرنطینه ایم اونوقت یک مشت آدم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
ما مجبوریم بریم سرکار. وگرنه اخراج میشیم. بعضی از شرکت های خصوصی گفته بودند مرخصی بدون حقوق بگیرید برید بعد تعطیلات بیاید. اوناکه مرخصی گرفتن هفته اخر اسفند و اوایل فروردینو الان که خواستن برن سر کار گفتن نیاید مستقیم برید دنبال حقوق بیکاری. نه میشه مرخصی بدون حقوق گرفت نه کار نکرد. اجاره های سنگین و خرج روزمره اجازه نفس کشیدن نمیده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
اگه قراره همه بشینن خونه از کجا شکمشون سیر کنن.مردم فقیر بشینن خونه تا قشر مرفه جامعه از کرونا در امان بمونن بعد این فقیرها که اکثرا روزمزد هستن از کجا بیارن بخورن.
وقتی دولت به مردم میگه بمونید خونه باید مخارج زندگیشون هم تامین کنه.اگه بخواد قشر فقیر رو به زور تو خونه نگه دارند شورش میشه اونم تو ابعاد وسیع که کاملا کنترل اوضاع از دستشون در میره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
عجب چه چیز عجیبی از مسئولین خواستی ؟؟؟کار مفید!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
ببخشيد ولي اگر دولت ما يحتاج مردم رو تامين ميكرد كسي نميرفت بيرون بعضي ها روز مزدن ومجبورن برن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
راست میگی اگر دولت به همه مردم کمک میعیشتی میکرد اون وقت مردم تو خانه می ماندن وبرای نون شب محتاج نبودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
دو هفته صبر کنید تا نتایج امروز را ببینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
اینجوری پیش بره این ویروس حداقل تا یک سال با ماست. وقتی رعایت نمی کنین انتظار نداشته باشین خلاص بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
عزیزم نمیشه رعایت کرد.وقتی دولت تو این وضعیت به جای کمک به مردم فقیر میره به ثروتمندان کمک میکنه مردم فقیر باید خودشون به فکر تامین مخارج باشن در نتیجه میرن سر کار.
تا زمانی که دولت به مردم کمک نقدی نکنه اوضاع همینه
بهترین کار اینه که که دولت به تمام خانواده هایی که یارانه میگیرند بسته به تعداد اعضای خانواده مطابق با حداقل سبد معیشتی سال 99 کمک نقدی یکماهه بکنه تا مردم در خانه بمانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
تشریف بیارین بندرعباس ببینید چه خبره لب ساحل جای سوزن انداختن نیست نظارت درحد صفر مسئولین همه تو اتاقاشون قایم میشن و فقط زمان اخبار میان بیرون لطفا یکم نظارت به این استان بیشتر باشه خودتونو روی تهران متمرکز نکنید .
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
بندرعباس گرمه ویروس نداره ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
با این وضع بندرعباس به زودی آمارش چندین برابر میشه. گرما هم نمیتونه جلوش رو بگیره. مسولین دیگه بیخیال شدن نظارت واقعاً در حد صفره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
میگن گرما زیاد روی ویروس تاثیری نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
فقط قرنطینه جواب میده مردم احتیاط نمیکنند خواهشا رسیدگی کنید فقط دو هفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
شما ادارات دولتی رو تعطیل کردید بیشتر ادارت وکارخانجات ها خصوصی هستند که اعلام کردند به کارگران وکارمندان اگه سر کار نیان اخراج میشن.
Iran (Islamic Republic of)
شهروند اصفهانی
۲۱:۰۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
ما دولتی بودیم. کارمند بانک هم نیستیم. خبری از تعطیلی نیست. امروز کشاندنمان محل کار. تازه قسط بانک دولتی مونم از ضامن کم کردن!
دیگه بهتر از این میشه؟!
Iran (Islamic Republic of)
کیارش
۲۲:۰۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
هموطن عزیز به خدا ما کارمندا تمام عیدو الانم بعد عیدو رفتیم سرکار.هممون خبریم از شیفت بندی و ماسک و دستکش و ضدعفونیم نیست.
آخرین اخبار