پاک آیین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ضرورت پیگیری لغو تحریم‌های آمریکا از مجامع بین‌المللی در شرایط کرونایی

دیپلمات اسبق کشورمان گفت: ایران باید از طریق دیپلماسی و مکاتبه با مقامات رسمی پیگیری لغو تحریم‌های آمریکا در شرایط فعلی شود.

حق داشتن سلامت برای انسان‌ها از اصول پذیرفته شده بین المللی/ ایران از دو راه می‌تواند برای لغو تحریم اقدام کند/ کرونا، فرصتی برای مقابله با خود محوری آمریکامحسن پاک آیین کارشناس مسائل بین الملل و دیپلمات اسبق کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اعتراضات مقامات کشورهای مختلف به واشنگتن برای خودداری از لغو تحریم‌ها علیه تهران در شرایط فعلی، گفت: تحریم‌های داروی و غذایی در شرایط فعلی غیر انسانی، مغایر با قوانین بین المللی و ظالمانه است.

او افزود: جامعه جهانی هم با رویکرد فعلی ایالات متحده موافق نیست و شاهدیم که مقامات ارشد کشورهای جهان حتی دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به این اقدام واشنگتن و ترامپ، معترض بوده و مواضع منفی اتخاذ می کنند.

پاک آیین با بیان اینکه حق داشتن سلامت برای مردم جهان از اصول پذیرفته شده بین المللی بوده و در تمام کنوانسیون ها به آن اشاره شده است، اظهار کرد: بخشی از حقوق بشر حق سلامت انسانهاست که آمریکا با تحریم‌های خود، حق سلامت مردم ایران را پایمال می کند؛ من معتقدم که در این مقطع باید جامعه جهانی و نهادهای بین المللی کاملا متحد شده، اقدام آمریکا را محکوم کرده و این کشور را تحت فشار قرار دهند تا تحریم های ظالمانه به ویژه در حوزه پزشکی و درمانی علیه مردم ایران را لغو کند.

دیپلمات اسبق کشورمان ادامه داد: به عقیده من تهدید کرونا که در جهان به وجود آمده است، می‌تواند فرصتی برای مقابله با خودمحوری و سیاست‌های یکجانبه آمریکا و ترامپ باشد، همچنین چند جانبه‌گرایان در جهان را حمایت کند؛ بنابراین معتقدم باید این اقدام آمریکا محکوم شده و جامعه جهانی نسبت به آن موضع جدی داشته باشد.


بیشتر بخوانید: پمپئو و اربابانش جنگ را به تروریسم پزشکی رسانده‌ا‌ند


او در پاسخ به این سوال که ایران از چه راه هایی می تواند برای لغو تحریم‌ها و نقض حقوق بشر مردمش اقدام کند، توضیح داد: ایران در دو حوزه می‌تواند فعالیت کند که آن را آغاز کرده است؛ نخست در حوزه رسمی است که دستگاه دیپلماسی با دیدارها و مکاتبات مختلف با مقامات رسمی جهان و نهادهای پذیرفته شده بین المللی مانند جنبش عدم تعهد، سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و... خواستار موضع گیری آنها نسبت به تحریم های پزشکی ایران شوند.

پاک آیین ادامه داد: البته احتمال اینکه آمریکا تحریم‌ها را تضعیف کند بسیار کم است اما این موضوع باعث می شود چهره کریه و ضد حقوق بشری ایالات متحده نمایان شود و تحت فشار قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: دومین راه این است که از مجامع غیر رسمی و در چارچوب دیپلماسی عمومی است که نقش رسانه‌ها هم در این زمینه بسیار مهم است؛ افراد غیر رسمی مانند رسانه‌ها، دانشگاهیان، علما حوزه ها و ... باید دست به دست یکدیگر دهند و متحدانه به مراجع ذی ربط حوزه دیپلماسی عمومی در خارج از کشور نامه نگاری کنند و این اقدام آمریکا علیه سلامت ایرانیان را محکوم کنند؛ همچنین تلاش کنند افکار عمومی دنیا را از اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا علیه ایران آگاه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار