گام ۲۵ ستاد کرونای آذربایجان‌غربی در یک نگاه

بیست‌وپنجمین جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونای آذربایجان‌غربی شامگاه یکشنبه با حضور اعضای ستاد و چندین میهمان برجسته برگزار شد و پس از حدود دو و نیم ساعت گفتگو و طرح مصوبه‌ها به کار خود پایان داد.

علاوه بر اعضای ستاد استانی، فرمانداران استان نیز از طریق ویدئوکنفرانس در این جلسه حضور داشتند و جلسه با سخنرانی بیش از ۱۰ نفر از اعضای ستاد از جمله فرماندار خوی همراه شد که کلیدواژه همه آن‌ها «سلامت مردم» بود.

دلیل افزایش آمار مبتلایان به کرونا در آذربایجان غربی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی، در ابتدای این جلسه افزایش تعداد نمونه‌گیری به ویژه از تمامی افراد مشکوک به کرونا در این استان را دلیل بالا رفتن آمار روزانه مبتلایان طی روز‌های اخیر عنوان کرد.
دکتر جواد آقازاده افزود: قبلا فقط از افراد بستری مشکوک به کرونا و دارای علایم این بیماری در بیمارستان‌های استان نمونه گرفته می‌شد، اما در حال حاضر علاوه بر این افراد، در مراکز ۱۶ ساعته سرپایی و در ۱۹ کلینیک و نیز افراد سرپایی مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها هم که مشکوک به کرونا باشند، تست گرفته می‌شود.
او ادامه داد: یکی از عوامل افزایش تعداد مبتلایان استان به کرونا، مسافرت‌های هفته اول فروردین ماه بود که متاسفانه افراد شاغل در استان‌های دیگر به شهر خود بازگشتند و همین مسئله تعداد مبتلایان را افزایش داد.

فراهم کردن شرایط دورکاری برای زنان باردار آذربایجان‌غربی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی عنوان کرد: تعدادی از مبتلایان به بیماری کرونا در استان زنان بارداری هستند که زایمان زودرس دارند و نیاز است برای حفظ سلامت آنان از طرف ستاد استانی مقابله با کرونا مصوبه دورکاری ابلاغ و اجرایی شود.

میزبانی آذربایجان‌غربی از ۱۰۳ هزار مسافر در نوروز امسال

علی مصطفوی رئیس کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونای آذربایجان‌غربی هم در این جلسه گفت: در ایام تعطیلات نوروزی امسال ۱۰۳ هزار و ۷۸۳ مسافر از سایر استان‌های کشور وارد این استان شدند و همچنین بیش از ۷۰ هزار نفر از آذربایجان‌غربی به عنوان مسافر به سایر استان‌های کشور سفر کردند.
مصطفوی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی بانک اطلاعاتی بیماران مبتلا به کرونا در استان، افزود: این بانک اطلاعاتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی می‌شود تا اطلاعات مربوط به بیماران مبتلا به کرونا در آن ذخیره و در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد.

غربالگری ۵۳۲ دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های ترکیه

غلامرضا بابایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با شیوع بیماری کرونا در کشور ترکیه و تعطیلی دانشگاه‌های این کشور، دانشجویان ایرانی از طریق مرز بازرگان وارد کشور می‌شوند و تاکنون ۵۳۲ نفر از این دانشجویان در بدو ورود غربالگری شده‌اند.
اختصاص ۱۰۴ هزار عدد ماسک به دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در این جلسه گفت: ۱۰۴ هزار عدد ماسک سه‌لایه و «ان ۹۵» از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت به دانشگاه علوم پزشکی استان اختصاص یافته است.
 بابایی افزود: محموله نخست ماسک‌های اهدایی این وزارتخانه شامل ۴۳ هزار عدد ماسک هم‌اکنون به استان رسیده که به صورت رایگان تحویل دانشگاه علوم پزشکی خواهد شد و نحوه توزیع و استفاده این ماسک‌ها برعهده این دانشگاه است.
او بیان کرد: با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت و درمان مجوز فروش اقلام بهداشتی از جمله الکل و مواد ضدعفونی کننده در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم صادر شده که در صورت صادر شدن مجوز آن در سطح استان، این اقلام قابل توزیع در این مراکز نیز است.

ضرورت نظارت جدی اتاق‌های اصناف بر تعطیلی بازار آذربایجان‌غربی

بهنام شهدی رئیس کمیته اقتصادی ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی در بیست‌وپنجمین جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا گفت: اتاق‌های اصناف با همکاری ۴١ اتحادیه زیرمجموعه خود بر تعطیلی بازار استان تا ۳۱ فروردین نظارت جدی داشته باشند.
شهدی اظهار داشت: بر اساس مصوبه‌های این کمیته و با توجه به قرار گرفتن در فصل کشت بهاره و حمل کالا‌های اساسی و استراتژیک از جمله بذر و سموم و کالا‌هایی از این قبیل، هماهنگی لازم با فرماندهی انتظامی جهت تسهیل حمل این کالا‌ها انجام می‌گیرد.
او همچنین گفت: با توجه به فصل کشاورزی و تاکید استاندار آذربایجان‌غربی تمامی بانک‌های غیرتخصصی بر اساس ماده ٣٣ قانون ششم توسعه ۱۵ درصد از تسهیلات خود را به امر کشاورزی اختصاص می‌دهند؛ همچنین بانک‌های عامل نسبت به اعطای تسهیلات از محل مازاد منابع خود به بنگاه‌های اقتصادی و اصناف باید اقدام کنند.

افزایش نظارت بر اجرای مفاد طرح فاصله‌گذاری هوشمند در آذربایجان‌غربی

آیدین رحمانی رضاییه رئیس کمیته زیرساخت‌های ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی در ادامه این جلسه گفت: نظارت بر اجرای مفاد طرح فاصله‌گذاری هوشمند در برخی محور‌های استان نیاز به توجه بیشتر و جدیت دارد و لازم است تا شدت پیدا کند.
رضاییه افزود: نظارت بر ورودی شهر‌ها بر اساس طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در برخی از محور‌ها به خوبی انجام می‌شود، اما در برخی محور‌ها با توجه به نظارتی که داشتیم، کمی سست بوده است و از عوامل انتظامی انتظار می‌رود از طریق پلیس راه و سایر متولیان، نظارت‌ها را بیشتر کنند.
او درباره آماده‌سازی نقاهتگاه‌های سپاه و ارتش برای پذیرش بیماران شناسایی شده سرپایی و برخی بهبودیافتگان نیز اظهار داشت: با توجه به طرحی که دانشگاه علوم پزشکی در دست اجرا دارد، افرادی که در این ارتباط سرپایی شناسایی شدند، نیازمند نقاهتگاهی بودند که نقاهتگاه سپاه به علت دارا بودن توانایی درمانی بالا برای این منظور تخصیص داده شد.

توقیف ٣٩٩ خودرو در استان با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

سرهنگ علی ابراهیمی جانشین فرمانده انتظامی استان آذربایجان‌غربی گفت: با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی طی هشت روز گذشته، ٣٩٩ دستگاه خودرو در این استان توقیف و به پارکینگ منتقل شد.
 ابراهیمی با اشاره به استقرار اکیپ‌های انتظامی در نقاط ۶٨ گانه استان، افزود: علاوه بر توقیف این تعداد خودرو، تاکنون ٧١١ مورد جریمه ۵٠٠ هزار تومانی نیز برای خودرو‌های متخلف اعمال قانون شده است.
او همچنین با اشاره به کشف اقلام احتکاری در آذربایجان‌غربی نیز اعلام کرد: از ابتدای طرح تاکنون ١٢٣ هزار و ٨١۶ عدد ماسک، ۴٠٠ متر پارچه ساخت ماسک، ١٢۵ هزار و ٢٢۵ عدد دستکش بهداشتی و ٢۶۶ هزار و ٧۶٠ لیتر الکل و مواد ضدعفونی‌کننده در این استان کشف شده است.

مردم با یکدیگر مدارا کنند

علی‌اکبر گروسی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی نیز در بیست‌وپنجمین جلسه ستاد مقابله و مدیریت بیماری کرونای آذربایجان‌غربی از مردم خواست در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مراجعه کمتری به محاکم و مجتمع‌های قضایی داشته باشند و با یکدیگر در جامعه مدارا کنند تا نیازی به حضورشان در دستگاه قضا نباشد.
 گروسی اظهار داشت: مردم در این شرایط باید صبر پیشه کرده و اگر در دعاوی خود امکان انصراف وجود نداشت، پیگیری را برای ماه‌های بعد موکول کنند.
او ادامه داد: فقط کسانی که اخطاریه در دست دارند به مجتمع‌های قضایی مراجعه کنند و باقی افراد نیز می‌توانند دعاوی خود را به صورت سیستمی پیگیری کنند.
رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: مرخصی چهار هزار زندانی استان نیز به دلیل کرونا تمدید می‌شود و بازگشت آنان به تدریج خواهد بود تا از شیوع این ویروس جلوگیری شود.

پاسخ مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی به سوالات استاندار

کامیار داهیم مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی نیز در پاسخ سوالات استاندار در مورد طرح «مایه‌کوبی دام‌ها» و همچنین «حمل‌ونقل خوراک دام» گفت: حمل و نقل دام زنده و حتی طیور بر اساس ثبت در سامانه انجام می‌شود، در غیر این صورت مشمول قاچاق می‌گردد؛ لذا محدودیت‌های حمل و نقل به دلیل ثبت نشدن آن در سامانه طرح شده است.
داهیم افزود: تامین خوراک صنعتی مورد نیاز برای واحد‌های دامداری و مرغداری هم باید در سامانه ثبت شود و بارنامه دریافت گردد، اما در حال حاضر برای علوفه هیچگونه مجوزی لازم نیست و بیشتر بر اساس مراودات محلی انجام می‌شود.
او گزارشی از وضعیت کنترل‌های بهداشت محیطی در سطح استان نیز ارائه و از ضبط ۲۰ تن فرآورده غیرمجاز، پلمب ۱۰۰ واحد غیرمجاز، ارجاع ۲۳ واحد به دادسرا و پنج واحد به تعزیرات طی ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۱۵ فروردین امسال خبر داد و گفت: دامپزشکی استان علاوه بر این، ۵۲ محور را برای کنترل کشتار‌های غیرمجاز تحت‌نظر داشته و سه تُن فرآورده غیرمجاز را هم امحاء کرده است.

غربالگری کرونای ۹۲ درصد مردم خوی

سیدمحمد عابدی فرماندار خوی نیز که از طریق ویدئوکنفرانس در بیست‌وپنجمین جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا حضور داشت، طی سخنانی اظهار داشت: بیماریابی و تست غربالگری کرونا در خوی با تلاش‌های دانشکده علوم پزشکی این شهرستان تاکنون به ۹۲ درصد رسیده و افراد مشکوک نیز به بیمارستان‌ها هدایت شدند.
عابدی در ادامه به استمرار ضدعفونی معابر و خیابان‌ها در خوی اشاره و عنوان کرد: این اقدام علاوه بر نقاط و مراکز اصلی شهر و خیابان‌ها در ورودی کوچه‌ها از طریق شهرداری انجام می‌شود و در این ارتباط و در زمینه گندزدایی اقدامات خوبی انجام می‌شود.
او همچنین با اشاره به مسدود شدن مسیر‌های گردشگری در شهرستان خوی، خاطرنشان کرد: در خوی ۲ مسیر گردشگری با راه‌های مواصلاتی جاده‌ای داریم که مسیری به سمت قطور و یک مسیر به سمت فیرورق جزو این محورهاست و با همکاری و هماهنگی نیرو‌های انتظامی و بازرسی‌های ویژه‌ای علاوه بر طرح فاصله‌گذاری در ورودی و خروجی‌های چهارگانه این مکان‌ها وجود دارد.

فرمانداران طرح فاصله‌گذاری هوشمند را با جدیت اجرا کنند

در پایان جلسه نیز استاندار آذربایجان‌غربی مصوبه‌ها را مطرح کرد و از فرمانداران شهرستان‌های مختلف استان خواست که طرح فاصله‌گذاری هوشمند را که اجرای آن از امروز آغاز شده است با جدیت بیشتر اجرا کنند و افزود: اجرای این طرح در برخی از صنوف تا آخر این ماه ادامه می‌یابد و از ورود افراد غیربومی به استان و از خروج افرادبومی هم جلوگیری می‌شود.
«محمدمهدی شهریاری» در ادامه گفت: تعداد نمونه‌گیری در استان افزایش یافته و این کار ارزشمند در شناسایی بیماران و کاهش شیوع بسیار موثر بوده است که نسبت فوتی‌ها به مبتلایان را هم کاهش می‌دهد.
او همچنین راجع به شروع به کار واحد‌های تولیدی نیز عنوان کرد: با در نظر گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی، واحد‌های تولیدی و صنوف کم‌ریسک از ۲۳ فروردین ماه به بعد می‌توانند شروع به کار کنند، اما تا پایان فروردین صنوفی که باز بودن آن‌ها غیرضروری است باید بسته باشد و همچنین صنوف پرریسک همچون استخر و کافی‌شاپ‌ها هم تا پایان این ماه تعطیل خواهد بود.
استاندار آذربایجان‌غربی و رییس ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونای استان اضافه کرد: برای بازگشایی کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی هم امکانات لازم بهداشتی باید فراهم شود و با توجه به توصیه‌های بهداشتی شروع به کار کنند.
او در مورد ساعات کار ادارات استان هم گفت: ادارات فعلا از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و با حضور دو سوم کارکنان بحش اداری فعالیت می‌کنند و افراد مسن، زنان باردار و افراد دارای مشکلات جسمی می‌توانند دورکاری کنند.
استاندار در مورد برگزاری نماز‌های جماعت و جمعه هم گفت: نماز جمعه تا ۳۱ فروردین برگزار نمی‌شود، چون با طرح فاصله‌گذاری مغایرت دارد.
 آذربایجان‌غربی طی حدود یک ماه گذشته همواره در مقایسه با سایر استان‌ها کمترین میزان ابتلا را داشته و با وجود توجه به پدافند غیرعامل و مهیاکردن تخت‌های بیمارستانی در جای‌جای استان، تعداد زیادی از این تخت‌ها در سایه اجرای اقدامات پیشگیرانه و همراهی مردم خالی مانده است.
اگرچه ویروس کرونا ناشناخته و کنترل روند شیوع آن به شدت با رفتار مردم استان در هم آمیخته است، اما تعداد بهبودیافتگان و افزایش نیافتن نامتعارف مبتلایان و فوتی‌ها نشان از آن دارد که این بیماری در آذربایجان‌غربی افسارگسیخته نیست و روی مدار مدیریت قرار دارد.
منبع: ایرنا
انتهای  پیام  / ش ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.