دانستنی‌های حقوقی؛

چه مجازاتی در انتظار گرانفروشان است؟

قانون برای برخورد با گرانفروشان مجازاتی را در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از گذشته‌های دور گرانفروشان همواره مورد غضب مردم و حکومت‌ها بودند و با آن‌ها مقابله می‌شد.

ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی می‌گوید گرانفروشی عبارت است از عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخ‌های تعیین شده توسط مراجع رسمی به طور علی‌الحساب یا قطعی و عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار شود و از سوی دیگر قانون نظام صنفی در ماده ۵۷ می‌گوید جریمه گران­فروشی، با عنایت به دفعات تکرار در طول هر سال متفاوت خواهد بود که علاوه بر جبران خسارت وارد شده به خریدار، جریمه نقدی معادل مبلغ گرانفروشی اخذ می‌شود.

علاوه بر این در صورت تکرار (اگر کل مبلغ جریمه­‌های نقدی پس از مرتبه سوم تخلف به بیش از ۲ میلیون ریال برسد) پارچه یا تابلو بر سر درب محل کسب با عنوان متخلف صنفی به مدت ۱۰ روز نصب می‌­شود و اگر کل مبلغ جریمه­‌های نقدی پس از مرتبه چهارم تخلف به بیش از ۲۰ میلیون ریال برسد، پارچه یا تابلو بر سر درب محل کسب با عنوان متخلف صنفی نصب و آن واحد به مدت ۳ ماه تعطیل می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
علی۳۱۲
۱۱:۵۵ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
تشویق بیشتر گرانی بیشتر
دروغگوها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
به غیر رانندگان تاکسی هر صنفی گرانفروشی کنه توسط تعزیرات بوف وجیز می شودمراقب باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
این چه وضعشه همه کالاها به جز مرغ و گوشت 30-50 درصد افزایش قیمت داشتن تعزیرات هم که اصلا در دسترس نیست آخه لوبیا چیتی کیلو 22 هزار تومن عدس 19/500 لپه 21 و...
آخرین اخبار