دانستنی‌های تحصیلی؛

تکنیک ۵ مرحله‌ای برای مطالعه اصولی

برای یک مطالعه درست نیاز به چند بار خواندن و حفظ کردن مطالب نیست و با رعایت چند مرحله می‌توانید دروس را به حافظه بسپارید.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، روش علمی مطالعه" PQRST " روشی است که در طول مدت زمان بسیار کمی به یکی از پر طرفدار ترین روش های مطالعه تبدیل شد. اصطلاح PQRST تشکیل شده از پنج مفهوم است که در ادامه به طور مختصر و مفید به آن پرداخته شده است.

بخش اول Preview : پیش خوانی 

همانطور که از نام این مرحله پیداست فرد به پیش خوانی یا به اصطلاح روزنامه خوانی کتاب مد نظر می پردازد تا به یک دید کلی و جامع نسبت به کل مطلب برسد. این مرحله شامل موارد زیر است:

-خواندن عنوان فصل

-خواندن سطحی مطالب یک فصل

-تمرکز و توجه روی عناوین بخش‌های اصلی و فرعی کتاب

-نگاه‌گذار به تصاویر و مثال‌ها به ویژه خواندن دقیق بخش خلاصه آخر فصل

بخش دوم Question : سوال کردن

در این مرحله فرد باید به اصطلاح خود را امتحان کند و به ارزیابی مطالبی که خوانده است بپردازد.

کسانی که قبلا این روش را امتحان کرده اند می دانند که طی این مرحله است که فرد به رفع کم و کاستی های مطالعات خود می پردازد و اگر مطلبی را ناقص و یا بی دقت خوانده باشد برمی‌گردد و آن را با کیفیت تر می‌خواند؛ البته شخص پس از پیش خوانی و قبل از مطالعه عمیق می‌تواند با سوال کردن از خود آمادگی ذهن خود را برای درک مطالب افزایش دهد.

به عقیده‌ روان شناسان، عامل کنجکاوی موجب افزایش اشتهای ذهن برای یادگیری بیشتر می‌شود و در نتیجه چنانچه اطلاعات حاصله ناشی از پرسش‌های معینی باشد، به راحتی ترکیب می‌شود و بیش تر در حافظه باقی می‌ماند. پس سعی کنید با سوال کردن از خود، ذهنتان را کنجکاو و فعال بار بیاورید.

دانستنی تحصیلی/ در حال تکمیل

بخش سوم Reading :خواندن

قدم بعدی خواندن عمیق و دقیق محتوای درسی برای درک و فهم صحیح آن است و در این مرحله است که مطالب درونی سازی می‌شوند و در ذهن شخص نقش می بندند؛ در این مرحله خواندن ارتباطی نیز مطرح می شود. یعنی همان سخن معروف مشاوران که می گویند مطالب درس ها به طور تلفیقی بخوانید یعنی اگر یک مطلب در درس دوم مطرح شد و دوباره در درس سیزدهم آورده شد امکان اینکه طراح محترم سوال ترکیبی از این ۲ درس را مد نظر قرار دهد زیاد است.

بخش چهارم Self Reaction :به خود پس دادن

در این مرحله می‌توانید برای خود درسی را که خوانده اید توضیح دهید و یا در اتوبوس و تاکسی که نشسته اید و به اصطلاح زمان مرده دارید با زمزمه و دوره کردن مطالب خوانده شده به نحو عالی از زمان خود استفاده ی لازم را ببرید. برعکس تصور بسیاری از دانش آموزان که این مرحله را جدی نمی گیرند، این مرحله اصولا یکی از وقت گیر ترین مرحله های مطالعه است و باید زمان لازم و کافی را صرف این کار کرد.

بخش پنجم Test :تست یا آزمون

همان طور که از نام این مرحله پیداست این مرحله آخرین مرحله مطالعه است و در اصل مطالعه برای ارتقا سطح آزمون و تست دانش آموز انجام می پذیرد. درج سئوالات و تمرینات در پایان فصول کتاب به این منظور است که فرد در پایان مطالعه پس از ارزیابی خود، در صورت نیاز مراحل قبلی را مجدداً ارزیابی کند. اما همان طور که از ترتیب این مرحله پیداست این مرحله (تست) باید در آخر کار صورت پذیرد و اگر دانش آموز برای پاسخ دادن به تست ها عجله کند و مراحل را به درستی طی نکند نتیجه ای جز آن چیزی که انتظارش را ندارد نصیب او نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار