میوه و سبزی را با آب و چند قطره مایع ظرفشویی ضدعفونی کنید

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مردم توصیهن کرد برای ضدعفونی و گندزدایی میوه و سبزی‌ها از آب و چند قطره مایع ظرفشویی استفاده کنند.

میوه و سبزی را با آب و چند قطره مایع ظرفشویی ضدعفونی کنیدبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نگار چاهی‌ بخش کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: دوران همه گیری ویروس کرونا یا همان Covid – ۱۹ در جهان پرسش‌های زیادی در خصوص نحوه سالم سازی میوه‌ها و سبزی‌ها را در بین مردم به وجود آورده است.

او افزود: با توجه به اینکه برای آبیاری و کاشت میوه‌ها، سبزی‌ها، جوانه غلات و محصولات سالادی ممکن است از آب‌های آلوده، کود‌های انسانی و حیوانی استفاده شود و نیز امکان آلودگی محصولات در مراحل برداشت، انتقال و عرضه آن‌ها از سوی افراد آلوده به انواع میکروب‌ها از جمله ویروس کرونا وجود دارد، توصیه می‌شود شستشوی میوه‌ها و سبزی‌ها بر اساس آخرین دستورالعمل بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده انجام گیرد.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: باید میوه‌ها، صیفی‌‌ها، محصولات سالادی و سبزی‌های پاک شده را با آب سالم شستشو داد تا مواد زائد و گل و لای آن‌ها برطرف شود. سپس برای انگل زدایی در یک ظرف دارای گنجایش ۵ لیتر، آب ریخته و به ازای هر لیتر آب، ۳ تا ۵ قطره مایع ظرفشویی معمولی به آن اضافه و مخلوط شود تا در آب کف به وجود آید.

چاهی بخش عنوان کرد: سپس سبزی‌ها ومیوه‌ها باید درون کف‌آب قرار داده شوند و به مدت ۵ دقیقه در آن بمانند. در ادامه باید سبزی‌ها و میوه‌ها را از کف‌آب خارج کرد و با آب سالم دوباره شستشو داد تا تخم انگل‌ها و باقیمانده مایع ظرفشویی از آن‌ها جدا شود.

او افزود: برای گندزدایی و از بین بردن میکروب‌ها از جمله ویروس Covid-۱۹ می‌توان از مواد گندزدای موجود در داروخانه‌ها یا سوپر مارکت‌ها و طبق روش مصرف درج شده بر روی برچسب آن‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توانید یک گرم (معادل نصف قاشق چایخوری) از پودر پرکلرین ۷۰ درصد (کلر) را در ظرف حاوی ۵ لیتر آب بریزید و به طور کامل حل کنید و یا دو قاشق مرباخوری و نه بیشتر،  مایع آب ژاول (سفید کننده) ۵ درصد را در ۵ لیتر آب حل کنید و اجازه دهید مواد انگل زدایی شده در مرحله قبل، در این محلول به مدت ۵ دقیقه بماند.

این کارشناس تغذیه گفت: در مرحله آخر مواد گندزدایی شده را دوباره با آب سالم بشویید تا باقیمانده محلول‌های گندزدا از آن جدا شده و سپس مصرف کنید.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.