معاون بهداشت وزارت بهداشت:

شرکت کنندگان در طرح غربالگری از مرز ۷۰ میلیون نفر گذشت

رییسی گفت: بیش از ۷۰ میلیون نفر در سامانه وزارت بهداشت غربالگری شده اند.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران با بیان اینکه بیش از ۷۰ میلیون نفر در سامانه وزارت بهداشت غربالگری شده اند، اظهار کرد: ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار صنف باید در سامانه غربالگری وزارت بهداشت ثبت نام و تعهد نامه الکترونیک را برای آغاز به کار صنف امضا کنند.
 
 معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت پروتکل بهداشتی هر صنف را ارسال خواهد کرد و ۷ هزار و ۲۰۰ کارشناسی بهداشتی داریم که طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی را اجرا خواهند کرد؛ مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ ، تخلف‌ها را گزارش کنند.

در گام دوم برای همه صنوف برنامه ریزی شده است

او با اشاره به گام دوم وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: مراکز تولیدی و اصنافی که مایحتاج مردم را تامین کردند، باز بودند و فعالیت داشتند. برنامه‌ای که اکنون در گام دوم داریم این است که صنوف مختلف را بر اساس ریسک انتقال عفونت به صنوف کم ریسک و پر ریسک تقسیم بندی کردیم و مقرر شد بازار کسب و کار فعال شود و بازگشایی از کسب و کار‌های کم ریسک باشد و این ریسک بر اساس تماس مردم در نظر گرفته می‌شود.
 
رییسی گفت: ۵۰ پروتکل بهداشتی تدوین کرده بودیم و پروتکل‌هایی برای صنوف مختلف تدوین خواهیم کرد که در سایت مرکز سلامت محیط کار پروتکل‌ها در دسترس است. این پروتکل ها با مشارکت اصناف تدوین شده است و تا ۴۸ ساعت آینده همه پروتکل‌ها بارگذاری خواهد شد. نقش اصلی را مردم در کاهش انتقال بیماری و اجرای پروتکل‌ها دارند و بزرگترین برگ برنده در خانه ماندن است.

مشاغل پر ریسک همچنان بسته هستند

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: مشاغل پر ریسک مثل استخر، سینما، رستوران و ... همچنان بسته هستند. حذف مراکز تجمعی که حذف آن‌ها تاثیر در زندگی افراد ندارد، اولویت بازگشایی نداریم و این مراکز باید بسته بمانند. همچنین تردد بین استانی فعلا متوقف خواهد بود. نکته بسیار مهم این است که در طول مدت بیماری، جلسات متعدد برگزار خواهد شد بنابراین هر گونه تغییر در روند بیماری، موجب تغییر در تصمیمات خواهد شد و امیدواریم مردم مثل گام قبلی با ما مشارکت فعالی داشته باشند.
 
رییسی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر میزان سن فوت و ابتلا به کرونا در ایران اظهار کرد: درصد ابتلا در سنین زیر ۲۰ سال، بسیار کم است و در آمار بزرگی که اعلام می‌شود اصلا چشم گیر نیست. ما ۱۶ میلیون نفر افراد زیر ۱۵ سال را غربالگری کردیم و این آمار تایید کننده این موضوع است که موارد بسیار کمی علامت دار بودند و به پزشک ارجاع شدند.

او با اشاره به سه اقدام جدید در بسیج ملی مقابله با کرونا گفت: ما غربالگری افراد پر ریسک مثل بیماران دیابتی، پرفشار خون و مبتلایان به بیماری‌های کلیوی و تنفسی را اجرایی کردیم. بیش از ۵ میلیون نفر بالای ۶۰ سال، زیر ۱۵ سال و مادران باردار را غربالگری کرده‌ایم.

میانگین سن ابتلا در ایران ۵۰ سال است

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران کرونایی به شکل شدید بیماری مبتلا شدند و میانگین سن ابتلا در ایران ۵۰ و میانگین فوت بین ۵۷ تا ۵۹ سال بوده است. این اعداد از آمار‌های اپیدمیلوژیک استخراج شده و مشابه سایر کشور‌های دنیاست.

جزییات نحوه تغسیل فوتی های کرونا

رییسی درباره اینکه از دو روز گذشته فرایند تغسیل فوتی‌های کرونا آغاز شده و نگرانی‌ها درباره ورود آب حاوی ویروس به فاضلاب و آب‌های زیرزمینی وجود دارد، گفت: این اولین باری نیست که ما با بیماری‌های عفونی و فوتی ناشی از آن روبرو هستیم و پروتکل‌هایی در این زمینه داشتیم اما در عین حال ما پروتکلی مخصوص دفن فوتی‌های ناشی از کرونا تدوین کردیم.
 
او افزود: باید توجه داشت که کسی که بر اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کند یک انسان است و خانواده دارد و نباید به هیچ وجه به میت بی احترامی کرد  بنابراین  تمام موارد شرط شرعی در دفن فوتی‌های کرونایی باید رعایت شود.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه فرد فوت شده بر اثر کرونا کم خطرتر از فرد زنده مبتلا به کروناست، گفت: فردی که زنده است عطسه و سرفه دارد و می‌تواند با این عطسه‌ها و سرفه‌ها آلودگی را منتشر کند، اما فرد فوت شده نمی‌تواند آلودگی را به این شکل منتقل کند و تنها عفونت در بدن فرد فوت شده اهمیت پیدا می‌کند، از طرفی استفتائاتی از مراجع مختلف و رهبر معظم انقلاب در زمینه دفن فوتی‌های ناشی از کرونا وجود دارد.

رییسی با اشاره به تشریح روند عفونت زدایی فوتی‌های ناشی از کرونا اظهار کرد: فرد فوت شده بر اثر کرونا را در یک وان حاوی محلول هیپو کلرید سدیم به مدت ۱۵ دقیقه قرار می‌دهند تا ضدعفونی شود، سپش فرد فوت شده را بر روی سنگ مخصوص تغسیل قرار می‌دهند، آبی که روی جسد ریخته می‌شود بسیار کم ویروس است و جسدی که گندزدایی شده است مثل سطحی می‌ماند که آن را با مواد ضدعفونی گندزدایی کرده‌ایم و با آب روی سطح پاک را شستشو می‌دهیم، در این صورت آب ناشی از تغسیل فوق العاده کم ویروس است.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد:  اگر غسالخانه به سیستم تصفیه و فاضلاب متصل داشته باشد هیچ مشکلی وجود ندارد، اما اگر غسالخانه به سیستم تصفیه متصل نباشد، می‌توانند چاه جذبی ایجاد کنند و مقداری هیپو کلرید سدیم در داخل چاه بریزند تا آب پاک شود یا می‌توانند آب را داخل سپتیک تانک ریزند و مواد ضدعفونی به تانک اضافه کنند، این آب پس از یک ساعت به طور کامل عاری از ویروس است.

رییسی تاکید کرد: مخالف سرسخت آن هستیم که فوتی‌های ناشی از کرونا تغسیل داده نشوند. باید توجه داشت فردی که علامت کرونا ندارد و بر اثر بیماری قلبی فوت می‌کند، غسل داده و دفن می‌شود چرا که تست از او گرفته نشده است و می‌تواند ناقل ویروس باشد. نباید تصور کنیم کسی که بر اثر کرونا فوت کرده است کرونای او مثل بمب اتمی می‌ماند و به طور کلی انتقال آلودگی از اجساد بسیار کم صورت می‌گیرد.

بیماری کرونا تحت پوشش بیمه است

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره دریافت هزینه و فرانشیز از بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها گفت: این از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که اکثر مردم کشور بیمه هستند و اگر نگاهی به کشور‌های دیگر مثل آمریکا داشته باشیم می‌بینیم که وضعیت بیمه آن‌ها چگونه است.
 
او گفت: خوشبختانه بیماری کرونا تحت پوشش بیمه قرار گرفته و وزیر بهداشت دستور داده است که بیماران بی بضاعت و اتباع خارجه فرانشیز پرداخت نکنند و بیماران کرونایی نباید دغدغه هزینه درمان داشته باشند. باید توجه داشت بیمار کرونایی که بعد از ۷ روز از بیمارستان مرخص می‌شود فرانشیز پرداختی شاید از ۱۰۰ هزار تومان هم کمتر باشد.وزیر بهداشت تأکید دارد که بیماران از نظر مالی به هیچ وجه نباید تحت فشار باشند.
 
رییسی درباره تخلف برخی کسب و کار‌ها و کارفرمایان اظهار کرد: وزارت بهداشت نمی‌تواند بر سایر مشاغل و بخش‌هایی که زیر نظر خود نیست نظارت کند، اما اگر مردم موارد تخلف را گزارش کنند برخورد از سوی دستگاه‌های نظارتی صورت خواهد گرفت خوشبختانه در بسیاری از استان‌ها بیش از ۹۷ درصد از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا عملیاتی شده است و مشاغل و اصناف همکاری کرده‌اند؛ باید توجه داشت که تخطی از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا به هیچ وجه قابل قبول و ممکن نیست.

تقسیم بندی مشاغل با ریسک بالا و ریسک کم در وزارت بهداشت

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: همه اصناف در سامانه وزارت بهداشت ثبت می‌شوند و روند آغاز به کار اصناف بنا بر تصمیم گیری ستاد ملی مقابله با کرونا است. اصناف در سامانه ثبت و رجیستر می‌شوند و زمان بازگشایی اصناف بستگی به گروه‌های پرخطر و کم خطر دارد.
 
رییسی درباره حضور کارمندان در محل کار اظهار کرد: افرادی که به کرونا مبتلا شده اند در صورت حضور در محل کار تخلف کرده‌اند. توصیه کرده ایم که افراد در معرض خطر شامل بیماران دیابتی، بیماری پرفشاری خون، بیماران کلیوی و سرطانی و مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی و افراد بالای ۶۵ سال در محل کار حاضر نشوند.
 
او یادآوری کرد: افرادی که در محل کار حاضر می‌شوند باید خود اظهاری کنند و متعهد می‌شوند اگر در طول حضور در محل کار علامت دار شدند باید از رفتن به محل کار خودداری کنند و علائم خود را در سامانه salamat.gov.ir ثبت کنند.

هیچ نقطه‌ای از کشور عاری از ویروس نیست

رییسی درباره وضعیت قرمز و سفید ابتلا به کرونا اظهار کرد: ما در برخی استان‌ها که کمتر از ۲۰ مورد ابتلا دارند کم خطر محسوب می‌کنیم در برخی مناطق هم ۵۰ نفر در یک محیط کوچک مثل یک کارخانه مبتلا شده اند و این وضعیت با ابتلا‌ی ۵۰ نفر در سطح گسترده تفاوت دارد. در برخی استان‌های جنوبی تعداد موارد ابتلا و بستری کمتر است و از این نظر می‌توان گفت سفید محسوب می‌شوند.
 
او با بیان اینکه هیچ نقطه‌ای از کشور عاری از ویروس نیست، گفت: در برخی استان‌های جنوبی قبل از سفر‌های نوروزی موارد ابتلا بسیار کمتر بود و ما وضعیت شهر‌ها را تاکنون بر اساس بستری بیمارستان در نظر می‌گرفتیم، اما اکنون تمرکزمان روی موارد مثبت سرپایی خواهد بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره بیماریابی در اقشار آسیب پذیر گفت: ما تمام حاشیه نشین را تحت پوشش داریم و این افراد بیشتر مراجعه را دارند چرا که خدمات به آن‌ها رایگان داده می‌شود و غربالگری اکنون از سه طریق تلفن، سامانه تلفنی و حضوری انجام می‌شود.

رییسی درباره اینکه آیا سیستم گردشی تهویه هوا حمل و نقل عمومی موجب انتشار ویروس نمی‌شود، گفت: بحث انتقال در هوا در اماکن عمومی این چنینی نداریم و بیشتر ویروس از طریق ترشحات منتقل می‌شود. انتقال از هوا در آی سی یو که بیمار مبتلا در ان بستری است، صورت می‌گیرد.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد:در حمل و نقل عمومی پروتکل‌های بهداشتی تدوین و بارگذاری شده است و نیازی نیست که افراد عادی ماسک را هر ۲ ساعت عوض کنند. ماسک بسته به جنس ۶ تا ۸ ساعت تعویض شود و هیچ فردی ۲۴ ساعته در اتوبوس نیست. در مکان‌ها پرخطر و تجمعی مثل اتوبوس و مترو باید ماسک استفاده کرد . افراد داری سرفه و عطسه ماسک بزنند.

وضعیت تولید ماسک بهتر شده است

او تصریح کرد: وضعیت تولید ماسک بهتر شده است و با ۴ روز پیش قابل مقایسه نیست؛ ماسک معمولی سه لایه خانگی هم قابل استفاده است.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: اجرای پروتکل بهداشتی هزینه‌ای برای اصناف ندارد، به طوریکه بسیاری از موارد تخلف در مواردی مثل نانوایی‌ها، بازرسان بهداشت تذکر می‌دادند و اصلاح صورت می‌گرفت. نانوایی‌ها از اصنافی بودند که تعطیل نشدند و همیشه از افزودنی‌هایی مثل جوش شیرین و نمک در نان گلایه داشتیم و نانوایی‌ها هیچ کار اضافه‌ای نیاز به انجام ندارند، به جزو مسائلی که در پروتکل تاکید شده است مثل اینکه ترجیحا از کارت استفاده کنند و پول نقد نگیرند، همچنین فاصله گذاری بین مشتری‌ها تا حد ممکن رعایت شود. 

طرح فاصله‌گذاری هوشمند شکست خورده است؟

رییسی در پاسخ به این سوال که برخی پیش‌بینی کردند که طرح فاصله‌گذاری هوشمند شکست می‌خورد و وزارت بهداشت را مجبور کردند که کسب و کار‌ها از سر گرفته شود،  گفت: عده‌ای به خیابان آمده‌اند و این اقدام درست نیست البته ۸۰ درصد مردم همکاری خوبی داشتند و در خانه ماندند و مانده اند. همان‌هایی که سفر رفتند و در خیابان حضور پیدا کردند و پیش بینی می‌کنند طرح‌های ما شکست خواهد خورد، در حالی که فاز دوم طرح آغاز نشده است؛ اگر کل کشور را تا مهر سال آینده تعطیل کنند کار من خیلی راحت‌تر است، اما باید در بستری تصمیم‌گیری شود که همه ابعاد دیده شود. ما باید کاری کنیم که براساس پروتکل‌ها ریسک انتقال بیماری به حداقل ممکن برسد.
 
رییسی درباره زباله‌های کرونایی گفت: زباله‌های عفونی از طریق بی‌خطرسازی در بیمارستان، بی خطر می‌شوند. از آنجا که ما بیمارستان‌های اصلی استان‌ها و شهر‌ها را برای کرونا قائل شدیم، ۱۰۰ درصد بیمارستان‌هایی که بیمار کرونایی پذیرش می‌کنند، به دستگاه‌های زباله‌سوز مجهز هستند و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
من و چندین خانواده شرکت نکردیم جالبه آمار هاتون :-)
آخرین اخبار