مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر:

بازگشایی مدارس در این شرایط ممکن نیست

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: بازگشایی مدارس در شرایط کنونی و با توجه به الزام‌های مورد نظر وزارت بهداشت، غیر ممکن است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علیمراد کرمی مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در نشست کارگروه شبکه اجتماعی دانش آموزی (شاد) بیان کرد: در صورتی که تصمیمی برای بازگشایی مدارس باشد، به طور قطع در ستاد استانی پیشگیری، مقابله و مبارزه با کرونا همه جوانب بررسی و بهترین تصمیم گرفته خواهد شد، ولی اکنون با توجه به ضوابط پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهیه و تامین امکانات لازم برای آموزش و پرورش عملا غیر ممکن است.

او ادامه داد: تا زمانی که این موارد تامین نشده که بتوانیم اطمینان لازم را برای خود، خانواده‌ها و مسؤولان محلی ایجاد کنیم، بازگشایی مدارس منتفی است.

برای تامین امکانات بهداشتی مدارس مشکل داریم

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر افزود:هر چند پس از تعطیلی، همه مدارس استان با تاکید استاندار و با همکاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان ضدعفونی شده‌اند، اما واقعیت آن است که برای ایجاد محیطی امن و بهداشتی مطابق با ضوابط وزارت بهداشت با چالش‌ها و مشکلاتی در زمینه تامین ملزوم‌های بهداشتی روبه رو هستیم.

کرمی وظیفه آموزش و پرورش را در شرایط کنونی ادامه روند آموزش  از طریق مجازی عنوان کرد و گفت: نمی‌گذاریم فرایند آموزش تعطیل شود و آرامش و اطمینان خاطر خانواده‌ها و دانش آموزان برای ما اولویت دارد.

او افزود: هر چند هیچ نوع آموزشی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد، اما با توجه به اینکه تا پیش از تعطیلی مدارس ۸۰ تا ۹۰ درصد دروس به صورت حضوری تدریس شده است، تدریس مجازی برای محتوای باقیمانده پاسخگوی نیاز دانش آموزان است.

تولید ۱۶۸ فیلم آموزشی

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر بیان کرد: در اسفند با راه اندازی شبکه اینترنتی- تلویزیونی شتاب به عنوان نخستین استان گام مهمی در آموزش مجازی دانش آموزان برداشتیم و در ۱۰ روز فعالیت شبکه شتاب ۱۶۸ فیلم آموزشی معادل سه هزار و ۳۶۰ ساعت محتوای آموزشی تولید شده است که در این مدت ۱۲۵ هزار نفر به صورت آنلاین و ۶۲ هزار و ۶۰۰ نفر به صورت آفلاین برنامه‌های این شبکه را دنبال کرده‌اند.

کرمی همچنین با بیان اینکه برای راه اندازی شبکه شاد (شبکه اجتماعی دانش آموزی) سه گام تعریف شده است گفت: در گام اول مدیر مدرسه باید از سامانه سناد بین پنج پیام رسان داخلی که شامل روبیکا، سروش، بله، گپ و آی گپ است یکی را انتخاب و نصب کند سپس با ورود به سامانه شاد و ثبت کدملی، اطلاعات کلاس‌ها و معلمان را ثبت کند.

او ادامه داد: تقریباً مدیران همه مدارس دولتی، غیردولتی و استثنایی استان این مرحله را انجام داده‌اند و در این زمینه در کشور رتبه اول را داریم.

برای اجرای کامل شبکه شاد آماده‌ایم

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر افزود: در گام دوم معلمان باید پیام رسان انتخابی مدیر را نصب و اطلاعات کلاس خود را تایید کنند، در گام سوم دانش آموز باید پیام رسان را نصب کند و با ورود به بات و انتخاب گزینه دانش آموز و ثبت اطلاعات درخواستی وارد کلاس شود.

کرمی عنوان کرد: با توجه به تصمیم وزارت آموزش و پرورش اجرای گام‌های دوم و سوم به طور موقت به تعویق افتاده و با دستور وزارتخانه، آماده اجرای سریع گام‌های بعد به منظور تسهیل در فرایند آموزش مجازی دانش آموزان هستیم.

او بیان کرد: برای رصد نحوه عملیاتی شدن شبکه اجتماعی دانش آموزی در هر شهرستان و منطقه آموزشی یک معین تعیین می‌کنیم تا بتوانیم با شناسایی و حل مشکلات، شرایط مناسب تری برای فرهنگیان و دانش آموزان فراهم کنیم.

بیش از ۲ هزار دانش آموز به اینترنت دسترسی ندارند

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر، با اشاره به محرومیت دو هزار و ۱۰۰ دانش آموز در استان از نعمت دسترسی به اینترنت، ادامه داد: برای جبران این موضوع محتوای مکتوب با عنوان درس نامه چاپ شده و از طریق راهبران آموزشی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

کرمی گفت: معلمانی که به دستگاه گوشی هوشمند و یا رایانه شخصی دسترسی ندارند می‌توانند با حضور در مدارس از امکانات مدارس برای تدریس مجازی استفاده کنند.

او افزود: با شبکه شاد می‌توان میزان فعالیت معلم و دانش آموز را رصد کرد و در این خصوص همه معلمان و همکاران در چارچوب وظایف خود موظف به همراهی با برنامه یادشده هستند. همچنین با راه اندازی بانک محتوای آموزشی، معلمان را در انتشار محتوای مجازی کمک می‌کنیم.

توزیع ۱۷ میلیارد ریال سرانه بهداشتی برای پیشگیری از کرونا

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان اینکه در موضوع کرونا پیش از این ۱۷ میلیارد ریال سرانه بهداشتی در بین مدارس استان توزیع شده بود گفت: برای اجرای شبکه شاد و همچنین کمک به کارگاه‌های تولید ماسک در هنرستان‌ها بیش از یک میلیارد ریال دیگر نیز اختصاص داده‌ایم.

کرمی افزود: با راه اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و دستکش در مدارس و هنرستان‌های استان موفق به تولید بیش از ۶۰ هزار ماسک و دستکش شدیم.

او تاکید کرد: رفتار جهادی در راه اندازی این کارگاه‌ها به همت معلمان و دانش آموان ثابت می‌کند آموزش و پرورش نه تنها دستگاه مصرفی نیست بلکه در مواقع بحران می‌تواند بخشی از نیاز تولید کشور را جبران کند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.