معاون اقتصادی استاندار قزوین:

طرح تاک برای حفظ دشت قزوین امسال اجرایی می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: طرح تاک (تجمیع اراضی کشاورزی) با هدف کنترل سفره‌های آب زیرزمینی و حفظ دشت قزوین امسال اجرایی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، عیسی قبادی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: طرح تاک (تجمیع اراضی کشاورزی) با هدف تحقق شعار جهش تولید و به منظور کنترل و حفظ منابع آب‌های زیرزمینی تدوین و تهیه شده است و در آینده‌ای نزدیک هم اجرا خواهد شد.

قبادی با بیان اینکه این طرح با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اجرایی می‌شود، اظهار داشت: طرح تاک با هماهنگ کردن این دو سازمان در نظر دارد که الگوی کشت جدیدی را در دشت قزوین ایجاد و شرایطی را فراهم کند که مصرف منابع آب‌های زیرزمینی استان تا ۵ میلیارد متر مکعب کاهش یابد.

قبادی، روش‌های موجود برای کشاورزی را عامل مهمی در از بین رفتن منابع آب‌های زیرزمینی دانست و تصریح کرد: بیشتر استان‌های کشور که زمانی دشت‌های حاصلخیزی داشتند، به علت بی‌توجهی به الگوی کشت در اراضی کشاورزی، منابع آبی خود را امروز از دست داده و در نهایت به بیابان و مناطق خشکی تبدیل شده‌اند که این اتفاقات برای آینده دشت قزوین نیز متصور است.

به گفته این مسوول، اجرایی شدن طرح تاک باعث می‌شود تا طی ۱۰ سال آینده (۱۴۰۹) دشت قزوین تنها دشت سبز و حاصلخیز کشور باقی بماند که این موضوع نیازمند همکاری کشاورزان و مدیران استانی  است .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یادآور شد: برای تبیین و تشریح این طرح لازم است اساتید دانشگاه‌ها، معلمان و امامان جمعه و جماعت در بین مردم به فرهنگسازی مناسب اقدام کنند  و امور تسهیل‌گری مناسبی را نیز در این رابطه فراهم کنیم.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار