طی بارش‌های اخیر؛

آبگیری بیش از ۹۰۰ پروژه آبخیزداری و آبخوانداری در فارس

در پی بارندگی‌های اخیر در استان فارس، سازه‌های آبخیزداری در سراسر استان بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد آبگیری شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، منتصری مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اعلام این خبر گفت: در این راستا تعداد ۹۹۴ پروژه کوچک و بزرگ آبخیزداری و آبخوانداری در ۲۱ شهرستان استان در پی بارش‌های فروردین ماه امسال آبگیری شدند.

او افزود: تعداد زیادی از این پروژه‌ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در دوسال گذشته احداث شده اند که خوشبختانه بدنبال بارش‌های اخیر بطور کامل آبگیری شدند.

منتصری با اشاره به میانگین خوب بارش‌های رخ داده در سال آبی جاری در استان افزود: با توجه به میزان ورودی و نفوذ آب انجام شده توسط این بند‌ها و سازه‌های آبخیزداری، تخمین زده می‌شود که چیزی نزدیک به ۴۲ میلیون مترمکعب آب حاصل از سیلاب‌ها ذخیره شود که این میزان آبگیری نقش بسزایی در بهبود و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی استان ایفا خواهد کرد.

او یاد آور شد: در بارش‌های اخیر بیشترین حجم آبگیری به ترتیب مربوط به شهرستان‌های مهر، فسا، جهرم و لارستان گزارش شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ضمن قدردانی از تلاش و پیگیری مستمر نیرو‌های ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری در شهرستان‌ها اظهار داشت: خوشبختانه بر اساس بازدید‌ها و نظارت‌های صورت گرفته توسط همکاران در زمان بارش‌ها، هیچ گونه خسارتی به این طرح‌ها وارد نشده است.

منتصری کنترل سیل و کاهش خسارات سیلاب، تغذیه آبخوان‌ها و قنوات، افزایش سطح سفره‌های آب زیر زمینی، کاهش حجم رسوب، جلوگیری از فرسایش خاک و تخریب اراضی کشاورزی را از جمله مزایای این پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: اجرای این پروژه‌ها در راستای اهداف عالی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور انجام شده که علاوه بر اهداف فوق الذکر موجب بهبود وضعیت معیشت بهره برداران و ساکنان حوزه‌های آبخیز نیز خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه در سال‌های اخیر با توجه به مشکل کمبود منابع آبی و مساله استفاده و مدیریت بهینه از آب، ساخت این سازه‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده است، اظهار امیدواری کرد: با همت و تلاش بیشتر و جذب به موقع اعتبارات شاهد اجرای بیشتر سازه‌ها و پروژه‌های آبخیزداری در نقاط مختلف استان باشیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.