ایجاد ۳ هزار شغل در حوزه صنعت و تجارت خراسان جنوبی

هدف‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی در سال ۹۸، ایجاد سه هزار شغل بوده و به طور متوسط در سال‌های اخیر بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار شغل در این حوزه ایجاد شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، استان خراسان جنوبی با نرخ بیکاری ۵.۹ درصد در زمستان ۹۸ رتبه اول کشور را از نظر پایین‌ترین نرخ بیکاری به خود اختصاص داد و این جایگاه را که پاییز ۹۸ هم به دست آورده بود، حفظ کرد.

کسب این عنوان از سوی استانی کمتر برخوردار بین ۳۱ استان کشور حاصل برنامه‌ریزی کلان مدیریت استان و تلاش دستگاه‌های مختلف اجرایی و اقتصادی است که با جذب اعتبارات و تسهیلات و اجرای طرح‌های مختلف در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم نقش موثری را ایفا کردند.

یکی از این دستگاه‌های کلیدی سازمان صنعت، معدن و تجارت است که در استان معدنی فعالیت دارد و در سال گذشته برای رونق و جهش تولید برنامه‌ریزی و اقدام کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: هدف‌گذاری ما در سال ۹۸، ایجاد سه هزار شغل بوده که تقریبا به این هدف نزدیک شده‌ایم و به طور متوسط در سال‌های اخیر بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار شغل را در این حوزه ایجاد کرده‌ایم.

 شهرکی به رسانه‌ها اعلام کرد: سال گذشته ۴۳۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸، در حوزه منابع داخلی بانک‌ها، رونق تولید و مشاغل خانگی پرداخت داشته‌ایم که این رقم در سال قبل از آن، ۲۹۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداختی بوده است.

او گفت: ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده سال ۹۸ بود که طرح‌های خوبی مانند کارخانه کارخانه کک و کنسانتره، upvc، زغال سنگ و فراوری سیلیس به بهره‌برداری رسید که عمدتا رویکرد ما در این طرح‌ها فرآوری مواد معدنی بوده است که در این خصوص اقدام خوبی انجام شد.

او  بیان کرد: در حوزه معدن ۳۵ میلیون تن ذخایر کشف شده در سال ۹۸ را داریم که در مجموع ذخایر ما بالغ بر سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن افزایش یافته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از رشد حدود ۲ درصد سهم صنعت و معدن در اشتغال خبر داد و گفت: این سازمان حدود سه هزار اشتغال را داشته و البته این سازمان اشتغال ثبت نشده در حوزه معادن، اصناف و اکتشاف زیاد دارد.

او بیان کرد: افزایش رشد اشتغال از ۲۹ درصد به ۳۲ درصد در این حوزه نشان از رشد خوب اشتغال در بخش صنعت، معدن و تجارت و همچنین اقدامات مثبت در استان دارد.

شهرکی گفت: در این سال‌ها، جدای از اشتغال یکی از امتیازات استان این بوده که نگذاشته‌ایم هیچ کارخانه بزرگ و شاخصی تعطیل و غیرفعال شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی  افزود: سال گذشته، با برگزاری جلسات متعدد با وزرا و معاونان وزارتخانه، نقشه راه برای استان ترسیم شد که ماحصل این نقشه راه از ۱۰ سفر وزیر و معاونان وزات صنعت، معدن و تجارت به استان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد برکت و وزارت نیرو بوده است.

او گفت: در این نقشه راه استان، ۷۰ پروژه تعریف شده که سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری باید تا پایان دولت یعنی سال ۱۴۰۰، اجرایی شود که بخشی از این تفاهم‌نامه‌ها مانند پروژه‌های طلا وارد فاز اجرایی شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: پروژه کنسانتره آهن در طبس با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن کنسانتره آهن وارد فاز اجرا شده که به پروژه‌های فولادی ما کمک می‌کند، کارخانه چدن خوسف و فرآوری منیزیت نهبندان دو پروژه‌ای هستند که به بهره‌برداری رسیده است.

او بیان کرد: در جذب و سرمایه‌گذاری حوزه معادن سال گذشته اتفاقات خوبی افتاد و ۶۶ جلسه کارشناسی، ۱۰۰ جلسه استانی و ۱۶ کارگروه ملی و شورای صادرات و مبادلات مرزی، ۷ جلسه شورای معادن و ۳۵ جلسه کمیسیون تنظیم بازار برگزار شد.

شهرکی گفت: به دنبال اصلاح قیمت بنزین به رفع افزایش هزینه‌ها و تسهیل زیرساخت‌های حوزه تولید پرداختیم و ۲۳ زیر پروژه را شروع کردیم.

وی افزود: ۵۰ طرح مطالعاتی برای معرفی و جذب سرمایه‌گذاران را شروع کرده‌ایم و ۱۲ واحد صنعتی و ۲۰ واحد معدنی راه‌اندازی مجدد شدند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: افزایش ظرفیت استخراج در بنتونیت، کاشی و سرامیک، منیزیت، سنگ آهن و سنگ مرمر را در سال گذشته داشته‌ایم و در حوزه معدن ۷۵ پروانه اکتشاف صادر شد که از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شد.

وی گفت: ۴۵ گواهی کشف منجر به ۳۵ میلیون تن ذخایر جدید شد و ۵۲ پروانه بهره‌برداری معدن با اشتغال ۴۰۰ نفر در حوزه فعالیت‌های معدنی داشته‌ایم.

شهرکی افزود: در حوزه سازمان‌های توسعه‌ای مطالعات و اکتشافات میدانی خوبی در سال ۹۸ آغاز شد و بالغ بر ۴۰ درصد مناطق امیدبخش بررسی میدانی انجام شد و تا شهریور ماه باید گزارشی را شرکت ایمیدرو و سازمان زمین شناسی در این خصوص ارائه دهد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در بخش زیرساخت‌ها، شرکت ایمیدور تعهد ۹۰ میلیارد تومانی داده تا براساس توافق با وزارت نیرو بتوانیم زیرساخت‌های معادن را در جنوب استان عملیاتی کنیم، عملیات زیرساخت برق کارخانه‌های طلا را ایمیدرو تعهد کرده است و در حوزه معادن سنگ هم از ظرفیت وزارت نیرو استفاده خواهیم کرد.

او افزود: یک توافق خوب با وزارت نیرو داشته‌ایم که این وزارت متعهد شد سالی ۳۰ میلیارد تومان به مدت سه سال را در حوزه زیرساخت‌های برق معادن و صنایع معدنی استان داشته باشد و سازمان صمت استان نیز تعهد کرد که نیاز زغالسنگ نیروگاه حرارتی زغالسنگ‌سوز وزارت نیرو را در طبس تامین کند که در هر صورت برد دو جانبه برای استان ما بود.

شهرکی با اشاره به اقدامات حوزه ژئوفیزیک هوایی گفت: انجام این مطالعات به اشتغال در استان منجر می‌شود که در این راستا حدود ۸۵ هزار کیلومتر از وسعت استان در این مطالعات هوایی، پتانسیل یابی شد تا ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: به دنبال آن ۱۷۰ منطقه امیدبخش معدنی شناسایی شد که مجموعه این مناطق؛ هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که برای سرمایه‌گذار ریسک ندارد.

او گفت: یکی دیگر از اقدامات شاخص در چند سال اخیر، آزادسازی محدوده‌های غیرفعال معدنی و تعیین تکلیف محدوده‌های بلاتکلیف بوده که از سال ۹۶ شروع کردیم و حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع هر سال آزاد شد که از طریق مزایده‌های متعدد سالانه در حال واگذاری است تا زمینه سرمایه‌گذاری‌های جدید فراهم شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اضافه کرد: در حوزه تجارت، سال گذشته با افزایش قیمت گوشت قرمز، سفید و کالا‌های اساسی رو به رو شدیم که خوشبختانه از خرداد سال ۹۸ تاکنون هیچ افزایش قیمتی در کالا‌های اساسی را نداشته‌ایم و هم اکنون نیز قیمت مرغ کاهشی است.

شهرکی افزود: همچنین در حوزه تامین کالا‌های اساسی مانند انواع برنج، شکر و میوه شب عید به خوبی نیاز بازار و مردم استان تامین و توزیع مردمی و هدفمند در استان انجام شد.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار