فرصت سازی فرهنگی در روز‌های تهدید کرونا

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز تهدید کرونا را به فرصتی برای گسترش فرهنگی با تکیه بر ابزار‌های نوین ارتباطی و تعامل مجازی با شهروندان بدل کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فرزاد صدری گفت: شیوع جهانی ویروس کرونا و در نتیجه قرنطینه خانگی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، هرچند تلخی‌های فراوانی به بار آورد، اما یک فرصت اجباری برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در اختیار نهاد‌های حاکمیتی و دولتی قرار داد.

او با بیان اینکه امروزه شبکه‌های اجتماعی شکل اجتماعی و فرهنگی نوینی از ارتباطات را به وجود آورده اند، گفت: با این وجود که این شبکه‌ها با جامعیت حداکثری در موضوعات مختلف نقش پررنگی را در عصر ارتباطات ایفا می‌کنند، اما متاسفانه تولید محتوای مناسبی در این زمینه نداشته ایم و فرصت‌های این حوزه را از دست داده ایم.

صدری، به نقش آگاهی بخشی و آموزشی شبکه‌های اجتماعی و رویکرد فرهنگ سازی این شبکه‌ها به ویژه در ایامی که در گیر همه گیری کروتا هستیم، گفت: اعتقاد دارم به همان اندازه که ممکن است شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نقش مخربی در بی هویتی فرهنگی داشته باشند، می‌توانند در شکل دادن هویت جمعی و متقاعد ساختن شهروندان از خطراتِ پیش رو نقش موثری ایفا کنند.

او تاکید کرد: باید بپذیریم شبکه‌های اجتماعی مجازی زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار داده اند و ما در سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نباید از این فرصت برای تحت تاثیر قرار دادن شهروندان در حوزه‌های آموزشی و فرهنگ شهروندی غافل شویم چرا که بخش عمده‌ای از اطلاعاتی که از طریق این شبکه‌ها منتقل می‌شود، می‌تواند سبب افزایش آگاهی و شناخت مردم شود.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز رویکرد برنامه‌های نوروزی این سازمان را در حوزه فرهنگی، سرگرم کردن شهروندانی که قرنطینه خانگی را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اختیار کرده بودند دانست و گفت: در نوروز امسال شرایط جدیدی را با شهروندان شیرازی تجربه کردیم بدین صورت که هرسال ما برنامه‌های شاد با رویکرد فرهنگی اجتماعی اجرا می‌کردیم و شهروندان تماشاگر برنامه‌های ما بودند، اما امسال با توجه به شرایط موجود، از ظرفیت فضای مجازی برای سرگرمی و آموزش فرهنگی شهروندان استفاده کردیم و خواستیم که با تولید برنامه‌های شاد و سرگرم کننده با رویکرد آموزشی و فرهنگی ضمن اینکه خودشان به اجرای برنامه می‌پردازند، تماشاگر آثار تولیدی خود باشند.

او، میزان مشارکت در سه برنامه یاد شده را اعلام کرد و افزود: تا این لحظه ۲۳۹ شهروند در مجموع ۳۴۹ اثر را برای این سازمان ارسال کرده اند که در بخش حال خوب ۱۳۷ شهروند با ۲۳۱ اثر، در بخش صدای دانایی.۸۰ شهروندان ۹۶اثر را به دبیرخانه جشنواری نوروزی شیراز ۹۹ فرستادهاند؛ همچنین در بخش دوبله به دلیل تخصصی بودن مسابقه، تا این لحظه ۱۲ شهروندان۲۲ اثر را برای دبیرخانه ارسال کردهاند و پیش بینی می‌شود تا پایان زمان شرکت در مسابقه افزایش یابد.

صدری، همچنین از تمدید دریافت آثار ارسالی شهروندان از ۲۰ فروردین تا ۲۲ فروردین خبر داد و گفت: شهروندان می‌توانند آثار خود را به شماره واتس آپ ۰۹۳۳۸۴۲۸۶۸۷ ارسال کنند؛ همچنین پایگاه اطلاع رسانی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز و سامانه ۱۳۷ برای کسب اطلاعات بیشتر در اختیار آنان است.

او با بیان اینکه به نظر می‌رسد آینده حوزه فرهنگی در بستر شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد گفت: امروز بیشتر از هر زمان دیگری حرکت به سمت جامعه هوشمند پیش می‌رویم و ابزار‌های نوین ارتباطی می‌توانند در ایجاد یک شهر هوشمند و خلاق نقش ایفا کنند و امیدواریم برنامه ریزی سازمان فرهنگی در فضای مجازی برای ایام نوروز توانسته باشد ضمن توسعه فرهنگ شهروندی حال روحی بخشی از مردم را نیز بهبود بخشد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.