در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان طرح شد؛

چرا زوجین به یکدیگر دروغ می‌گویند؟

یک روانشناس درباره علت‌های دروغگویی همسران در زندگی مشترک، توضیحاتی داد.

فرشته سادات شجاعى روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت‌ دروغگویی همسران در زندگی مشترک، اظهار کرد: دروغگویی به طور کلی یکی از معضلات و پدیده‌های اجتماعی است که با آسیب‌های زیادی همراه است، حال اگر در روابط زناشویی دروغگویی شکل گیرد، آسیبش دو چندان شده و باعث کاهش کیفیت روابط و زندگی زناشویی می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتماد جوهره زندگی زناشویی است، بیان کرد: اگر دروغگویی باعث شود اعتماد زوجین نسبت به یکدیگر سلب شود، زندگی به کام آن‌ها تلخ می‌شود و سردی عاطفی جای صمیمیت را خواهد گرفت.

شجاعى گفت: دروغگویی باعث ایجاد احساس خشم در فرد مقابل و در نتیجه دلخوری و بی‌اعتمادی را با خود به همراه خواهد داشت و مى‌تواند مبنایی برای مشکلات پیچیده‌تر و بزرگتر باشد.

این روانشناس با اشاره به اینکه علت دروغگویی همسرتان را پیدا کنید، تصریح کرد: در بعضی موارد علت دروغگویی همسر، خود شما و نحوه برخورد شماست، بسنجید ببینید که دروغ‌های همسرتان تا چه حدی به عکس‌العمل‌های شما مربوط است، یکی از پیامد‌های سختگیری‌های بی‌مورد، حساسیت بی‌جا و کنترل شدید، سرزنش‌ها و... توسل به دروغگویی است. در حقیقت همسر‌تان به خاطر بعضی از رفتار‌های شما تبدیل به یک دروغگو شده است.

وی با اشاره به اینکه نگران نکردن همسر یکی دیگر از دلایل دروغ گفتن در زندگی مشترک است، افزود: بسیاری برای مراعات حال همسرشان برخی حقایق را پنهان کرده و برخی اتفاقات را بیان نمی‌کنند، در حالی که وقتی همسرشان متوجه شود، بیشتر عصبانی و آزرده خواهند شد.

شجاعی با بیان اینکه غر زدن همسر هم از دیگر دلایل دروغ گفتن است، ادامه داد: برخی اوقات از ترس اینکه در خانه دعوایی راه بیفتد یا همسرشان به خاطر مسائل بر سر آن‌ها غر بزند، دروغ می‌گویند.

این روانشناس با اشاره به اینکه حفظ عزت نفس از دیگر دلایل دروغگویی همسران است، اضافه کرد: گاهی به خاطر اینکه افراد عزت نفس پایینی دارند یا فکر می‌کنند ممکن است احترام و توجه مثبت همسرشان را از دست بدهند، دست به دروغگویی در مورد مسائل مختلف می‌زنند.

وی بیان کرد: ناامن بودن فضا از دیگر دلایل دروغگویی همسران است، یعنی ممکن است همسران فضایی برای راست گویی به یکدیگر ندهند. در چنین شرایطی دروغ گفتن آسان‌تر به نظر می‌رسد که البته ممکن است در کوتاه مدت چنین هم باشد،اما در بلند مدت برای رابطه آسیب زا خواهد بود.

شجاعی گفت: ترس از دست دادن همسر را می‌توانیم یکی دیگر از دلایل دروغ گفتن همسران بدانیم، خیلی از مواقع به خاطر ترس از دست دادن همسر کوچک‌ترین مسائل را پنهان کرده و درباره‌اش دروغ می‌گویند.

این روانشناس افزود: ساکت نگه داشتن و برهم نزدن آرامش نسبی نیز از دلایل دروغگویی همسران است، یعنی علی‌رغم وجود اختلافات و مشکلات، به جای اینکه به حل مسئله روى آورده و مشکل را حل کنند، دروغ می‌گویند تا نشان دهند اوضاع مرتب است.

وی با بیان اینکه ناآگاهی از آسیب‌های دروغگویی، از دیگر دلایل دروغ گفتن همسران است، تصریح کرد: آن‌ها ممکن است فکر کنند دروغ گفتن کار بدی نیست و دروغ مصلحتی برای زندگی لازم است و یا ممکن است فکر کنند لزومی ندارد همسرشان از همه چیز با خبر باشد، اگر زوجین بتوانند فضای امنی را برای همدیگر به وجود آورند، می‌توانند بدون ترس از قضاوت به راحتی با یکدیگر صحبت کنند، در این صورت نیازی به دروغگویی نیست.

شجاعی ادامه داد: بالا بردن میزان صمیمیت و یادگیری تکنیک‌های گفت‌وگو و مذاکره و همچنین یادگیری مهارت حل مسئله همگی به زوجین کمک می‌کند تا از پس مشکلات و چالش‌ها برآیند. در نتیجه می‌توانند در صلح و آرامش با یکدیگر گفت‌وگو کنند، بدون آن که به یکدیگر دروغ بگویند و به پنهان کاری متوسل شوند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: گرچه دروغ، دروغ است و همیشه امری مذموم و ناپسند محسوب می‌شود، اما خواه یا ناخواه در زندگی با آن مواجه می‌شویم و از آنجا که راه فراری از آن نیست مجبور به پذیرش این حقیقت هستیم که دروغ وجود دارد و ما باید راه‌حلی برای مواجهه و مقابله با آن داشته باشیم و دروغگویی می‌تواند هم برای فرد دروغگو و هم برای فردی که دروغ شنیده است، پیامدهایی را در پی داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
مردا خیییییلی دروغ میگن
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۴:۳۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
سلام ،

به دوستم گفتم چرا دروغ می گویی ؟
گفت چون چون دانی و پرسی سؤالت خطا است ،

گفتم دوست دارم نازت را بکشم ،
گفت پس چرا از سختی من ناراحت می شوی ؟

گفتم چون همه امید من این است که التماس کردنم اثر کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
بر میگرده به تربیت خانوادگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
همین دروغها باعث جداییهاست وطلاق!!!
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۱۳:۴۰ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
الان به خودم قول دادم هر وقت که ازدواج کردم به زوجم دروغ نگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
چون نون برای خوردن ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
ازدواج نکنن تا دو نفر ادم واسه یه عمر از زندگی زده نشن ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
چون پول ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
ما پیامبر معصوم نیستیم که دروغ نگیم ولی بعضی کلا عادت کردن به دروغ گفتن. حتی سر کوچک ترین مسائل دروغ میگن. واقعا حالم از این مدل آدما بهم میخوره. توی روابط مشکلات از زمانی شروع میشه که طرف مقابل نمیتونه حرفش رو ثابت کنه و تو باید حرفش رو باور کنی. اونجاست که یه خورده به گذشته فکر میکنه که آیا آدم صادقی بوده یا نه. مثلا میگی من با فلان خانوم هیچ رابطه ای ندارم ولی وقتی قبلا همش به خانومت دروغ گفتی و اون فهمیده چطور تو رو باور کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
شاید فکرمیکنندبادروغ گفتن تمام مشکلاتشون حل میشه!!!کارهای بدخودشونومیپوشونندو دیگه بهم گیرنمیدنو...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
دروغ نمیگیم
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۰۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
چون مومن نیستند و زندگیشان را بر پایه صداقت شروع نکردند به قول معروف : خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج!!! ، زندگی مشترکی که بر پایه دروغ برپا شود رنج آورترین و زجرآورترین و غمناکترین و ترسناکترین و بی هویت ترین و زشتترین نا امیدانه ترین زندگیهاست که آخر و عاقبت خوب و خیر و خوشی هم درونش نیست ریشه تمامی گناهان و جرمها دروغ است دروغ است دروغ است . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
چون مومن نیستند دروغ میگویند؟
جمعیت کره زمین ۷/۵ میلیارد نفر
جمعیت مسلمین ۱/۵ میلیارد نفر
یعنی........
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۰۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
مومن یعنی کسانی که به خداوند جل جلاله ایمان دارند و در تمامی ادیان و مذاهب دینی الهی هستند وقتی می گویند مومنین منظور فقط مسلمانان نیستند منظور مومنین تمامی ادیان و مذاهب دینی الهی در سر تا سر جهان هستند امید که متوجه شده باشید . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
همه شعار قانون میدن کی گفته این همه به قاضی اختیارات بدین در حد ولایت اقا هر جرمی یک مجازاتی دارد بر اساس قانون کی گفته به قضات اجازه بدین که طرف ما با ازای جرمش بره مثلا 100 جفت کفش بخره و ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
بیشتر مردها دروغ میگن ، بزرگترین شون پدر و برادرم هستن ، جلو چشم آدم دروغ میگن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۱۳:۳۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
زنها دروغ نمیگن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
با کمال احترام، پدر و برادر جنابعالی نماینده اکثریت مردان نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
مهم ترین علت کمبوده...خودنمایی از کمبود میاد میخوان با دروغ گفتن هر کدوم خودشو برتر جلوه بده در حالیکه نه توانایی اش رو داره نه شناخت درستی ازش...فقط با یه بستنیو یه شاخه گل فضا اولش صمیمی میشه نه هدف مشخصه نه یه برنامه ریزی واسه زندگی ...متاسفانه یکی از طرفین ازدواج شده شی که داره معامله میشه تو این ملاقات های گاه و بیگاه عاشقونه! خب قبل ازدواج هر دو صدن اما بعد ازدواجه معلوم میشه چند مرده حلاج بودن چون عده ای تنوع طلبن نهایتش بعد یه مدت این دروغا شرو میشه و دعوا و جدایی...چون ما به خودمون اعتماد نداریم که هر کسی لایق رسیدن بهمون نیست...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۰۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
به خاطر اینکه شونه خالی میکنن در زندگی به علت سستی و مجبور به دروغ گفتن هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
آدم اگر معتقد باشد كه دروغ در اسلام و نزد همه عقلاي عالم حرام و ناپسند است هرگز هيچ گاه دروغ نمي گويد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
دروغ نگفتن هیچ ربطی به اسلام ندارد.
طبق تاریخ مکتوب از زمان کورش کبیر دروغ گویی ناپسند بوده.
اتفاقآ از ثمرات توجیه آقایان حضرات ،دروغ مصلحتی است که قرنهاست جامعه ایرانی را دچار دروغ گویی کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
یکی دزد یکی دروغگو واقعا بزرگترین معضلات همه چی رو میبره زیرسوال
آخرین اخبار