گمانه‌زنی‌ها و تئوری‌های توطئه درباره منشا شیوع کرونا/ از سوپ خفاش تا ویروس ماقبل تاریخ+ تصاویر

در این گزارش به تعدادی از تئوری‌های توطئه درباره شیوع جهانی ویروس کرونا اشاره شده است.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی اکونومیک تایمز، ویروس کرونا برای نخستین بار در دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان، مرکز استان هوبئی چین نمایان شد و به دلیل بی توجهی اولیه، به سرعت در کمتر از دو ماه در بیش از ۲۰۰ کشور جهان منتشر شد. این ویروس تاکنون بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است و شمار جانباختگان بر اثر ابتلا به آن به بیش از ۱۰۳ هزار نفر رسیده است.

آمریکا، ایتالیا، اسپانیا و تعدادی از کشور‌های اروپایی بیش از سایر کشور‌ها با بحران کرونا مواجه هستند. به گونه‌ای که در آمریکا بیش از نیم میلیون نفر مبتلا شده و شمار فوتی‌های آن به ۲۰ هزار نفر نزدیک می‌شود.

در این میان گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص کانون و دلایل شیوع این ویروس در عصر حاضر منتشر شده است و تئوری‌های توطئه در این خصوص هر روز رو به افزایش است و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

برخی از تئوری‌های توطئه در باره کووید-۱۹ به شدت ترسناک و دلهره آور است. در این گزارش به تعدادی از تئوری‌های توطئه درباره ویروس کرونا اشاره شده است.

آیا کرونا یک ویروس چینی است؟

///////گمانه زنی‌ها و تئوری‌های توطئه درباره ویروس کرونا/ از سوپ خفاش تا ویروس ماقبل تاریخ+ تصاویر

از آنجایی که این ویروس ابتدا در یکی از شهر‌های چین نمایان شده و شیوع پیدا کرد گمانه زنی‌ها درباره اینکه این ویروس توسط این کشور به وجود آمده و برای پنهان کاری و رد گم کنی، نخستین بار در این کشور شیوع یافت، شدت گرفت. بر اساس این تئوری توطئه، چین پس از آغاز جنگ تجاری با آمریکا تا حدودی متحمل زیان‌های اقتصادی شد و به همین منظور این ویروس را در جهان شیوع داد و برای اینکه نشان دهد این بیماری همه‌گیر ربطی به چین ندارد، در ابتدا آن را در یکی از شهر‌های خودش منتشر کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز به نوبه خود این ویروس را به چین نسبت داد و در یکی از توئیت‌های خود از ویروس کرونا با عنوان ویروس چینی یاد کرد که واکنش مقامات چینی را به دنبال داشت.

آیا کرونا یک سلاح بیولوژیکی است؟

///////گمانه زنی‌ها و تئوری‌های توطئه درباره ویروس کرونا/ از سوپ خفاش تا ویروس ماقبل تاریخ+ تصاویر

پس از انتشار ویروس کرونا این تئوری که کرونا یک سلاح بیولوژیکی است، قوت گرفت. شدت تاثیر این تئوری به حدی بود که گروهی از دانشمندان چینی در کانادا به اتهام جاسوسی و تلاش برای دسترسی به آزمایشگاه میکروبیولوژی ملی کانادا بازداشت شدند.

پس از آن نیز رسانه‌های غربی در گزارش‌های متعدد مدعی شدند ویروس کرونا بخشی از برنامه سلاح‌های بیولوژیکی چین در موسسه ویروس شناسی ووهان بوده که به بیرون درز پیدا کرده است. اما با انتشار مطالب علمی و با پایه و اساس مبنی بر اینکه «روند جهش ویروس‌ها کاملا طبق تکامل طبیعی بوده است» این تئوری توطئه رد شد. هرچند برخی از دانشمندان همچنان بر آزمایشگاهی بودن این ویروس تاکید داشتند.

این تئوری به شدت از سوی تام کاتن، سناتور آمریکایی حمایت شد.

از سوی دیگر، برخی کشورها‌ی مخالف غرب، این اتهام را که کرونا یک سلاح بیولوژیکی است به آمریکا نسبت دادند و آن را بخشی از جنگ هیبریدی غرب علیه چین عنوان کردند.

آیا کرونا از خفاش منتقل شده و یا منشا حیوانات دریایی دارد؟

///////گمانه زنی‌ها و تئوری‌های توطئه درباره ویروس کرونا/ از سوپ خفاش تا ویروس ماقبل تاریخ+ تصاویر

هنوز منشا اصلی شیوع ویروس کرونا مشخص نیست. اما گمان بر این است که بیماری کووید-۱۹ از بازار غذا‌های دریایی و فروش حیوانات غیرمتعارف برای موارد خوراکی سرچشمه گرفته است. همچنین برخی گمانه‌ها حاکی از این بود که این ویروس نتیجه خوردن نوعی خوراک خفاش است. برخی نیز علت شیوع این ویروس را مصرف خوراکی حیوان مورچه خوار عنوان کردند. همین تئوری توطئه باعث شد بسیاری از بازار‌های غذا‌های دریایی یا حیوانات غیرمتعارف در تاریخ اول ژانویه بسته شوند.

طبق تئوری توطئه دیگر، خفاش‌هایی که در موسسه ویروس شناسی ووهان تحت آزمایش بودند، سر از بازار‌های حیوانات و مواد غذایی غیرمتعارف در آورده اند و همین امر به شیوع کرونا منجر شده است.

آیا کرونا از ویروس‌های ماقبل تاریخ است؟

عده‌ای دیگر بر این باورند که شیوع کرونا آغاز انقراض ششم در کره زمین است. پس از انقراض پنجم که به دلیل شیوع انواع ویروس‌های خطرناک بود، تعداد معدودی از انسان‌ها و جانوران جان سالم به در بردند. به عقیده آنها، بیشتر ویروس‌ها بر اثر سرما در مناطق قطبی یخ زدند، ولی با گرم شدن کره زمین و آب شدن یخ‌ها امکان آزاد شدن این ویروس‌های خطرناک به بدن آبزیان و انتقال آن‌ها به انسان فراهم شد و شیوع کرونا آغازگر دوره ششم انقراض روی کره زمین است.

آیا کرونا برای کنترل جمعیت جهان است؟

برخی تئوری‌ها نیز حاکی از این بود که شیوع این ویروس باهدف کنترل جمعیت رو به افزایش چین بوده است. هرچند این ادعا‌ها نیز بی اساس بود.

آیا شبکه ۵ جی عامل شیوع کرونا بوده است؟

///////گمانه زنی‌ها و تئوری‌های توطئه درباره ویروس کرونا/ از سوپ خفاش تا ویروس ماقبل تاریخ+ تصاویر

نخستین شبکه ۵ جی یک ماه پیش از شیوع ویروس کرونا در چین راه اندازی شد. همین امر باعث شد، عده‌ای با مطرح کردن این تئوری توطئه که شبکه ۵ جی عامل تقویت و شیوع این ویروس بوده است، به شهرت برسند. «وودی هارلسون» بازیگر آمریکایی یکی از حامیان این تئوری بود. او در گزارشی به تاثیر منفی شبکه ۵ جی بر شیوع ویروس کرونا پرداخته است و این مطلب را با دو میلیون هوادارش در اینستاگرام به اشتراک گذاشت. همین امر باعث شد، عد‌ه‌ای در اروپا و آمریکا به دکل‌های شبکه‌های ۵ جی حمله کنند و آن‌ها را به آتش بکشند. با این حال، برخی کارشناسان این تئوری را کاملا نامعقول عنوان کرده اند.

پیش‌بینی کرونا در کتاب‌ها و سیمپسون‌ها

با شیوع کرونا معرفی کتاب‌هایی که پیشتر درباره همه‌گیری  یک بیماری هشدار داده بودند، خبرساز شده است. یکی از این کتاب ها، اثر «چشمان تاریکی» نوشته دین کونتز است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و در این کتاب پیش بینی شده است که در سال ۲۰۲۰ نوعی بیماری در جهان شیوع پیدا خواهد کرد.

///////گمانه زنی‌ها و تئوری‌های توطئه درباره ویروس کرونا/ از سوپ خفاش تا ویروس ماقبل تاریخ+ تصاویر

سیلیویا براون، نویسنده آمریکایی کتاب «پایان روزها» در کتاب خود به شیوع بیماری در سال ۲۰۲۰ نیز اشاره کرده است؛ بیماری که مردم را وادار می‌کند دستکش‌های پلاستیکی به دست کرده و ماسک بزنند.

برخی نیز معتقدند کارتون سیمپسون‌ها در سال ۱۹۹۳ این بیماری را با جزئیات پیشگویی کرده است.

///////گمانه زنی‌ها و تئوری‌های توطئه درباره ویروس کرونا/ از سوپ خفاش تا ویروس ماقبل تاریخ+ تصاویر

فیلم‌هایی نیز در این زمینه ساخته شده است؛ فیلم ژانر وحشت «شیوع» نمونه‌ای از نمایش فراگیر شدن یک بیماری در سراسر جهان است.

خرافات و کرونا

گذشته از پیشگویی ها، برخی بر این باورند که در بیستمین سال هر قرن یک بیماری همه گیر رخ می‌دهد. این گروه به طاعون سیاه در سال ۱۷۲۰ فرانسه؛ وبا در سال ۱۸۲۰ هند؛ آنفلوآنزای اسپانیایی در سال ۱۹۲۰ و کرونا در سال ۲۰۲۰ اشاره کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۷ دی ۱۳۹۹
این که از کجا اومده الان اصلا مسئله مهمی نیست
الان مهم اینکه داره توی ی روز جون هزاران نفر رو توی ی کشور میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
باید دید چطور این ویروس که داخل چین به وجود اومد فقط در شهر ووهان ماد و به شهر های پکن پایتخت سیاسی چین و شانگهای پایتخت اقتصادی چین راه پیدا نکرد ذکر این نکته هم حائز اهمیته که دولت چین سهان شرکتهای آمریکایی و اوپایی که در آخر سال 2019 52% سهاک شرکتهای چینی رو داشتند کمتر از دو ماه بعد با یک سوم قیمت خریداری کرد . بهتره دست از اینکه این یک توهم توطئه هست یا به کشور آمریکا نسبتش بدیم دست برداریم همه چیز مثل روز روشنه
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۲:۰۱ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
مردم چین هر کدومشون یک خودروی شخصی با بنزین یارانه ایی یا گاز طبیعی مفت ندارند که اخر هفته ها برند تفریح و گردش و پارتی خیلی هاشون اصلا تو عمرشون پکن رو هم ندیدند انقدر که ایرنی ها پکن رفتند مردم استانهای غربی چین نرفتند ما ایرانی ها فقط ماشین رو گرون میخریم ولی با 10 هزار تومن 500 کیلومتر راه رو با یک پراید میریم و بر میگردیم
Germany
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
لطفا در پایان هر گزارش نام نویسنده هم قید کنید
بله درسته گمانه زنی ها متفاوته و فعلا واقعیت معلوم نیست
Germany
ش ه
۲۱:۵۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
انتقال جانور از آزمایشگاه به بازار بی معنی است زیرا چین از نظر تنوع غذاها و فراوانی مشهور است . نیازی به فروش چند حیوان آزمایشگاهی آنهم در بازار ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
چرا پیش گویی ها و رمان هایی که ویروس کرونا را پیش بینی کرده اند همه آمریکایی هستند ؟؟!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
جای این حرفا که هیچ کمکی به سلامتی و معاش مردم نمیکنه بیشتر روحیه مردم رو خراب میکنه میتونی از روش هایی که مردم کره جنوبی و چین برای مقابله و قطع زنجیره انجام دادن مطلب بذارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
آمریکا کشور است که تجربه استفاده از سلاح میکروبی علیه سرخپوستان و شیمیائی علیه ویتنام و هسته ای علیه ژاپن را دارد همچنین ارو پائی در طی جنگ تحمیلی صدام را تجهیز و علیه ایران از انواع سلاح نامتعارف استفاده کردند مردم را گمراه نکنید راست و حسینی حرف بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
کجا علیه سرخپوستان از سلاح میکروبی استفاده کرد؟ چرا دیگه متوسل به دروغ میشید ضمنا میشه توضیح بدید چرا این ویروس به شهر های اصلی چین از جمله پکن و شانگهای که نزدیک ووهانند راه پیدا نکرد ولی تا نیویورک که 12000 کیلومتر اونطرفتره رفت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
این پیشگویی های نویسندگان غربی هم مطلبی است که جای تأمل دارد که پس از هر اتفاق مهم ادعا می کنند این موضوع را پیش گویی کرده بودند ، در مورد حادثۀ یازده سپتامبر هم ادعا شد آقای نوستر آداموس چند ده سال پیش آن را پیشگویی کرده بود !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
کی بمیره و کی زنده بمونه دست خداست، و صدقه دادن و دعا کردن هم برای دفع بلای حتمی سفارش شده.
Netherlands
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
این ویروس یک ویروسی چینی است که دولت چین برای نابودی افراد سالخورده وضیف ساخته که متاسفانه از کنترول خارج وهمه گیرشده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
در حال حاضر کنترل و مقابله با کرونا مهم است
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
خیلی از شواهد نشون میده دقیقا کار چین بود البته بعدا مدارک زیادی اینو اثبات خواهد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
من موندم کجای خفاش خوردنیه؟
حالا مورچه خوار رو میشه کباب کرد خخخخ
ولی خفاش حتی ب درد سوپ هم نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۳:۱۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
سلام لطفا دیگه گژارشگرهاتونو نرن توشهر از مردم بیچاره گزارش بگیرن همیشه مردمو بدای خواسته هاتون کردین دولت ارزشی برای جون مردمش قائل نشده رفت و امدهار دولت ازاد کرده شما چی میگین برید بابا همرو مسخره کردین
Germany
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
چین کیت ها و دستکش ها و ماسک های آلوده به تمام دنیا می فرسته !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
بسته ای که به دست من رسید سالم بود فکر کنم از شما رو آلوده فرستادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
تا کنون بسیاری از کشورها اعلام کردن که کیت های چین اکثرا به دروغ فرد رو مبتلا به کرونا نشون میده که این امر باعث میشه افراد بیشتری وارد بیمارستان بشن و اگر هم نداشته باشن از بیمارستان کرونا بگیرن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
توی جدید ترین مورد انگلستان مدعی شده کیتهای و مساکهایی که از چین گرفتند آلوده به وسروس کرونا بوده معلوم نیست چین دنبال چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۰۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
ملت رو هرقدر از این چینی دور نگهدارید : سالمتر و سرحالتر خواهند ماند . ولی گو گوش شنوا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
دشمن دانا که غم جان بُوَد
بهتر از آن دوست که نادان بُوَد
کار چین است دوستِ نادان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
هرچی که هست نفرت انگیزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
ساخت امریکاست و به‌زودی خودش رو نابود میکنه. چون خداوند اینها رو احمق قرار داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
بعد این احمقا چطور ویروس رو توی ووهان قرار دادند نه پکن ؟ و چطور پکن هیچوقت الوده نشد؟ اونقدر غرق توهمات شدی که حتی بدیهیات رو هم نمیبینی یا شایدم نمیخوای ببینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
ساخت امریکاست و به‌زودی خودش رو نابود میکنه. چون خداوند اینها رو احمق قرار داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
من حرفهای شما رو باور میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
ساخته چین هست و در ایران ابتلای چندین میلیونی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
چند میلیونی: یعنی در خانواده خودت هم همین الآن باید باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
راست میگه . الان داداشم عطسه کرد گمونم کرونا گرفته . از هر خانواده 1 نفر باشه میشه ابتلای چند میلیونی .
فعلا برم بندازمش از خونه بیرون
بای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
.
مبتلایان خودش صفر شد
داره ماسک و کیت های خود را میفروشه به کل دنیا
چی از این سود اور تره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
اینکه ایران چند تا منتلا داره معلوم نیست ولی اینکه از 260هزار آزمایش انجام شده 71 هزار تاش مثبت بوده جای نگرانی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
اینکه منشا اون خفاش و مورچه خوار هست رد میشه. چون چینیها از پارسال این موجوداتو نمیخوردن بلکه صدها ساله دارن میخورن و چرا قبلا این اتفاق نیفتاده؟ کتاب چشمان تاریکی حتی تاریخ دقیق وقوع شیوع ویروسم گفته و شهر ووهان. لذا تیوری توطئه بسبار محتملتره. اینکه ویروس برای کنترل جمعیت جهان هست. اما احتمالا قدرت کشندگی ویروس بسیار کمتر از تیوری اولیه هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
کتاب چشمان تاریکی 2020 گفته ولی این ویروس2019
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
انتقام صدمات چینی ها است ولی مانند تمام اجناس بنجولشان نشتی کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
ممکنه در بدن جانوران چهش کنه بعد از خوردن به انسان منتقل شده باشه . البته اگه طبیعی بوده باشه
آخرین اخبار