ماهی صبور دارای طعم و فواید بسیار زیادی است

ماهی صبور یکی از انواع ماهیان جنوب است که دارای استخوان‌های بسیار تیزی می‌باشد، اما گوشت این ماهی دارای طعم و فواید بسیار زیادی است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان،غذا‌های سنتی استان خوزستان نه تنها در شهر‌های ایران بلکه در کشور‌های اطراف خلیج فارس هم محبوبیت زیادی دارد و در میان این غذاها، ماهی جایگاه مهمی دارد. جنوبی‌ها طعم ماهی صبور را خیلی دوست دارند و این ماهی را به طور سنتی بر روی آتش کباب می‌کنند و آن را یا به همراه نان می‌خورند و یا به همراه سبزی پلو. برای این که این ماهی در حین کباب شدن نسوزد و خوشمزه‌تر شود موادی مثل سبزی ماهی، تمبر هندی، رب، فلفل سیاه، نمک، سیر و پیاز را با هم ترکیب و روی شکم ماهی می‌گذارند. با توجه به اینکه این ماهی معمولا سرخ نمی‌شود و به صورت کبابی استفاده می‌شود بسیار سالم و مقوی است.

ماهی صبور دارای طعم و فواید بسیار زیادی است

خواص ماهی صبور

ماهی صبور دارای پروتئین بسیار خوبی می‌باشد به طوری که ۱۰۰ گرم از این ماهی دارای ۳۱۰ کالری و ۲۵ گرم پروتئین و ۲۲ گرم چربی است.

همچنین مقادیر قابل توجهی از ویتامین سی، آهن و کلسیم فراوان در این ماهی می‌باشد.

غذا‌های دریایی سرشار از امگا ۳ کلسترول موجود در خون را کاهش می‌دهند و برای بهیود سلامت قلب بسیار مفید هستند. مطالعات نشان داده که با مصرف یکبار ماهی در هفته می‌توانید تا ۵۰ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهید.

ماهی صبور دارای طعم و فواید بسیار زیادی است

وجود اسید‌های چرب غیراشباع در این ماهی باعث مراقبت از پوست در برابر اثرات مضر پرتوفرابنفش شده و منجر به کاهش علائم بیماری‌های پوستی همچون اگزما و پسوریازیس می‌شود.

وجود ویتامین A یا رتینول موجود در این ماهی در حفظ دید در شب بسیار موثر است. همچنین شما با مصرف مداوم این ماهی از اثرات روماتیسم مفصلی و تسکین درد و خواص ضد التهابی آن بهره‌مند شوید.

بهبود سلامت مغز

همانطور که می‌دانید ۶۰ درصد از مغز انسان از چربی تشکیل شده که بخش زیادی از آن چربی امگا ۳ می‌باشد. پژوهش‌ها نشان داده افرادی که به میزان بالایی غذایی دریایی مصرف می‌کنند، در دوران سالمندی کمتر از زوال عقل و مشکلات حافظه رنج می‌برند.

مطالعات نشان می‌دهد نوعی چربی، امگا ۳ که در غذای دریایی وجود دارد، برای بهبود تمرکز کودکان، مهارت‌های رفتاری و اختلال در تمرکز یا بیش‌فعالی مفید است.

طرز تهیه‌

ابتدا داخل شکم ماهی را تمیز کنید و بشویید. برای اینکه پوست ماهی در طول پخت نسوزد، می‌توانید مقداری شیره خرما روی آن بمالید.
شکم ماهی را کاملا باز و صاف کنید. مقداری آب تمرهندی روی همه سطح آن بریزید تا کاملا جذب شود.
سبزی‌های ماهی و پلویی را بشویید و ریز خرد کنید. پیاز و سیر را نیز خرد کنید.
سیر و پیاز را تفت دهید. سپس آن‌ها را به سبزی ماهی، سبزی پلویی و مقداری تمرهندی سفت اضافه کنید. فلفل، نمک و بقیه آب‌تمرهندی را به همراه رب‌گوجه فرنگی به مخلوط سبزی اضافه کنید و روی شکم ماهی بمالید.
مخلوط به دست آمده را روی شکم ماهی بگذارید. در زبان محلی به آن «حشو» می‌گویند. سپس ماهی را روی زغال کباب کنید. یا در فر قرار دهید تا طلایی و مغزپخت شود.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سام
۱۸:۱۵ ۲۳ دی ۱۴۰۱
ماهی خوشمزه ای است اما استخوان و تیغ بسیار زیادی دارد و اگر از صبور خاران حرفه ای نباشید بهتر است به
سبزیجات و محتویات بسیار خوشمزه ای که داخل شکمش گذاشته میشود اکتفا کنید.