افزایش تعداد پاسخگویی کارشناسان اورژانس اجتماعی در فارس

مدیرکل بهزیستی استان فارس گفت: در پی شیوع کرونا از افزایش تعداد کارشناسان پشت خط ۱۲۳ به صورت شبانه روزی مشغول پاسخگویی به تماس‌های شهروندان هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، صادق کشفی نژاد مدیرکل بهزیستی استان فارس با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا در ایران و اکثر نقاط جهان منجر به ماندن اجباری مردم در خانه‌ها، گفت: در خانه ماندن افزون بر کلافه شدن، موجب پدیده آزار کودکان، سالمندان، معلولان و خشونت علیه زنان در برخی از خانواده‌ها و از سویی پیامد‌های اقتصادی و فشار روانی حاصل از وحشت این بیماری منجر به تعطیلی کسب و کار‌ها و بیکاری شده و خشونت خانگی را تشدید کرده است.

او، بیان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده این پدیده خاص ایران نیست و کشور‌های درگیر این بیماری هم با خشونت دست و پنجه نرم می‌کنند.

کشفی نژاد تصریح کرد: در این راستا، مراکز اورژانس اجتماعی که با هدف مداخله در موارد خشونت خانگی در سال‌های قبل راه اندازی شده‌اند با توجه به حساسیت شرایط کنونی بیش از پیش برای خدمت رسانی به اقشار آسیب دیده اجتماعی فعالیت می‌کند.

مدیر کل بهزیستی استان فارس با بیان اینکه در روز‌های اخیر با پیامک وزارت بهداشت برای هدایت خانوار‌ها در صورت بروز مشکل خانوادگی از جمله کودک آزادی و همسرآزاری با این مراکز، تماس‌ها با ۱۲۳ چندین برابر روز‌های گذشته افزایش یافته است، ادامه داد: در پیوند با این موضوع، تعداد کارشناسان پشت خط ۱۲۳ افزایش یافته و این کارشناسان در ۳ شیفت صبح، عصر و شب به طور شبانه روزی مشغول پاسخگویی به تماس‌های شهروندان هستند و موارد مرتبط با گروه‌های هدف اورژانس در واحد مداخله در بحران تشکیل پرونده داده می‌شود.

او، افزود: سایر موارد نیز متناسب با نوع مشکل به منابع درون و یا برون سازمانی ارجاع داده می‌شوند، و شهروندانی که نیازمند مشاوره فردی و یا مشاوره در خصوص کرونا هستند نیز به خط ۱۴۸۰ ارجاع داده می‌شوند.

کشفی نژاد اضافه کرد: به غیر از فعالیت ۲ مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان شیراز، ۲۰ مرکز اورژانس اجتماعی در ۲۰ شهرستان دیگر استان نیز مشغول خدمت رسانی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان فارس اظهار کرد: گروه‌های هدف این برنامه زوج‌های متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی، کودکان کار و خیابان، همسران و کودکان آزاردیده، معلولان و سالمندان در معرض آزار یا آزار دیده، افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل و سایر افرادی هستند که به هر دلیل در شرایط بحرانی قرار دارند. خدمات تخصصی این برنامه نیز خدمات مددکاری، روانشناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی و آموزشی است.

او، با تاکید بر عملکرد مراکز اورژانس اجتماعی در پارسال گفت: در زمینه مداخله در بحران‌های فردی و اجتماعی، ۱۳ هزار و ۱۸۷ مورد و در بخش خدمات اجتماعی نیز سیار ۴۳ هزار و ۳۱۳ مورد بوده است.

کشفی نژاد با اشاره به اینکه آمار تماس مرتبط با خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳) پارسال ۲۵۰۷و ۳ مورد را نشان می‌دهد، بیان کرد: در مجموع اورژانس اجتماعی بیش از ۸۹ هزار مورد فعالیت داشته است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار