پیش بینی آلودگی ۱۶ هزار هکتار از اراضی گلستان به ملخ مراکشی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گلستان ازردیابی حدود ۱۶ هزار هکتار از اراضی استان به ملخ مراکشی خبر داد.

کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: ۹ فروردین سال جاری نخستین مورد حضور ملخ‌ها در اراضی مراوه تپه و ۱۱ فروردین ماه در آق قلا گزارش شد.

او افزود: حدود هشت هزار هکتار از اراضی شهرستان مراوه تپه و سه هزار هکتار از اراضی آق قلا آلوده به کپسول‌های ملخ مراکشی است.

حق نما ادامه داد: با توجه به خسارت جبران ناپذیر این آفت و احساس خطر از ناحیه دامداران و کشاورزان منطقه، با مدیریت فرماندار، بخشدار و مساعدت امور عشایری، منابع طبیعی و دهیاران با هماهنگی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مراوه تپه از اوایل خروج پوره‌ها در تاریخ ۱۴ فروردین ماه بسیج عمومی جهت مبارزه با این آفت در تمامی روستا‌های درگیر شروع شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: تا تاریخ ۲۴ فروردین ماه چهار هزار هکتار از مزارع این شهرستان سم پاشی شده است.

حق نما ادامه داد: دیده بانی در ۱۷ هزار هکتار از اراضی گنبدکاووس نشان داد که ۵ هزار هکتار از این اراضی آلوده به ملخ مراکشی است.

او گفت: به منظور مقابله با ملخ‌ها تعداد ۷ دستگاه خودروی مبارزه با ملخ، ۳ دستگاه سمپاش‌های یو ال وی، ۳ دستگاه سمپاش ۴۰۰ لیتری پشت وانتی و یک دستگاه توربولاینر آماده شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت:عملیات سم پاشی همراه با ۶ اکیپ در شهرستان‌های آزادشهر، کلاله، مراوه تپه، گنبدکاووس، آق قلا و گرگان در مجموع به طول ۲۸۰ کیلومتر و به عمق حدود ۳۰ کیلومتر در حال ردیابی و مبارزه است.

حق نما ادامه داد: خسارت‌های احتمالی ناشی از حضور ملخ در اراضی سطح استان در حال کنترل بوده و تا کنون خسارتی گزارش نشده است.

او گفت: تاکنون نوع ملخ‌های گزارش شده از اراضی استان از نوع ملخ مراکشی بوده و گزارشی از ملخ ایتالیایی فعلا اطلاع داده نشده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: سموم مورد استفاده درازبین بردن کپسول‌های ملخ از نوع سموم تاثیرگذارسریع بوده و طی یک تا دو ساعت اثر می‌کند درنتیجه دامداران به راحتی می‌توانند از مرتع‌های سم پاشی شده برای دام‌های خود بهره ببرند.
 
انتهای پیام / ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.