کرونا و چالش تمدنی غرب

کرونا چگونه غرب وحشی را زنده کرد؟

شیوع بین‌المللی ویروس کرونا تمدن پر ادعای غرب را کنار زد و زنده بودن غرب وحشی را بار دیگر به همه جهان نشان داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌ها در چند دهه گذشته دنیای غرب را به عنوان مهدن آزادی تمدن و رفاه و پیشرفت معرفی کرده‌اند. هرچند آمار‌های زیادی در مورد میزان خودکشی افراد، فقر و بیکاری، درگیری‌های مسلحانه و برخی دیگر از شاخص‌های منفی در کشور‌های غربی منتشر شده بود، مافیای رسانه‌ای غرب سعی در پوشاندن این مسائل را داشت و مانع از به چالش کشیده شدن تمدن غربی می‌شد. هرچند تمدن غرب را به عنوان غرب وحشی یاد کرده‌اند، تا پیش از کرونا چالش‌های تمدن غرب چندان خود را نشان نداده بود. این ویروس بنابر گفته مقام معظم رهبری منحوس است، اما همین ویروس منحوس توانست تمدن غرب که بسیار پر ادعا و پرطمطراق است را به چالش بکشد. اما کرونا چگونه غرب وحشی را زنده کرد؟

کرونا چگونه پوچ بودن تمدن غرب را نشان داد؟

تمدن غرب تا پیش از ویروس کرونا با تمام چالش‌هایی که داشت از سوی کشور‌های غربی به عنوان تمدن برتر معرفی می‌شد. البته کارشناسان غرب نیز این تصور و ادعا را رد کرده و آن را تمدنی پوچ می‌دانستند. اما نوع برخورد کشور‌های غربی با شیوع ویروس کرونا و رفتار آن‌ها نشان دهنده این است که تمدن غرب با چالش بزرگی مواجه شده است.

۱. راهزنی مدرن

طی روز‌ها و هفته‌های گذشته دولت‌های غربی جنگ جدیدی را بر سر تصاحب ماسک و تجهیزات محافظتی پزشکی بین خود آغاز کرده‌اند که این امر در تاریخ جهان تقریبا امر بی سابقه‌ای به شمار می‌رود. اولین نمونه این جنگ در اوایل ماه مارس (اسفند ۱۳۹۸) بین جمهوری چک و ایتالیا اتفاق افتاد. چک ۱۱۰ هزار ماسک ایتالیا را توقیف کرد. این مشکل تنها پس از تلاش‌های دیپلماتیک حل شد. ایتالیا خود مشکل دیگری با فرانسه داشت. ماسک‌های خریداری شده از سوی یک شرکت بهداشتی و درمانی سوئد از چین در روز ۳ مارس (۱۳ اسفند ۹۸) در فرانسه توقیف شد. دولت سوئد در این چارچوب وارد عمل شد تا ماسک‌هایی را که قرار بود به ایتالیا و اسپانیا فرستاده شود را از وضع مصادره خارج کند. پس از تلاش دیپلماتیک، فقط نیمی از ماسک‌ها به ایتالیا و اسپانیا ارسال شدند. این شرکت اعلام کرد که آن‌ها سفارشات آینده را از طریق بلژیک به ایتالیا و اسپانیا ارسال می‌کنند. آلمان نیز اجازه نداد ۲۴۰ هزار ماسک به سوئیس از این کشور صادر شود و در روز ۸ مارس (۱۸ اسفند ۹۸) محصولات مذکور را توقیف کرد.

کرونا چگونه غرب وحشی را زنده کرد؟

کشوری که در دزدی ماسک از همه فعال‌تر بوده آمریکاست. در فرانسه، رئیس منطقه «پاکا» اعلام کرد که ماسک و سایر محصولات محافظتی که از چین سفارش داده و هزینه آن پرداخت شده، به آمریکا ارسال شده است. آلمان نیز اعلام کرد که آمریکا ۲۰۰ هزار ماسک محافظتی این کشور را که برای مقابله با این بیماری همه‌گیر خریداری کرده بود ضبط کرده است. «اندرئاس گایزل»، نماینده مجلس در آلمان، با انتقاد از این اقدام آمریکا، آن را «راهزنی دریایی مدرن» توصیف کرده و گفت «حتی در زمان وقوع یک بحران جهانی نیز نباید از چنین روش‌های وحشیانه‌ای استفاده کرد. آمریکا هرگز نباید با متحدان اروپایی خود این‌گونه رفتار کند».

آمریکا به ماسک‌های برزیل نیز رحم نکرد؛ روزنامه انگلیسی «گاردین» در همین زمینه در گزارشی به نقل از «لوئیز هنریکه ماندنتا» وزیر بهداشت برزیل، نوشت«برازیلیا برای تهیه ماسک، دستکش و سایر اقلام محافظتی پزشکی وارد مذاکره شده بود. اما با ورود ۲۳ هواپیمای بزرگ ترابری امریکا به چین، دیگر مشخص نیست کالا‌های درخواستی آن‌ها کی به دست مردم برزیل برسد». جنگ ماسک در خود آمریکا و بین ایالات و دولت فدرال نیز آغاز شده است. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، سه میلیون ماسک خریداری شده از سوی ایالت ماساچوست، به وسیله یک آژانس دولتی فاقد نام در بندر نیویورک مصادره شد.

۲. رها کردن سالمندان

وجه دیگری از رفتار کشور‌های غربی با شیوع ویروس کرونا به بی توجهی این کشور‌ها به سالمندان بر می‌گردد. در واقع رها کردن بیماران سالمند مبتلا به ویروس کرونا، جنبه دیگری از انحطاط اخلاقی کشور‌های غربی در مواجه به این بحران بود. اسپانیا اولین کشور غربی بود که خبر رسید در آن بیماران سالمند به حال خود رها می‌شوند. رسانه‌های غربی در همین زمینه گزارش دادند: «سربازان اسپانیایی که برای مقابله با شیوع کرونا فعالیت می‌کنند، بیمارانی را در خانه‌های سالمندان یافته‌اند که به حال خود رها شده و بعضی جان خود را از دست داده بودند. دادستانی اسپانیا تحقیقات در این باره را آغاز کرده است».

کرونا چگونه غرب وحشی را زنده کرد؟

در نیویورک نیز نسبت آمار ابتلا به مرگ‌ومیر بر اثر کرونا بین معلولان ساکن آسایشگاه‌های این شهر چند برابر افراد عادی است به گفته فعالان حقوق بشر، علت این مسئله این است که افراد کم‌توان و از کار افتاده، شهروند درجه دو تلقی می‌شوند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، «به افراد کم‌توان بی‌توجهی می‌شود. عده‌ای فکر می‌کنند جان این معلولان از من و شما ارزش کمتری دارد، این کاملاً اشتباه است».

پزشکان ایتالیایی نیز می‌گویند که بعد ازهجوم مبتلایان به کووید ۱۹ به بیمارستان‌ها، آن‌ها مجبور شند مانند «دوران جنگ» مبتلایان را برای درمان براساس «سن و وضع سلامتی» انتخاب کنند و این امر باعث ایجاد شوک عمیقی در ایتالیا شد.

۳. غارت فروشگاه‌ها

اما شاید بتوان حمله مردم در کشور‌های غربی به فروشگاه‌ها را بزرگترین نمادی دانست که تمدن غرب را به چالش کشیده است. با شیوع و فراگیری کرونا در جهان بسیاری از کشور‌های غربی با معضل جدیدی به نام هجوم به فروشگاه‌ها و غارت آن‌ها مواجه شده اند به طوری که تصاویر قفسه‌های خالی فروشگاه‌های بزرگ در آمریکا و اروپا این روز‌ها به وفور در رسانه‌های بین‌الملی منتشر می‌شود. باهجوم مردم به فروشگاه‌ها در آمریکا فروش اقلام مهم جیره‌بندی شده است و مردم فقط اجازه خرید ۱ تا ۲ عدد از هر جنس را دارند. برخی از مردم نیز در آمریکا تصاویر مربوط به خرید‌های گسترده و احتکار‌های خود را در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی به نمایش می‌گذارند.

کرونا چگونه غرب وحشی را زنده کرد؟

پایگاه خبری «دیلی میل» در گزارشی نوشت، کاربران رسانه‌های اجتماعی آمریکا، انگلیس و استرالیا بسیاری از کالا‌های انبار کرده خود مانند رول دستمال کاغذی، پوشک بچه، مواد شوینده و ضدعفونی و مواد غذایی را در صفحات مجازی با به نمایش می‌گذارند. مسئولین این کشور‌ها بار‌ها تقاضا کرده‌اند که مردم برای خرید کالا هجوم نبرند و به‌میزان مصرف هفتگی خود خرید کنند، اما تصاویر صف‌های طولانی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها نشان از بی‌توجهی مردم این کشور‌ها دارد. هجوم برای خرید از سر ترس و وحشت، آنقدر شدید شده است که دونالد ترامپ از مردم خواسته دست از این کار بردارند.

پایگاه خبری نیوزویک نیز در گزارشی نوشت «بسیاری از شهروندان آمریکایی مخصوصا در کالیفرنیا برای خرید دستمال توالت و کالا‌های بهداشتی به کشور مکزیک سفر می‌کنند! تلاش مردم کالیفرنیا برای ورود به مکزیک در حالی است که قفسه‌های فروشگاه‌های این کشور به علت هجوم مردم خالی شده‌اند و دستمال توالت و اقلام بهداشتی در کشور آمریکا نایاب شده است».

۴. تعطیلی اقتصاد آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در حساب توییتری خود با وخیم خواندن شرایط در آمریکا، نوشت «اوضاع کنونی بی‌سابقه است، شکی در آن نیست. اقتصاد، اشتغال و دستمزد با سرعت در حال رشد بود که این ضربه اپیدمی اتفاق افتاد.» ترامپ با تاکید بر اینکه «اقتصاد آمریکا تعطیل شده است»، تصریح کرد «این بی‌سابقه و نگران‌کننده است و چالش‌بر‌انگیز، اما دوباره برمی‌خیزیم. ما بزرگ‌تر، قوی‌تر و بهتر از هر زمانی خواهیم شد.» این اظهارات از سوی فردی مانند ترامپ که خود در روز‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا در آمریکا، آن را دست کم می‌گرفت و عمدتا آن را دست‌ساخته رقیب جهانی‌اش چین جا می‌زد، نشان از تاثیر عمیق کرونا روی چرخ‌دنده‌های اقتصاد سرمایه‌داری آمریکا دارد.

کرونا چگونه غرب وحشی را زنده کرد؟

نشریه آمریکایی «پولیتیکو» اخیرا درباره روند افزایشی مطالبه بیمه بیکاری از سوی آمریکاییان، نوشت: «بر اثر شیوع ویروس کرونا تعداد افرادی که در آمریکا تقاضای دریافت کمک‌هزینه بیکاری دارند، طی سه هفته به ۱۶ میلیون نفر رسید.» به گزارش خبرگزاری فرانسه در واشنگتن نیز حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ نفر دیگر از کارگران آمریکایی هفته گذشته تقاضای دریافت مزایای بیکاری کردند. وضع به قدری در آمریکا وخیم است که ترامپ مجبور شد برای نخستین بار در طول تاریخ، به طور همزمان در تمام ۵۰ ایالت کشورش به دلیل شیوع کرونا، حالت «فاجعه بزرگ» اعلام کند و بدین ترتیب، تمامی ۵۰ ایالت آمریکا به دلیل شیوع کووید ۱۹ ناشی از کروناویروس در وضع فوق‌العاده به سر می‌برند. در همین‌باره، ترامپ در مصاحبه تلفنی با «فاکس نیوز» رسانه نزدیک به کاخ سفید، گفت: «برای نخستین بار در تاریخ کشور، در همه ۵۰ ایالت آمریکا فاجعه بزرگ اعلام می‌کنم.»

پایگاه اینترنتی دیلی میل هم همزمان به ابعاد دیگر بحران کرونا در آمریکا پرداخت و نوشت «در پی گسترش شیوع کرونا‌‏، اگر بیکاری در آمریکا به همین روند ادامه یابد، تعداد بیکاران در آمریکا ممکن است تا ماه آینده به ۲۰ میلیون نفر افزایش یابد.» در این گزارش آمده است دانشمندان آمریکایی هشدار دادند که در بحبوحه همه‌گیری کرونا‏، هیچ کس از روند بیکاری به سرعت فزاینده در آمریکا در امان نخواهد بود. بر اساس این گزارش‏، تنها در دو هفته آخر ماه مارس‏، تعداد ۱۰ میلیون آمریکایی درخواست استفاده از مزایای بیمه بیکاری کردند و اگر این روند ادامه داشته باشد تا ماه آینده تعداد آمریکایی‌هایی که از کار بیکار می‌شوند ممکن است به ۲۰ میلیون نفر افزایش یابد. این ناتوانی‌ها و کمبود‌ها در حالی است که دولت و کنگره آمریکا مدعی است یک بودجه بیش از دو تریلیون دولاری برای کنترل پیامد‌های بحران کرونا در آمریکا تصویب کرده است.

استیصال کاخ سفید در برابر بحران کرونا در حدی بوده است که برخی صاحب نظران تصریح کرده اند شیوع کرونا در آمریکا و آماده نبودن آن برای مقابله با این بیماری ضربه بزرگی به اقتصاد این کشور زده است و آمریکا که خودش را امپراتوری بزرگی می‌دانست، در حال تسلیم شدن در برابر یک ویروس کوچک است. بر اساس این دیدگاه شیوع کرونا در آمریکا همانند آتش در کاه در حال گسترش است و ثابت شده که آمریکا آمادگی آن را نداشته است، این در حالی است که از زمان آغاز شیوع این ویروس در چین، آمریکا و اتحادیه اروپا دست کم سه ماه فرصت داشتند تا برای مقابله با این اوضاع آماده شوند.

نتیجه

ماجرای کرونا و نوع عمل کشور‌های غربی در مواجهه با این بیماری، ظاهر فریبنده لیبرال- دموکراسی را از صورت کشور‌های مدعی غرب کنار زد؛ کشور‌هایی که مدعی رفاه‌طلبی برای همه انسان‌ها و ترویج دموکراسی و زندگی بهتر برای همه جهانیان بودند، امروز به دزدان مدرنی تبدیل شده‌اند که محموله‌های بهداشتی کشور‌های دوست خود را می‌ربایند. کشور‌هایی که داعیه ساخت بهشت زمینی را داشتند و با اتکا به قدرت علمی خود مدعی بودند موضوع لاینحلی وجود ندارد و لیبرال- دموکراسی پایان تاریخ است، هم‌اکنون کانون شیوع بیماری کرونا هستند و دست عجز خود را بالا گرفته‌اند. «آندرس گیزل» سناتور برلین، اخیراً دولت امریکا را به دلیل ممانعت از صادرات ماسک‌های تنفسی به رغم همه‌گیری ویروس کرونا در جهان به استفاده از تاکتیک‌های «غرب وحشی» متهم کرد. در واقع ویروس کرونا موفق شد که تمدن پر ادعای غرب را کنار زده و زنده بودن غرب وحشی را بار دیگر به همه جهان نشان دهد.

نویسنده: یوسف نوری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
خوشحالم که ما جز فرهنگ شرقی محسوب میشیم.. با همه کمبودها و کاستی ها.. حداقل انسانیم هنوز... با احترام ب تمام مردم آسیب دیده غرب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
خوب اگه حرفای شما حقیقت داره پس لطفا بگید چرا برخی از مسئولین مملکت برای گرفتن اقامت در همون جایی که بهش میگن غرب وحشی سر و دست می شکنن لابد می خوان اونها رو ارشاد کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
خیر علتش خودباختگی درونی و ملیتی است.. کسی که از تاریخ کشورش و تفکرات دینی اش فقط به پوسته و ظاهرش رسیده نه عمق !!!! این شخص با دیدن یک کلیسای پرزرق و برق یا یک برج بلند و...دیگه عزت نفسی براش باقی نمیمونه و وا میده.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
کور خودمونیم و بینای دیگران.....
Iran (Islamic Republic of)
A
۱۴:۵۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
اقای ترامپ از کودکان یمن چه خبر
Germany
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
من نمی دونم چرا مخاطب را احمق فرض می کنید
حس نمی کنید که مردم هزار تا رسانه رو زیر دست شون دارند !
خجالت بکشید
مردم رو به خودتون بی اعتماد نکنید !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
بنظر من به جای توهین به تمدن های دیگه بهتره فرهنگ خودنون رو درست کنیم. فعلاً که خودمون بطور کورکورانه کارای اونا رو تقلید می کنیم سگ میاریم توو خونه و ...
India
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
نمی گویم غرب وحشی نیست نه؛ اما وحشی بودن شرق ثابت شده است اگر شما اتفاق هایی که در چین رخ میده رو سانسور نکنید وای جی سی جان؛ یک اتم از ساخت سیاسی اجتماعی دولت چین حیوانی بودن و وحشی بودنش رو نشون میده همین یک اتم رو نشون بدین کافیه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
حالت خوبه قرصاتو خوردی؟؟ تمدن و فرهنگ زاییده شرق و بیت النحرین است و غرب سالها بعد با تقلید از شرق و تفکرات فیلسوفان شرقی بود که تونست برای خودش آبرویی بخره..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
باغ وحش اینجاست نه غرب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
غربزده بدبخت قدر کشورت رو بدون
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا احمدنیا
۱۳:۱۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
اگه باغ وحش اینجاست شما چرا اینجا موندید؟
آخرین اخبار