ضربه فنی کرونا با ورزش مجازی

تعطیلی مراکز ورزشی یکی از تبعات منفی شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی مراکز عمومی و پر ازدحامی، چون ورزشگاه‌ها و باشگاه‌ها سبب محرومیت ورزشکاران از حضور در این مکان‌ها و ماندن در خانه شد هرچند که روز‌های اول دشواری‌هایی داشت، اما رفته رفته تمرین در منزل و ورزش کردن به صورت مجازی جانی دوباره به جسم ورزشکاران داد تا این ویروس منحوس را ضربه فنی و از میدان بدر کنند.

تعطیلی مراکز ورزشی یکی از تبعات منفی شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران بود، مراکزی که برای سلامتی و سرگرمی مفرح مردم ساخته شده، اما به یکباره با گسترش این ویروس زنگ تعطیلی آن‌ها به صدا درآمد و قفل‌ها یکی پس از دیگری بر درب ورزشگاه‌های کوچک و بزرگ زده شد.

مکان‌هایی که جمعیت زیادی از علاقه‌مندان قشر‌های مختلف بخشی یا تمام وقت روزانه خود را در آنجا به ورزش، بدنسازی و رقابت می‌گذراندند امروزه در سکوتی حزن‌آلود بدون ورزشکار فرو رفته‌اند.

تعطیلی مراکز ورزشی علاوه بر قرنطینه ورزشکاران قرنطینه اقتصادی صاحبان باشگاه‌ها را نیز به دنبال دارد و وضعیت اقتصادی بسیاری از صاحبان این مراکز را به مرز ورشکستگی رسانده است.

غول ریز قامت کرونا همه جا در کمین است و ورزشکار، پزشک، کارمند، کاسب، کارگر، پولدار و فقیر، کودک و نوجوان و جوان و سالخورده برایش تفاوتی ندارد در صدد کوچکترین فرصت برای ورود به ریه انسان است و چه بسا افراد ورزشکار و قوی هیکل را در لحظه‌ای به زانو در آورده و بعضا راهی بیمارستان و یا گورستان می‌کند.

سیستان و بلوچستان نیز از این ویروس منحوس در امان نمانده و موجب تعطیلی اجباری مراکز ورزشی و باشگاهی و اماکن کسب و کار شده است.

ورزشکاران این استان با توجه به روحیه نشاط و پویایی که دارند تعطیلی باشگاه‌های ورزشی را به منزله تعطیل شدن ورزش ندانسته و با تمرین در منزل و ایجاد فضا‌های مجازی به امر آموزش، مسابقه و ورزش گروهی پرداختند.

 

سیستان و بلوچستان از استان‌های برتر کشور در حوزه ورزش مجازی است

مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رشته‌های ورزشی بسیاری در حال حاضر در استان به صورت مجازی و تمرین در منزل در حال فعالیت هستند.

ادهم کرد ادامه داد: پویش «در منزل بمان و ورزش کن» از جمله برنامه‌های اجرا شده در حوزه ورزش مجازی است که تاکنون حدود ۱۰۰ کلیپ تهیه و به وزرات ورزش و جوانان ارسال شده است.

او بیان کرد: بسیاری از قهرمانان ملی از جمله دانیال شه بخش نیز با تهیه کلیپ به انجام تمرینات خود در منزل اشاره کرده است.

مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان در خصوص عزم ملی برای مقابله با ویروس کرونا گفت: تمامی ظرفیت‌های موجود در ورزش این استان، جوانان، سازمان‌های مردم نهاد و هیات‌های ورزشی آماده کمک و همکاری با ستاد پیشگیری از کرونا هستند.

او بیان کرد: تیم‌های نظارتی این اداره کل در سراسر سیستان و بلوچستان با همکاری مسوولان ورزش و جوانان در شهرستان‌ها به صورت دقیق دستورالعمل‌های صادره در حوزه ورزش را رصد می‌کنند.

ورزشکاران رشته‌های مختلف سیستان و بلوچستان این روز‌ها با استفاده از فضای مجازی به امر ورزش می‌پردازند و ارسال کلیپ‌های مختلف از تمرینات نشان از همه‌گیر شدن این برنامه دارد.

ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای سیستان و بلوچستان یکی از این رشته‌های ورزشی است که با برگزاری مسابقه مجازی توانست بسیاری از ورزشکاران این رشته را که غالبا جوان و نوجوان هستند به ایجاد یک فضای ورزشی رقابتی سوق دهد.

نایب رئیس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای سیستان و بلوچستان روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نخستین مسابقه ویدیویی ورزش باستانی کشور در نوروز ۹۹ به میزبانی کانال جوانمردان پوریای، ولی زاهدان برگزار شد.

سیدرضا موسوی رده سنی شرکت کننده در این مسابقات را منفی ١٨سال دانست و افزود: این مسابقات از ۱۵ فرودرین آغاز شد و تا امروز ۲۶ فروردین ادامه داشت.

او با اشاره به نحوه برگزاری این مسابقات ادامه داد: مسابقه در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و فینال برگزار و نفرات شرکت کننده در مرحله مقدماتی تنها یک دقیقه و هشت ثانیه فرصت داشتند تا در قسمت شنوی کرسی شیرینکاری‌های خود را انجام و امتیاز کسب کنند.

موسوی با بیان اینکه امتیازدهی این رقابت‌ها براساس آیین نامه ورزش زورخانه‌ای انجام شده است بیان کرد: داوری در مرحله مقدماتی و نیمه نهایی توسط تیم داوری و در مرحله فینال به صورت نظر سنجی و رای گیری انجام شد.

نایب رئیس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: قضاوت داور بین المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی «کورش عباسی» اهمیت این رقابت‌ها را نشان می‌دهد.

موسوی به جوایز خاص این رقابت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: برای نفر اول ۱۰ گیگابایت اینترنت ماهانه، نفر دوم هشت گیگابایت اینترنت ماهانه و نفر سوم پنج گیگابایت اینترنت ماهانه در نظر گرفته شده است.

او هدف از برگزاری این رقابت‌ها را حس پویایی و نشاط با توجه به تعطیلی مراکز ورزشی از جمله زورخانه‌ها و در منزل ماندن ورزشکاران دانست و افزود: این مسابقات بهانه‌ای شد تا ورزشکاران از انجام تمرینات ورزشی در منزل غافل نشوند و با ورزش کردن به مبارزه با ویروس منحوس کرونا بروند.

نایب رییس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: ۴۰۰ ورزشکار در رشته پهلوانی و زورخانه‌ای این استان به صورت سازماندهی شده در حال فعالیت هستند و ورزشکاران زورخانه‌‎ای سیستان و بلوچستان سال گذشته موفق به کسب ۶۳ مدال رنگارنگ در سطح ملی شدند.

ورزش کردن راهی مناسب برای مبارزه با ویروس کرونا

بسیاری از کارشناسان بهداشتی و ورزشی بر این امر معتقد هستند که ورزش علاوه بر تناسب اندام می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا شود لذا بهترین کار در زمان قرنطینه بودن در خانه، ورزش کردن است.

این کارشناسان ورزش را دارویی قوی برای پیشگیری، درمان و بازتوانی افراد از بیماری‌ها از جمله کرونا می‌دانند و به همه افراد توصیه می‌کنند در دوران قرنطینه خانگی برای بالابردن سیستم ایمنی بدن ورزش را جزء برنامه روزانه خود قرار دهند.

ورزش کردن عامل اصلی افزایش حجم اکسیژن در خون و در نتیجه تقویت دیواره‌های سیستم عروقی، تقویت سیستم ریوی بدن و افزایش گردش خون است و مجموع این عملکرد‌ها باعث تقویت کل سیستم ایمنی بدن فرد و محافظت از او در مقابل بیماری‌ها بویژه بیماری‌هایی مانند سرما خوردگی، آنفلوآنزا و حتی کرونا می‌شود.

کم تحرکی موجب افزایش کلسترول در خون شده و فعالیت هورمون‌های بدن را ضعیف می‌کند که زمینه ساز سکته و مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی، پرخاشگری و کسلی در افراد است.

طبق نظر کارشناسان افراد سعی کنند حدقل ۲۰ دقیقه ورزش خانگی را در طول روز تجربه کنند و حتما در پنج دقیقه اول حرکات نرمشی و کششی را انجام دهند، سپس بسته به توان، سن و سال و امکانات ورزشی که در منزل و فضای بسته در اختیار دارند به ورزش‌های قدرتی، سرعتی مانند پروانه و دو که تمام مفاصل بدن را درگیر می‌کند، بپردازند و در پایان ورزش باز حرکات کششی برای سرد کردن بدن را فراموش نکنند.

منبع :ایرنا

انتهای پیام/گ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار