نیکزادی‌پناه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

همه نهادها و مردم باید به درستی از آب استفاده کنند

عضو کمیسیون کشاورزی گفت: برای استفاده بهینه آب باید یک برنامه ریزی همه جانبه شود که بخش کشاورزی، وزارت نیرو، دولت، حاکمیت و مردم به درستی از آب استفاده کنند.

در تابستان امسال مشکل کمبود آب نداریمحبیب الله نیکزادی پناه عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گزارش مرکز پژوهش مجلس مبنی بر تاثیر کرونا بر منابع آب و فاضلاب کشور، گفت: مدیریت زمان نرمال با مدیریت زمان بحران متفاوت است. اکنون در شرایط بحران هستیم که مدیریت بحران را می‌طلبد، لذا باید از همه امکانات در اختیار را برای فروکش کردن بحران به کار بگیریم.

او افزود: در بحران کرونا مردم باید در چندین نوبت دستان خود را بشویند و نظافت شخصی را بیش از پیش رعایت کنند. طبعا این موضوع مصرف آب را بالا می‌برد و ممکن است در این شرایط با کمبود آب مواجه می‌شویم.

نیکزادی پناه با مثبت شمردن گزارش مرکز پژوهش در مورد تاثیر کرونا بر منابع آب، گفت: مسئولان بایستی به موازات این بحران خود را آماده رفع کردن کمبود‌های به وجود آمده کنند تا با چالش های جدیدی تحت عنوان کمبود آب و منابع آبی برای مصرف شُرب مواجه نشوند.  البته امروز هم مردم و دولت تلاش کردند تا با اشاعه بیشتر با این ویروس مقابله کنند.

در تابستان با کمبود آب مواجه نمی شویم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با شناختی که بنده  از وزارت نیرو دارم آن‌ها قطعا در حال  برنامه ریزی  هستند تا مردم با کمبود آب به خصوص در ایام تابستان به خاطر استفاده از کولر و سیستم سرمایشی مواجه نشوند. بنابراین مردم مطمئن باشند که با کمبود آب در تابستان مواجه نمی شوند.

او با اشاره به برنامه های مجلس برای  مواجه نشدن مردم در فصل گرما با کمبود آب شُرب و تامین دستگاه های تامین و تصفیه آب، گفت: دولت نیاز‌های خود را هر سال طی برنامه کوتاه مدت و بلند مدت مطرح  می کند و در قالب یک لایحه به مجلس می‌دهد و نمایندگان هم مشکل را حل می‌کند؛ البته در برخی اوقات دولت به دلیل مشکلات و موانع خود به دنبال این کار‌ها نمی‌رود و مجلس در قالب طرحی این موضوع را بیان می‌کند.

نیکزادی پناه  با تاکید بر اینکه مجلس در دوره دهم به خواسته‌ های دولت بویژه در حوزه کشاورزی و آب توجه کرده است، بیان کرد: آب مایه حیات انسان هاست، متاسفانه در سال‌های گذشته برای پیشگیری از آب‌های فصلی کشور چاره اندیشی نکرده ایم تا آب ذی قیمتی که هر چند وقت یکبار در قالب بارندگی به دست می آید را به راحتی از دست دهیم و با برنامه ریزی درست  از طرح آبخیز داری و پخش سیلاب بتوانیم سفر‌ه های آبی را احیا کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر بارانی که می‌بارد برای مردم  تنها  خسارت بر جای می گذارد. به عنوان مثال سیل خوزستان، گلستان، کرمان و سیستان و بلوچستان جز خرابی چیزی در بر نداشته است، چراکه برای حفظ منابع آبی سرمایه گذاری لازم را با یک هوشمندی کامل  نداشتیم، لذا از آب های  تحت الارضی برداشت کردیم و همه دشت‌ها و منابع آبی کشور را به چالش کشیدیم.

او افزود: دولت و مجلس بایستی نگاه بلندی را برای تقویت سفره‌های آبی و احیای منابع آبی و زیر زمینی داشته باشند. اکنون سطح ایستابی آب در مناطق به ۳۰۰ متر رسیده است که رانش، فرو نشست زمین و زلزله را به دنبال دارد و این موضوع بر برداشت محصولات کشاورزی هم بی تاثیر نیست.

همه نهاد ها و مردم باید به درستی از آب استفاده کنند

نیکزادی پناه ادامه داد: در چند سال اخیر وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در بحث آبخیز داری در حال کار هستند و سرمایه گذاری‌های خوبی انجام شد. انشالله بتوانیم کاری کنیم تا در حد نیازمان جلوی آب‌های سطحی که هر سال از دستمان خارج می‌شود و خسارت وارد می‌کند را بگیریم و برای مواقع نیاز ذخیره کنیم.

کمیسیون عضو کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مردم در کاهش مصرف آب گفت:  مردم در بحث شُرب و بهداشت باید آب را به درستی مصرف کنند، با توجه به اینکه عمده آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می شود،  برخی  از محصولات کشت شده با قیمت آب سازگاری ندارد و اگر آن محصولات را کشت نکنیم به نفع کشور خواهد بود، بنابراین باید از سیستم‌های نوین آبیاری به نام کم فشار استفاده کنیم و محصولاتی را کشت کنیم که به آب کمتری نیاز دارند.

او افزود: برای استفاده بهینه آب باید یک برنامه ریزی همه جانبه شود که بخش کشاورزی، وزارت نیرو، دولت، حاکمیت و مردم  به درستی از آب استفاده کنند، چراکه  بسیاری از دانشمندان مطرح می کنند که در آینده بسیاری از استان‌ها و شهر‌ها به دلیل نبود آب تخلیه خواهند شد، همانطور که  در استان کرمان هم امروزه در حال شیرین کردن آب دریا برای شُرب و صنعت هستیم. در نتیجه اگر این آب اندک را درست مدیریت کنیم با کمبود آب مواجه نخواهیم بود و  دولت هم مجبور به صرف هزینه اضافی نیست.


بیشتر بخوانید:آثار ویروس کرونا بر منابع آب و فاضلاب 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۰۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
کد خبر: ۷۳۱۸۸۹۴
عکس شخصی که در خبر است اشتباه گذاشته شده
ایشان آقای کشاورز هستند
آخرین اخبار