رئیس منابع طبیعی دامغان:

سازه‌های مدیریت و کنترل هرزآب مناطق بیابانی دامغان آبگیری شد

علی اکبر عباسی راد از آبگیری سازه‌های مدیریت و کنترل هرزآب پس از بارندگی‌های اخیر در مناطق بیابانی دامغان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علی اکبر عباسی راد رئیس منابع طبیعی دامغان با بیان اینکه سازه‌های مدیریت و کنترل هرزآب مناطق بیابانی دامغان آبگیری شد، گفت: عملیات کنترل هرزآب در واقع احداث بند‌های خاکی کوچک و هلالی با ظرفیت نگهداری حداقل ۵۰ مترمکعب در هر هکتار در مسیر آبراهه‌های کوچک است که به منظور جمع‌آوری و نفوذ هرز آب در خاک انجام می‌شود.

او افزود: آب‌های سطحی ناشی از بارش‌ها به‌سادگی از دسترس خارج می‌شود، ولی با ایجاد این سازه‌های کوچک و اجرای طرح‌های کنترل هرزآب، آب‌های سطحی مدیریت و در راستای تغذیه سفره‌های زیرزمینی به کار گرفته خواهد شد.

رئیس منابع طبیعی دامغان بابیان اینکه عملیات مدیریت کنترل هرزآب از سال ۸۴ در شهرستان آغازشده است، ابراز داشت: تاکنون بیش از سه هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی بیابانی تحت اجرای این عملیات قرار گرفت

عباسی راد در ادامه تصریح کرد: کشت بذر گونه‌های مختلف گیاهی در پشت این سد‌های خاکی منجر به بهبود پوشش گیاهی و جلوگیری از بیابان‌زایی در منطقه می‌شود که تاکنون گیاهان بیابانی شامل درمنه، تاغ و غیره در پشت این سازه‌ها کشت‌شده است.

او افزود: اجرای این قبیل پروژه‌ها علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب و فرسایش خاک موجب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شده و شرایط را برای تولید و علوفه پوشش گیاهی در مراتع فراهم می‌کند.

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار