معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت مطرح کرد؛

اما و اگر‌های ثبت مشاغل در سامانه وزارت بهداشت + روش ثبت نام

فرهادی به تشریح جزئیات روش ثبت نام در سامانه متعلق به وزارت بهداشت و ضرورت آن برای کنترل شیوع کرونا پرداخت.

محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اما و اگر‌های ثبت مشاغل در سامانه وزارت بهداشت اظهار کرد: از تاریخ بیست و سوم فروردین ثبت نام واحد‌های صنفی و صنعتی شروع شده است؛‌ تمام واحد‌های صنفی و صنعتی، چه کسانی که مجاز به فعالیت هستند  یا نیستند باید در این سامانه  به نشانی  Salamat.gov.ir که متعلق به وزارت بهداشت بوده  ثبت نام کنند.

او در ادامه افزود: افراد ابتدا وارد این سامانه شده و تمام مشخصات خود اعم از کد ملی و پستی که دو عنصر مهم هستند،‌وارد می‌کنند؛ پس از آن  بعد از وارد کردن این کد‌ها پیامک تایید ارسال می‌شود که افراد باید آن را وارد سامانه کنند.

فر‌های بیان کرد: زمانی که افراد پیامک تایید را وارد سامانه کنند اطلاعات کلیدی و سوالاتی در زمینه نوع واحد صنف اعم از داشتن کارگاه، شرکت، آرایشگاه و غیره  پرسش می‌شود؛ افراد موظف هستند اطلاعات و آدرس مکان کار خود را به طور دقیق ثبت کنند. این سامانه صرفا سامانه‌ای است که فقط می‌خواهد مطلع شود که آن واحد‌های صنفی کجا مشغول به کار هستند.

او تصریح کرد: ممکن است آن واحدی که مشخصات خود را ثبت می‌کند تنها یک نوع فعالیت نداشته باشد و تا هشت فعالیت را شامل می‌شود،‌ مثلا هتلی که دارای زیرمجموعه‌های مختلفی مانند قنادی، نانوایی، آرایشگری، خشک شویی هستند و با آن‌ها همکاری می‌کنند. 

ثبت نام بیش از یک میلیون کاربر در سامانه

او با اشاره به چگونگی کاربرد و استفاده از QR کد اظهر کرد: افراد مسئول آن QR کد و کد مربوطه را چاپ می‌کنند و در معرض دید مردم و دستگاه‌های دولتی قرار می‌دهند.

فرهادی درباره اجازه فعالیت مشاغلی مانند آرایشگاه، استخر، تالار پذیرایی گفت: در این شرایط فعالیت این افراد میسر نیست،‌ از روز ۲۳ در سایراستان‌ها و ۳۰ فروردین  در استان تهران این فاصله گذاری اجتماعی شروع می‌شود، مصوبات ستاد ملی کرونا کماکان تعیین می‌کند که چه واحد‌هایی فعالیت کنند یا نکنند.

او افزود: افرادی که دارای سوپرمارک، جایگاه‌های سوخت گیری یا داروخانه‌ها هستند و درابتدا شیوع اپیدمی کرونا نه تنها اجازه فعالیت داشتند، بلکه با افزایش ساعات کاری رو به رو شدند باید آن QR کد نصب کنند و کماکان به فعالیت خود ادامه دهند ولی همان طور که گفته شد واحد‌هایی که اجازه شروع فعالیت خود را ندارند کماکان QR کد دریافت می‌کنند و باید منتظر صدور اجازه ستاد ملی کرونا باشند.

فرهادی بیان کرد: نکته مهم دیگری که حائز اهمیت بوده این است که اگر افراد عمدا اطلاعات خود را اشتباه در سامانه ثبت کنند حتما پیگیری خواهد شد پس افراد باید اطلاعات خود را در درباره فعالیت در واحد‌های صنفی مختلف دقیق وارد کنند.

معاون مرکز سلامت محیط وکار وزارت بهداشت گفت: واحد‌های صنفی و صنعتی حتما اطلاعات دقیق خود را وارد کنند. از همان ۲۳ تا ۳۰ فروردین با پایان مهلت ثبت نام، همکاران ما و ناظران بهداشت محیط و حرفه‌ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با کمک سازمان‌هایی کنار دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند. سازمان‌هایی از همه مهم‌تر اتاق اصناف ایران و بازرگانی، وزارت صنعت و معدن تجارت، سازمان دامپزشکی، تعزیرات حکومتی، بسیج، این‌ها در حقیقت اقدام به بررسی و کنترل QR کد خواهند کرد.

او اظهار کرد: همکاران ما در بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه‌ها نظارتی بر الزامات گام دوم فاصله گذاری اجتماعی و محیط کاری که در پروتکل تنظیم و ابلاغ شده است دارند که آیا افراد رعایت می‌کنند یا خیر؛ با ثبت نام در این سامانه تمام این الزامات را آن‌ها می‌توانند دریافت کرده، نگهداری، چاپ یا عملا این اطلاعات را مطالعه کنند.

در پروتکل‌ها هیچ چیز جدیدی را وضع نکرده ایم

فرهادی تاکید کرد: در پروتکل‌ها هیچ چیز جدیدی را وضع نکرده ایم، در حقیقت تمام الزاماتی است که در گذشته هم باید رعایت می‌شد.

او در ادامه افزود: در این سامانه نکاتی اعم از تمیزکاری محل کار و فاصله گذاری فیزیکی خدمت دهند و گیرنده حداقل حدودا یک الی ۲ متر به شکل یک فاصله بحرانی باید رعایت شود. تقریبا تمام اصناف باید از طریق روش‌های الکترونیکی به کمک اَپ‌های مختلف کار‌های خود را انجام دهند. از خرید یک عدد نان گرفته تا تبادلات بزرگ و تبادلات بانکی و سوخت گیری‌ها در جایگاه‌های آن باید به کمک روش‌های الکترونیکی صورت بگیرد.

فرهادی گفت: اصل مهم دیگر این است که گند زدایی سطوح مشترک آلوده کننده مثل صندلی، میز، محل کار، قفسه ها، سطوح بسته بندی شده که قابل عرضه هستند تمامی باید ضدعفونی شوند.

او در پایان اظهار کرد: اجرای گام دوم فاصله گذاری اجتماعی در واقع باز کردن فعالیت‌های اقتصادی است، ولی همراه با تشدید نظارت دقیق‌تر و سخت‌تر اعمال می‌شود؛ رسانه‌ها باید کمک کرده و اطلاع رسانی کنند که مردم تصور نکنند که شرایط از لحاظ بهداشتی عادی شد، بلکه  می‌خواهیم بگوییم شرایط اقتصادی و معیشتی بچرخد، اما باید اقدامات بهداشتی سخت گیرانه‌تر اعمال شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Germany
دكتر محسن زنده روح كرماني
۱۲:۱۰ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
هيچ كدي ارسال نشدهi
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا مطاع
۱۶:۳۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
من ثبت نام کردم ولی کد دریافت نکردم لطفاً راهنمای فرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ویدا
۰۱:۱۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا بگید چیکار کنیم من جواز کار دارم اما نمیدونستم خبر نداشتم که کد رهگیری باید بگیرم فک میکردم باید هر وقت اجازه کار دادن اونوقت اقدام کنم برا کد رهگیری الان که کار نیست بدبخت شدیم اجاره مغازه از کجا بدم با کلی قسد الانم که کد رهگیری من نگرفتم به اجازه کار بازم حق کار ندارم آخه یعنی چی راهنمایی کنید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ویدا
۰۱:۰۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من ثبت نام نکردم کارم آرایشگریه خبر نداشتم اخبارم ندیدم الان باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
سعیده نژاد مقبلی
۲۲:۱۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
فروشگاه کشاورزی سیدی
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۷:۲۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
با سلام تو این شرایط کرونایی ما ارایشگرا چکار کنیم برای معاش خانواده و اجارهامون ما ک بیشتر از این نمیتونیم دوام بیاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
باسلام خسته نباشید من باشرایطی سختی سر میبرم خانم سرپرست ۷انوارها چیکار باید کنیم باین شرایط
Iran (Islamic Republic of)
فراز
۲۳:۳۹ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
ارایشگاه
Iran (Islamic Republic of)
سعید اله بخش
۲۱:۲۳ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
با سلام
من یک مهندس طاختمان هستم با ۵۱ سال سن و پسر دانشجو و دختر دبیرستانی و بیکاری مطلق واقعا زندگی برایم ، برای تامین معاش خانواده ام مشکل شده شما را بخدا . و به ۱۲ امام قسم کمکم کنید آبرو و وجه ام در پیش خانواده ام از بین رفته و دارم بیمار روانی میشوم بخدا حاًصرم کار بهم دهید چون دنبال کار با ۲۵ سال سابقه میروم میگن کار برای سابقه بالا نیست . بخدا چه کنم شما را بخدا کمکم کنید ممنون میشوم
Iran (Islamic Republic of)
عمران ابراهیم پور
۱۳:۲۱ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
چینی بلور
Netherlands
شهلا شفیعی گویا
۱۱:۱۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
با سلام ما در شرایط سخته مالی بسر میبریم مخصوصا ما که سرپرست خانوار هستیم و خانم از خانم عابدی عزیز ریس اتحادیه آرایشگاه زنانه ی فکری برای ما بکنن ممنون
Iran (Islamic Republic of)
حمید عضلی
۰۱:۴۰ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
خوب
Iran (Islamic Republic of)
هادی رستمی
۰۰:۰۹ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
خیلی عالی
Iran (Islamic Republic of)
مانا
۲۳:۳۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
هیچ فایده ای ندارد.
اصلا چرا ۲ ماه کامل کشور قرنطبنه نمی کنن؟
ویروسی که در لحظه منتقل میشه چطور با ۱ کد بهداشتی جلوش گرفته میشه!
تا الان که ۲ ماه قصابی بغالی نانوایی ها باز بودن. الان ۱ هویی ضرب العجل دادن کارت خوان بگیرید و ال و بل.
بی تدبیری تا کی؟
Iran (Islamic Republic of)
مجتبي قريبي
۲۳:۲۶ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
نمايشگاه اتومبيل
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا عیدی
۲۱:۲۲ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
Khob
Iran (Islamic Republic of)
محمود حیدری 3820130624
۲۱:۲۱ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
شغل ماجایگاه عرضه سوخت لطفا راهنمایی بفرماید
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله اموری
۲۰:۵۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
خانه مسافر
United States of America
سعید
۲۰:۴۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
جهت ثبت نام در وزارت بهداشت
United States of America
سعید عزیزی
۲۰:۳۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
جهت ثبت نام
Iran (Islamic Republic of)
حسین جعفرزاده
۲۰:۱۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
سعیده یحیی زاده صدقیانی
۱۸:۵۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
مهدکودک دارم
Iran (Islamic Republic of)
محسن شاهپری
۱۸:۰۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
ماکرنارا شکست میدیم
Iran (Islamic Republic of)
علی راستار
۱۷:۳۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
پوشاک مردانه
Iran (Islamic Republic of)
حميد خاطري
۱۶:۵۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
پوشاك