آیا جهش ویروس کرونا ساخت واکسن را به تعویق می‌اندازد؟

محققان در مطالعات اخیر خود متوجه اولین جهش در ویروس کرونا شده‌اند که گفته می‌شود بر روند ساخت واکسن تاثیر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان در تازه‌ترین مطالعات خود متوجه اولین جهش در ویروس کرونا شده‌اند.
برخی از آن‌ها معتقدند این کشف زنگ خطری برای توسعه واکسن است، اما عده‌ دیگری از آن‌ها بر این باورند احتمال وقفه در تولید واکسن به خاطر جهش این ویروس بسیار کم است.

بر اساس اظهارات برخی از  پژوهشگران، این جهش زنگ خطر را به صدا در آورده و در صورتی که ویروس کرونا باز هم در آینده جهش پیدا کند، ممکن است تلاش‌های بشر برای ساخت واکسن بیهوده شود؛ این در حالی است که محققان دانشگاه تایوان و دانشگاه مرداک استرالیا در این رابطه اظهار کردند: میزان جهش ویروس کرونا که فرد را به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌کند، پائین است، ولی با این وجود شاهد ظهور انواع آن با درجات عفونت‌زایی متفاوت و بسته به خصوصیات سیستم ایمنی هستیم. یافته‌های این تحقیق اهمیت دارد، ولی نمی‌تواند روند ساخت واکسن را به تعویق بیاندازد.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ چرا ساخت واکسن بیش از یک سال زمان می‌برد؟


مدرس ایمنی شناسی یکی از دانشگاه‌های انگلیس در این باره تشریح کرد: جهش‌های کوچک ممکن است در هر ویروسی رخ دهد. جهشی که در این تحقیق به آن اشاره شده، ظاهراً توانایی ویروس در متصل شدن به آنزیم ACE۲ را کم می‌کند که به معنی عفونت‌زایی کمتر است. این یعنی از قدرت بیمار کردن ویروس کاسته شده است، ولی از آنجا که این تحقیق به شکل جداگانه انجام شده، نمی‌تواند لزوماً به معنی بیهوده شدن تلاش‌ها برای ساخت واکسن تلقی شود. جهش‌های مداوم ویروس کرونا فقط به این معنی است که واکسن را باید هر چند وقت یکبار آزمایش و به‌روزرسانی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.