کرونا مراسم ۲ هزار ساله نیم ور را تعطیل کرد

مراسم کهن و سنتی ۲ هزار ساله در نیم ور شهرستان محلات به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد.

کرونا مراسم ۲ هزار ساله نیم ور را تعطیل کردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،مراسم کهن و سنتی بیل گردانی  نیم ور محلات به دلیل شیوع کرونا امسال برگزار نمی‌شود.

این مراسم کهن و سنتی ۲ هزار ساله که همه ساله در آخرین جمعه فروردین برگزار می‌شد به دلیل تجمع حاضران و خطر گسترش کرونا امسال تعطیل است تا  برای کنترل هرچه سریع تر این ویروس کمکی باشد .

مراسم بیل گردانی نیم ور همه ساله در آخرین جمعه فروردین با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در سکوی بیل گردانی شهر تاریخی نیم ور محلات برگزار می‌شد.

همه ساله با فرا رسیدن بهار، مردمان شهر نیم ور محلات با آداب و رسوم خاصی فصل آبیاری مزارع خود را آغاز می‌کنند و برای پاسداشت این اتفاق مراسمی را با عنوان جشن بیل گردانی برگزار می‌کنند تا در کنار یکدیگر و با کمک هم، مسیر آبرسانی به مزارع را از گل و لای پاک کنند و تلاش و همدلی خود را به نمایش بگذارند.

در آئین سنتی بیل گردانی نیم ور که ۹ سالی است احیا شده مردم شهر تاریخی نیم ور همزمان با آخرین روز از بهار، که مسیر جوی‌های آب توسط گل و لای و یا رشد گیاهان و علف‌های هرز مسدود می‌شده با مشارکت و یاری یکدیگر به پاکسازی حریم جوی می‌پرداختند.

پس از لایروبی جوی‌ها هفت بیل مخصوص باغ را در دو دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته و بیل گردانان به نوبت این بیل‌ها را با مهارت و قدرت در دو جهت مخالف به صورت ضربدری بالای سر می‌چرخانند.

طبق رسوم کهن، هفت بیل نشانه گردش آسمان است که باعث نزول باران می‌شود و در واقع آئین بیل گردانی دعا برای بارش باران است. اهمیت تاریخی و فرهنگی برگزاری این مراسم از آن جهت است که روح تعاون و همکاری را هر چه بیشتر در بین کشاورزان احیا می‌کند.

بیل گردانی در سال ۱۳۸۹ به عنوان یک جشن آیینی و ورزش پهلوانی و نمادی از همدلی و تعاون در فهرست میراث معنوی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.