مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم:

سد کوچری به مرحله سرریز می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: پیش بینی می‌کنیم که سد کوچری طی یک تا دو هفته آینده به مرحله سرریز برسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، احمد حاجی حسینی مسگر، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم با اشاره به وقوع سیلاب‌ها در استان قم اظهار کرد: مدت زمان بارش، شدت بارش و وسعت بارش سه فاکتور در ایجاد سیلاب است که هیچ کدام از این فاکتور‌ها قابل پیشگیری نیست.

او افزود:شدت بارش‌های استان طی روز‌های گذشته در طول تاریخ قم بی نظیر بوده است و زمانی که باران با شدت زیاد می‌بارد، سیلاب رخ می‌دهد.

حاجی حسینی مسگر ادامه داد: یکی از مسائل در استان قم، تقاطع مسیل‌ها و مسیر‌های رودخانه‌ها با راه‌های مواصلاتی استان است، در این استان به دلیل سازه‌های تقاطعی بیش از ۱۸۰ پل، آبرو و کالورت داریم که حتی برای عبور سیلاب با دوره بازگشت ۲۵ ساله هم ایمن نیستند، در حالی که سیلاب‌های کنونی با توجه به شدت بارش‌ها، سیلاب‌ها با دوره بازگشت طولانی مدت هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم افزود: باید به این سمت برویم که تقاطع‌هایی که در راه‌های مواصلاتی استان با مسیل‌ها و رودخانه‌ها داریم، اصلاح کنیم و گرنه دوباره شاهد آبگرفتگی خواهیم بود. ایمن سازی این تقاطع‌ها کار وقت گیری است و نیاز به منابع مالی دارد، ولی باید در اولویت قرار بگیرد، سال‌های آینده شدت بارش‌ها بیشتر خواهد شد و سیلاب‌های دیگری را خواهیم داشت.

حاج حسینی مسگر با اشاره به وضعیت سد‌های استان قم اظهار کرد: ظرفیت سه سد کوچک استان از ۲۰ روز پیش تکمیل شد و این سد‌ها به مرحله سرریز رسیدند و بیش از نیمی از ظرفیت سد ۱۵ خرداد آبگیری شده است و این سد هنوز ۴۷ درصد ظرفیت خالی دارد.

او عنوان کرد: پیش بینی می‌کنیم که سد کوچری نیز طی یک تا دو هفته آینده به مرحله سرریز برسد، آبی که به دلیل سر ریز از این سد خارج می‌شود، وارد مخزن سد ۱۵ خرداد خواهد شد، ورودی و خروجی سد ساوه نیز یکسان است و خروجی این سد حدود ۶۰ مترمکعب آب در ثانیه است، بخشی از آب خروجی سد ساوه به قم می‌رسد که حق آبه زیست محیطی استان است.

منبع:فارس

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.