باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

ماجرای زنده به گور کردن جوجه ها؛ آیا کاهش صادرات کار را به اینجا کشاند؟

روز گذشته بود که تصویر دردناک زنده به گور شدن جوجه های یکروزه برخی مرغداری ها خاطر مردم را مکدر کرد.

ماجرای زنده به گور کردن جوجه ها؛ آیا کاهش صادرات کار را به اینجا رساند؟به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در طول سال هراز گاهی صنعت مرغداری کشور اعم‌ از گوشتی، تخم گذار و مرغ مادر به دلایل متعدد دچار خسران می شود که بی توجهی مسئولان ذی ربط به علل این زیان ها می تواند تامین مرغ مورد نیاز کشور را دچار چالش کند و کار را به جایی برساند که همانند سال های نه چندان دور برای تامین نیاز کشور چاره ای جز واردات مرغ از دیگر کشورها نداشته باشیم.


بسیاری از مسئولان بر این باروند که مازاد تولید جوجه یکروزه و مرغ از جمله علت های زیان مرغداران و عرضه کمتر از قیمت مصوب در بازار به شمار می رود و علی رغم‌آنکه می توان با صادرات جوجه و مرغ مازاد بر نیاز داخل علاوه بر جلوگیری از زیان تولیدکنندگان، ارز قابل توجهی را وارد کشور کرد، اما مسائل و موضوعات مختلف همچون ممنوعیت های گاه و بیگاه صادرات و دریافت عوارض بالای صادراتی قدرت رقابت از صادرکنندگان را سلب می کند.

تولیدکنندگان جوجه یکروزه که سال گذشته ماه ها جوجه تولیدی خود را کمتر از نرخ مصوب عرضه کردند و از این حیث زیان سنگینی را متحمل شدند، طبق سنوات قبل به فروش جوجه در چند ماهه پایانی سال امیدوار بودند تا بتوانند بخشی از زیان گذشته خود را جبران کنند که متاسفانه با شیوع مهمان ناخوانده در کشور، تمامی برنامه ریزی تولیدکنندگان نقش بر آب شد به گونه ای که نه تنها زیان ماه های قبل خود را نتوانستند جبران کنند، بلکه به سبب نبود تقاضا برای خرید مرغ در پی تعطیلی رستوران، تالارهای پذیرایی و هتل ها دست به زنده به گور کردن تعداد قابل توجهی جوجه یکروزه زدند که با این وجود معلوم نیست سرنوشت صنعت طیور کشور به کجا برسد.

وضعیت هشدار برای مرغ مادرها/ زنده به گور کردن جوجه ها راهی برای کاهش تولید/ آیا زنده به گور کردن جوجه ها راهکار درستی برای کاهش تولید است؟/ موانع صادرات کار را به معدوم سازی جوجه های یکروزه رساند/ کمبود دان، تقاضا برای خرید جوجه را کاهش داد
با وجود آنکه ستادتنظیم بازار در سال گذشته قیمت مصوب هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد، اما متاسفانه مسائل و موضوعات مختلف همچون نبود تقاضا، مازاد تولید و کمبود دان موجب شد برای فروش هر قطعه جوجه یکروزه به نرخ ۵۰۰ تومان مشتری در بازار وجود نداشته باشد.

نبود تعادل بین عرضه و تقاضا منجر به معدوم سازی جوجه‌ها شد

ربیعی مدیرعامل مرغ مادر در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص معدوم سازی جوجه ها، گفت: به دلیل کاهش قیمت جوجه یکروزه و عدم تعادل عرضه و تقاضا، بخشی از جوجه های تولیدی را حذف می‌کنند تا بتوانند قیمت جوجه را به قیمت واقعی رسانده و ضرر و زیانی که می‌دهد را جبران کنند.

او درباره علت از بین بردن وحشیانه این جوجه ها، بیان کرد: روش‌های مختلفی برای از بین بردن مازاد جوجه وجود دارد، یکی اینکه تخم مرغ را قبل از اینکه به دستگاه برود، به صورت خوراکی بفروشند یا قبل از اینکه تخم مرغ به سن ٢١ روزگی برسد، یعنی قبل از اینکه جوجه بتواند نوک بزند آن را از بین می‌برنند. اکنون قبل از اینکه جوجه ها ١٨ روزه شوند آن‌ها را معدوم می‌کنند و در نهایت برخی را به اجبار به این صورت حذف می‌کنند.

مدیر عامل مرغ مادر گفت: این روش تا شنبه و یکشنبه ادامه دارد تا دید قیمت جوجه به چه صورت در می‌آید.

ربیعی گفت: انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه، طی مذاکرات تلفنی، جلسات حضوری و نامه‌هایی که به استانداری، فرمانداری و وزارت جهاد کشاورزی و دامپزشکی موضوع قیمت جوجه را پیگیری کرد، اما هیچ اقدامی از طرف این ارگان‌ها صورت نگرفت.

او افزود: مردم مانند هر اتفاق دیگری که در کشور رخ می‌دهد خود دست به کار شدند و این کار را انجام دادند تا جوجه‌های اضافی را از بین ببرند تا قیمت به تعادل برسد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا به این روش اقدام به از بین بردن جوجه کردند و آن را صادر نکردند تا باعث ارزآوری هم شود، گفت: متاسفانه صادرات قطع شده است و امکان این کار وجود ندارد. البته در گذشته قبل از شیوع کرونا نیز صادرات قطع شده بود که دلیل آن  سوء استفاده دلالان بود.

او گفت: در گذشته به کشور‌هایی مانند پاکستان، افغانستان، ارمنستان و عراق جوجه مانند محصولات دیگر، چون پرتقال و ... صادر می‌شد، اما در کشور، چون برخی مسایل ثبات ندارد صادرات قطع شد.

ربیعی تشریح کرد: ارگانی به نام پشتیبانی امور دام که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی کار می‌کند و پروانه تولید می‌دهد. این ارگان بنا شد تا به دامداری‌ها و موسسات طیور کمک کند اما اکنون ، سوبسید‌هایی می گیرد تا محصولاتی مانند ذرت و سویا وارد کند.

این مقام مسئول ادامه داد: در برخی مواقع محصولات انبار می‌شود تا بتوانند آن‌ها را آزاد بفروشد، به طور مثال اکنون مرغ کیلویی ٦ هزار و ٥٠٠ تومان است، آن را نبار می‌کند سپس کیلویی ٩ هزار تومان می‌فروشد.

گفتنی است امروز فیلمی در فضای مجازی پخش شد که مضمون آن معدوم سازی شمار زیادی از جوجه های یکروزه بود.

خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با چرخی در فصای مجازی اولین واکنش به این اقدام توسط یکی از منتخبان مجلس جدید  را رصد می کند.

روح الله ایزد خواه کارشناس صنعت  چرخی  صفحه شخصی خود در اینستاگرام می گوید:  صنعت مرغداری طی ۲ تا ۳ سال اخیر رشد کمی خوبی در کشور داشته، اما سهم بری عادلانه عوامل رعایت نشده است.

وی افزود: در حلقه های زنجیره مثل مرغداری و تولید جوجه شاهد تعدد واحدهای تولیدی هستیم، در حالیکه در حلقه هایی همچون کشتارگاه دچار شبه انحصارات هستیم که همین امر موجب شده تا کشتارگاه ها مرتب سود کنند و مرغداران متحمل زیان شوند.

او با اشاره به اینکه معدوم سازی جوجه ها ارتباطی به گران شدن ندارد، بیان کرد: واحدهای مرغداری که خریدار جوجه یکروزه هستند، اما هم اکنون تمایلی به خرید و جوجه ریزی در واحدهایشان را ندارند چرا که آنها در ماه های پایانی سال با ظرفیت کامل جوجه ریزی کردند که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، کاهش قیمت و عدم پوشش هزینه های تولید از ناحیه فروش مرغ های تولیدی دیگر توان خرید جوجه و جوجه ریزی در واحدهایشان را ندارد.

ایزدخواه با اشاره به اینکه جوجه های تولیدی روی دست تولیدکنندگان مانده است، بیان کرد: با وجود نبود تقاضا برای خرید جوجه و بی توجهی دولت، تولیدکنندگان راهی جز معدوم سازی به ذهنشان نرسیده است.

نماینده آینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید تدابیری برای صادرات این محصولات بیندیشد یا به منظور کاهش ضرر و زیان‌تولیدکنندگان در میان مدت باید به سمت و سوی عادلانه کردن ساختار صنعت برود.

ایزدخواه در پایان با تاکید بر این‌مسئله که معدوم سازی راه حلی مناسبی برای کاهش مازاد تولید نیست، تصریح کرد: در استان هایی که ۳۰۰ واحد مرغداری و تنها یک کشتارگاه وجود دارد، بدیهی است که انحصار به طور دائم مرغداری ها را استثمار می کند.

خسارت ۴۰ میلیارد تومانی اقدام معدوم سازی جوجه ها!  

یک‌منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نسبت به معدوم سازی جوجه‌های یکروزه هشدار داد و گفت: در حال حاضر معدوم سازی جوجه‌های یکروزه به سبب نبود تقاضا برای خرید، کمبود و گرانی نهاده در حال وقوع است.

وی افزود: اگرچه هم اکنون آمار دقیقی از میزان معدوم سازی و زنده به گور کردن جوجه‌ها در دسترس نیست، اما طی روز‌های آتی می‌توان آمار دقیق را اعلام کرد.

این منبع آگاه ادامه داد: طی امروز و فردا حدود ۱۰ میلیون قطعه جوجه معدوم سازی می‌شود که با این وجود تولیدکنندگان رقمی بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان متضرر خواهند شد.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود هشدار‌های مکرر طی ۲ هفته اخیر پیرامون وضعیت این صنعت تمهیداتی صورت نگرفت و در نهایت کار را به جایی رساند که تولیدکنندگان‌مرغ مادر اقدام به معدوم سازی جوجه‌های تولیدی خود کردند.

قانون مجازات حیوان آزاری چه شد؟!

روز گذشته برخی از مرغداران رفتار غیراخلاقی را در خصوص معدوم یا زنده به گوری جوجه‌های یک روزه انجام داده اند و به نوعی اعتراضشان را با رفتار ناشایست بروز دادند. ورشکستگی و یا هرگونه فشار مالی نباید منجر شود که این افراد با ضایع کردن حقوق حیوانات و آزار آن‌ها به نتایج مطلوب خود برسند.

گفتنی است مدت هاست مجلس شورای اسلامی به دنبال تدوین طرحی برای جلوگیری از حیوان آزاری است و هنوز این طرح به نتیجه‌ای نرسیده است و متاسفانه روز به روز بر این موضوع و آزردن حیوانات مختلف در کشور افزوده می‌شود.

هر چند که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و صمت باید درصدد برطرف سازی مشکلات بر آیند، اما این بین دستگاه‌های نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه باید جلوی چنین اقداماتی را بگیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
روزی میسد که سزای تک تک جوجه های بی زبون رو میبینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
از جوجه کِشی تا جوجه کُشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
هه اسم این کارشون رو گذاشتم تنظیم بازار
این کارو کردن که مرغ گرون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
هه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
پس از شیوع کرونا شما می تونستید با برنامه ریزی از به وجود اومدن این فاجعه جلوگیری کنید،
زنده به گور کردن شد حل مشکل؟!
Iran (Islamic Republic of)
Sa
۲۲:۵۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
حاضرن معدوم کنن ولی به فقرا و نیازمندان روستاهای حوالیشون ندن . چرا؟ چون کسی تامین نشه که بعد مشتری هاشونو از دست بدن ...
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۵:۲۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر جا دولت و دلالاهاش پا گذاشتن مثل زالو خون مردم و سرمایه دار رو خوردن- این بدبختا اگر راه فروش داشت که معدوم نمیکردن-
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
اون دنیا باید جواب خدارو بدین
خدا از حیوان آزاری بدش میاد
ما خودم۱۱سالمه این چیزارو میفهمم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
گفته بودن روزی میرسه که نباید به چشمت اعتماد کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
بی وجدان
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۲۱:۲۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا متاسفم وقتی این صحنه رو دیدم فهمیدم که آدم چقدر میتونه پست باشه واقعا جرم اینجور آدمایی اعدامه ولی کسی کارشون نداره وگرنه اینکارو نمیکردن
Iran (Islamic Republic of)
ِِِغلامعلی امینی عالمی
۲۳:۲۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
چهره انسان پشرفته و شکم سیر معلوم شد که مرگ ما رسیده
وکرونا کرونا نیست بلکه مرگی است به گلوی همه ما چسبیده
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۱۷:۴۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
فقط چند کلمه وحشی های بی وجدان
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۶:۱۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
تاسف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
آلی بود ولی جوجه ها
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۰۱:۴۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
انسانم آرزوست
Iran (Islamic Republic of)
صلال صادقی
۲۱:۳۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه خوش گفت فردوسی پاکزاد
که رحمت برآن تربتش پاکزاد
میازار موری که دانه کش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
United States of America
علیرضا
۱۶:۵۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینجاست که اقعا انسان از هر حیوانی پست تر می شود!
هیچ حیوانی حیوان دیگر را زنده به گور نمی کند و کشتار جمعی بین حیوانات نداریم و....
خداوند در قرآن هم فرموده که برخی انسانها از حیوانات هم پست ترند! این هم نمونه بارز آن.
Iran (Islamic Republic of)
Elham
۱۱:۴۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا لعنتتون کنه. هر بلایی سرمون بیاد به خدا حقمونه
چطوری دلتون اومد به خاطر پول و سیاست این کارا رو بکنید
Germany
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا ازتون نگذره گاهی اوقات میگم واقعا به جای آدم اسم مارو باید حیوان میگذاشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
میدادن به اونایی که گشنه هستن ، تا افطار ماه رمضانشون بلشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
واسه بالا رفتن قیمت هلوکاست راه انداختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
چندسال پیش یکنفر حدود هزار جوجه رو توی انگلستان رها کرده بود زنگ زدند انجمن دفاع از حقوق حیوانات نجاتشون دادن انوقت مابا هزار ادعا ۱۵ میلیون جوجه رو معدوم میکنیم و کلا جوجه خروسها رو معدوم می کنیم و قانونی هم نداریم از خدا نمیترسیم
Russian Federation
ناشناس
۲۲:۱۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
آمریکا گندم بریزه دریا بده ولی شما جوجه کشی کنید خوبه تنظیم بازاره اصلا ثواب داره!!! چرا بریم رایگان یا ارزون بدیم آفریقا و کشورهای ضعیف
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۱۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
چشم بعضی ها چرا کور شده ؟دورانه جاهلیت زنده شده؟ .برای یه سگ کشتن صداشون در میاد اما برای هزاران جوجه لال شدند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
الاهی خدا جوابتون رو بده میخوای کرونا نیاد کاش همون شهاب سنگ هم واقعیت داشت تا نسل انسان از بین برود
Iran (Islamic Republic of)
اعظم
۲۱:۳۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
نمیشد اینا رو تو چند تا روستای محروم تقسیم میکردن که اونا خودشون اینا رو بزرگ کنن
جوجه ها با نون خشک هم میتونستن بزرگ شن
Germany
ناشناس
۲۱:۲۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
چرا؟ازاین موجوددوپاپست ترروی کره زمین نیست
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۲۱:۱۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
لعنت خدا بر شما ملعونین ک اسم داعش پیش شما گم میشه
Iran (Islamic Republic of)
مدافع حیوانات
۲۱:۰۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خیلی ناراحت شدم با دیدن اون فیلم
واقعا سنگدل و بی رحمند
ان شاء الله که با خفگی،بمیرید همونطور که اون حیوونات معصوم و خفه کردید لعنتیای سنگدل حیف نام انسان که یدک میکشید
Iran (Islamic Republic of)
آزیتا ایزدی
۲۰:۴۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خیلی وحشیانه و نفرت انگیز بود. چرا ندادند به مردم فقیر؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام به جوجه دارها بگوید چرا جوجها راه زند به گور می کند چرا جوجهاراه رایگان به مردم ندادن تا بزرگ کند هفنکرد این همه جوجه راه بیرون رختند برای همین هست که مرض میاد از بسک آدمها بخیل هستند اگرنه انهارا میدن تا آدمها بزرگ کند
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۰:۴۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خدا لعنت کنه شمایی رو که همچین تصمیمِ دور از وجدان انسانی ای گرفتین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
چطو دلتون اومد.یه لحظه فکر کن وجدانه خودتون درد نیومده.اگه درد نیومده پس اندازه یه حیوون نمیفهمی.اسمه خودتو گذاشتی انسان.
Iran (Islamic Republic of)
...
۲۰:۱۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خدایی چطور تونستین همچین کاری بکنین؟ راه رفتن روی جوجه ها؟چطور میتونید زیر پاتون لهشون کنید و دفن کنید اونارو؟خداییش موندم چقد برا خودتون عذاب جهنمو خریدین؟ اینهمه راهکار دادن مردم میتونستین همین کامیونو ببری بخش سیل زده ها که دام و طیورشونو از دست دادن خودشون بلدن چجور نگه دارن جوجه هارو و همینطور یه کمکی میشد براشون تو این شرایط بد
دولت باید اینکارو ممنوع کنه و شرکتایی که همچین کاری میکنن باید بسته بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
احساس نداری لعنتی
United States of America
ناشناس
۱۸:۰۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خدا لعنتشان کنه
Iran (Islamic Republic of)
انجمن .....
۱۷:۲۳ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
مجلس و قوه قضاييه بايد وارد شوند وزراى كشاورزى وصمت بيد پاسخكو باشند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۱۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
اگر با این جور افراد برخورد قانونی قاطع بشه دفعه دیگه کسی جرات نمیکنه اینجور حیوان آزاری کنه واحساسات مردم رو جریحه دار کنه...
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۶:۲۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خوب وقتی مشتری نداشته اصلا نمی گذاشتند باز بشه تخم مرغها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خودشونم زنده بگورمیشن صبر کنید
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۶:۰۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
ی مشت ادم بی مصرف و سنگدل
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۵:۳۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خیلی بدجنسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام چرا این جوجه ها رو زنده به گور کردین این جوجه ها رو میآوردن شمال گیلان ما میخریدم نگه میداشتیم بزرگ میکردیم شما باید روز قیامت جوابگو باشید این جوجه ها رو زنده به گور کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
هرکی این کار رو کرده و دستور داده باید یه بمیره روشو با اهک و سیمان چالش کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
حداقل اینارو به مردم شهرستانی یا روستایی میدانن تا نگهشون دارن...بی رحما
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۴:۴۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
چطور دلشون اومد خدا ازشون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
امبر
۱۴:۳۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
هزاران کودک یتیم زنده به گور شدند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
واقعا که من خودم عاشق حیوانات هستم اگر جلوی من این کارو میکردن منم ان جنای را زنده به گور میکردم
Iran (Islamic Republic of)
حسن فرطوسی
۱۳:۳۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
واقعا متاسفم براتون اگر میگفتین من یک روستاییم اینجا مرغ قحطی همشونو می بردم
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۳:۲۳ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
این کار گناه است ما در کشور اسلامی زندگی میکنیم-اگر میخواستید دور بیندازید چرا به مردم هدیه ندادید یا نفروختید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
ای کاش به نیازمندان ومناطق محروم کشور داده می شد.
Iran (Islamic Republic of)
پیروی
۱۳:۱۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
مسولین و وزیر کشاورزی باید جوابگو باشد که نمی‌تواند مدیریت کنند و چنین اتفاقاتی باید در کشور اسلامی بیفتد
باید برنامه ریزی داشته باشند قبل تولید جوجه ها مدیریت کنند آیانیاز است یا نه
وحال که مدیریت ندارند حداقل انسانیت داشته باشند
بین مردم توزیع می‌کردید چه می شد قول میدادم همه را می‌بردند مردم
هنوز کم هم می آوردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
چقدر بی رحم و بی احساس
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۵۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
واقعا بی وجدانیه . غیر انسانی . نتجه اش تو همین دنیا می بینی فقط بگذار زمان بگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
چرا پانزده میلیون تخم مرغ رو تبدیل به جوجه کردن وقتی دونه ندارن خوب این تخم مرغها رو تعاونی میدادن مردم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
واقعا غیر انسانی بود .
Iran (Islamic Republic of)
سیروان
۱۲:۴۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
چرا این زبون بسته هارا زیر خاک مکنید
Iran (Islamic Republic of)
عباس .
۱۲:۱۱ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
لااقل .به هر روستای صدتاش .میدادین .ببین چطور .نگهدار یشون .میکردن.بی تدبیر ها .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
اینها انسان نیستن ازشمریزید هم ردکردن من خودم توروستام و دونه ۵هزارمیخرم بزرگ میکنم خوب میدادین به مردم اسمخودشونو گذاشتن مسلمان مگه این حیوون باهات چکارکرده بودکه زنده زنده زیرخاکش کنی هنوزکه میخوان خدا ازمون بگذره ازکرونا بدتربایدسرمون بیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
چی داری می گی تو که نمی فهمی چه طور است قضاوت نکن اگر مرغدار نخرد جوجه تا از تخم در آمد باید ببرنش وقتی نخرند باید معدوم بشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خدا به موقعش هم شدیدالعقاب هست اینا روی خوش نخواهند دید اندازه یک کشور جوجه طلایی زنده به گور کردن
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۱۱:۵۳ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خدا لعنت کنه خود اون حیوان را که به خودش اجازه میده جوجه یکروزه را زنده به گور کنه آخه حیوان کمتر از .....نمیتونم چیزی بنویسم چون پستراز تو تو جهان وجود نداره بی شرف
Germany
ص
۱۱:۵۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
به خاطر همین کارهای دور از انسانیت هست که روز به روز بلاهایی که سر تنها یه کشور با جمعیت 1درصد جهان رو داره هی زیاد تر میشه.
شمایی که ادعای ایمان به خدا دارید...
هرچی بلا سرمون بیاد حقمونه خدا خودش مبدونه کدوم کشور مردمش باید تلف شن کدوم کشور باید سرزنده شن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
باسلام من این صحنه رادیدم تاصبح خابم نبردانشلا خیرنبینندانشالا خداانتقام سختی رابراشون درنظربگیره اخه میتونستن بجای سوزوندن وزنده بگورکردن جوجه های دوست داشتنی روول مبکردن توبیابونها بخداقسم مردم میبردنشون یالاافل خوراک حیونها میشدند الهی خیرنلینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خدا هدایتشون کنه...بله. چرا حداقل توی بیابون رهاش نکردین؟
یه نکته یادم اومد:
دوره راهنمایی توی کتابهای دزسی ما نوشته بود که امریکاییها برای ثبات قیمت گندم، گندم ها رابه دریا می ریزند ولی به ملت های فقیر نمی دهند...حالا چرا ما الان این کار را کردیم!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
باسلام من این صحنه رادیدم تاصبح خابم نبردانشلا خیرنبینندانشالا خداانتقام سختی رابراشون درنظربگیره اخه میتونستن بجای سوزوندن وزنده بگورکردن جوجه های دوست داشتنی روول مبکردن توبیابونها بخداقسم مردم میبردنشون یالاافل خوراک حیونها میشدند الهی خیرنلینند
Iran (Islamic Republic of)
محمد معین
۱۱:۲۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
با دیدن این فیلم خیلی دلم گرفت
Iran (Islamic Republic of)
مه قاسم
۱۱:۰۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
ای بابا
Germany
ناشناس
۱۱:۰۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
در چهار دور تولید یعنی 520 میلیون جوجه ریزی در کل کشور میشود.مقدار جوجه خروس های 24 ساعته اولیه که 50 درصد میشه نابود نشه بلکه بین افراد بی بضاعت روستائیان پخش بشه. زیرا این جوجه ها با پول بیت المال تولید شده و به مردم برگردونده بشه وقتی اینا رو روستائیان پرورش دادند نصف اش رو برای سفره و معیشیت خودشون استفاده کنند و نصف دیگه رو تحویل دولت بدند تا بخشی رو برای بیمارستان های داخل کشور بعنوان سوپ بیمار استفاده بشه. نصف دیگه رو بشکل یخ زده به کشورهای دیگه صادر بشه. از پر این جوجه ها بعنوان کالای صادراتی ساخت بالش و لحاف استفاده بشه.
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۱:۰۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
بجای زنده بگور کردن جوجه باید بطور رایگان بمردم میدادنا ۰ ایا این افراد قلمیو قدمیاجرایی فرقی با یزید و لشگریانش دارند؟ پیشنهاد
اول این افراد را بازنشته وسپس زندان تا دیه بپردازند
Iran (Islamic Republic of)
عبد
۱۰:۴۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
حدالاقل میشه این جوجه ها را ببرن در روستا و مجانی بدن روستایی ها بزرگ کنن ولی پولدارها و سرمایه داران کورن
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۰:۳۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
یک روز خودت این جوجه ها زند زند به گور میشی بیشور روانی خاک بر سرت اون همه جوجه چه گناهی کردن روانی اشغال تو که میخاستی بوکشی چرا تخم مرغ ها را گذاشتی توی دستگاه جوجه کشی میدادی به مردم جوجه ها رو نفری ۴۰تا۵۰تا توی روستاها که جا زیاد دارن نفری ۱۰۰تا میدادی جات توی جهنمه امید وارم که مجازات بشی به دست دولت عزیز
Iran (Islamic Republic of)
آدم
۱۰:۲۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
هاشم
۱۰:۰۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خدایی کار غیراخلاقیه معدوم کردن جوجه ها حداقل ببرید بریزید تو بازیافت غذای کلاغ و سگ بشن یا بدین به باغ وحش غذای عقاب دعاتونم میکنن
United States of America
علی
۰۹:۵۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
این حیوونای زبون بسته چه گناهی کردن ، این مسئولا هر کاری کردن فقط یه همین کارشون مونده بود که نکرده باشن .
خداییش یه فراخوانی میدادن مثلا میگفتن که اینا رو رایگان میدن به افراد اونوخ مجبور نبودن بیچاره ها رو زنده به گور بکنن .
به نظر بنده حیوانات خیلی محترمن و نباید باهاشون بد رفتاری بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خدا لعنتت کنه انشالا سزااش ببینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
وحشتناکه .کاشکی الکی هم که شده یه بار تجربه ش کنید ببینید چه حالیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
اینم نوع جدیدی از احتکار هست و هیچ فرقی نداره چون هر دو یک نتیجه داره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
از خدا میخاهم ناراحتیشو به خاطر بچه ها هم که شده ببخشه قربون خدا برم...
Belgium
سعید
۰۹:۲۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
وزارت کشاورزی باید خجالت بکشه از این کار
Iran (Islamic Republic of)
شهروز
۰۹:۱۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام به نظرم با انجمن های حمایت از حیوانات اگر وارد مزاکره می شدن شاید امکان تبدیل آنها به خوراک برای سگ ها و گربه های تحت حمایت با قیمتی مناسب بوجود می آمد. بهتر از دور ریختن سرمایه بود.
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۰۹:۱۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
به نظر من باید تمام کسانی که این رفتار بی رحمانه رو انجام دادن باید هم مجازات و هم جریمه نقدی بشن که دیگه هیچ کس جرات نکنه همچین کار زشتی انجام بدن .... بر سرشون بخاطر سود بیشتر یه جوجه نازه زنده به گور کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۰۹:۰۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
این فرد که جوجه ها را زنده به گور کردع حتما باید مثل جوجه ها زنده به گور شود که ببیند دردش چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
لابد قیمت خودرو وچیزای دیگه هم اینجوری کنترل می کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
همه اینا از زیاده خواهی مرغداری هایی که این کار رو کردن،این روزا قیمت مرغ گوشتی اومده پایین درست این همه قبلا گرون میفروختن صداشون هم در نمیومد خب حالا چی شده به خاطر ارزونی مرغ اینکارو کردن،واقعا کسایی که این کارو کردن خدا لعنتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
مهدي سرلكي
۰۸:۵۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
آخه بي وجدان يكي بچه خودتو اينجور زنده بگور كنه خوبه. قاتل فقط قتل انسان نيست شما قاتل هستيد وبايستي آقاي رئيسي شما را مجازات كند.
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا علی رحیمی
۰۸:۵۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
اگر بین مردم سیل زده در روستاهای که درگیر سیل شدن پخش میکردین بهتر نبود؟ من فقط می‌دونم که این اسرافه! شما مرغداران خودتون بخواهید جوجه نگه دارید باید دونه مرغی میدادی،اما اگر بین مردم پخش کرده بودید مردم با اضافه های غذایی سیرشون میکردند احتیاج به این گناه بزرگ نبود
Iran (Islamic Republic of)
بهاران
۰۸:۵۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خوب جوجه ها را بزرگ میکردن تا قیمت مرغ تو بازار ارزون بشه تا اون کارگر بدبختی که این روزا از کار بیکار شده وتوان خرید یک کیلو گوشت را هم نداره بتونه حداقل یه مرغ بز اره سر سفره زن وبچش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
اونا این کارو کردن که مرغ گرون بشه عزیزم خدا لعنتسون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
ایشالا بچه های افرادی که دستور این کارو دادن زنده به گور شن و کاری از دست والدین برنیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
به همین خاطر است که خداوند کرونا را آورده اگه همین رفتارهای هرکسی باشد خداوند عذاب های دردناک دیگر هم میفرستد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
پرچما بالا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۲۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خداوندمرگشان‌دهد بااین کارکثیف‌شان‌هیچ وقت خیر نبینند
Iran (Islamic Republic of)
لیلاکرمانشاهی
۰۸:۲۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
بشکنه دستشون. اینا رو تبدیل به جوجه کردن تا تخم مرغ رو گرون کنن.حالام معدوم کردن تا مرغ رو گرون کنن.چرا زنده به گورشون کردن خدا لعنتشون کنه .رهاشدن میکردن تو طبیعت یا روزیشون پیدا میکردن یا خوراک حیوانای دیگه میشدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
به کدامین گناه؟!!!!/دین ندارید،وجدان داشته باشید/جوجه کوچولو با ته مانده غذای خونه ها هم میشه بزرگ بشه وشادی بخش خونه باشه و از زندگی محروم نشه/وزیر کشاورزی استیضاح بشه/قوه قضائیه انتقام بگیره/مراجع تقلید ساکت نمونند اینقدر!
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۰۷:۳۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
این جوجه های بامزه را در شهرها، بیبانها و روستاها رها میکردند، خدا روزی آنها را می رساند، و یا روزی حیوانات دیگری میشدند،
حیف شد که انها را اینگونه از بین بردند،
Iran (Islamic Republic of)
سعادت
۰۷:۳۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خوب چیکار کنن جوجه دارها,
بریزین بیابون تا زجرکش شن
بریزن داخل شهرها تا تلف شن بعد هزار جور بیماری به وجود بیاد
شما بگید این بدبخت ها با این جوجه ها چیکار کنن
یکی دوتا نیست که یکی دو کیلو بهشون دان بدی تموم بشه بره
چندین میلیون جوجه هستن که اگه فقط و فقط بخوای دان بهشون بدی ممکنه چندین تن دان بشه
از کجا بیاره بده
احساسات چیز خوبیه ولی تا حد اعتدال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خدا لعنت کنه شما هارا این ها را میدانید به روستاها به مردم میادین اونها بزرگ می کردنبعصی این نبودزنده بگور کردین خدا را خوش میاد
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۰۵:۵۱ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
بی رحما حداقل توی جنگل یا طبیعت رها میکردید،یا طیبعتا بزرگ میشدند یا غذای حیوانات طبیعت میشدند..
Iran (Islamic Republic of)
Unknown
۰۱:۱۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
اللهم عجل الوليك الفرج
Iran (Islamic Republic of)
Unknown
۰۱:۱۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
اللهم عجل الوليك الفرج
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۱:۱۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
امیدوارم افرادی که اینطور جوجه ها رو زنده به گو کردن، خودشان هم اینجور مرگی را تجربه کنند
Iran (Islamic Republic of)
خلیل
۰۱:۱۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
نماینده های دوروس عرضه ندارن قانون وضع کنند .البته کی اجراش میکنه
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۰۱:۰۱ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
جوجه هارو صلواتی می دادن
آخرین اخبار