درخت خواری ندیده بودیم که دیدیم

حاشیه‌نشینی و قطع درختان فقط مربوط به فقرا نیست و ثروتمندان نیز برای خود در دل جنگل‌های بلوط ویلا می‌سازند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، بیشترین تراکم جنگل‌های بلوط در شهرستان‌های بویراحمد و دنا واقع شده و همین پتانسیل عظیم محافظت از جنگل‌های این دو شهرستان را دو چندان کرده است.

درخت بلوط به‌طور متوسط یک تا ۶ سانت در سال رشد می‌کند. درختی که ۱۰ متر ارتفاع دارد، یعنی بیش از ۳۰۰ سال سن دارد و در سال‌های کم باران رشد بلوط در کمترین حد خود است.

متاسفانه طی سال‌های اخیر قاچاق چوب و زغال پدیده‌ای است که درختان استان را تهدید می‌کند و باید گفت هفته‌ای نیست که خبر کشف چوب و زغال قاچاق در رسانه‌ها منعکس نشود.

قطع درختان

در این استان مناطق زیادی داریم که مورد هجوم قاچاقچیان قرار می‌گیرند. آن‌ها درختان را با وانت و خودرو‌های شخصی از منطقه خارج می‌کنند، تخلف آشکاری که در حال عادی شدن است.

درختان در بسیاری مناطق به صورت عمدی سوزانده و خشک می‌شود، این درختان نه یکباره بلکه اندک اندک بریده شده و در خانه‌ها به قطعات کوچک‌تر تبدیل می‌شوند.

این‌ها صحبت‌های امید سجادیان دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد است. او در ادامه حرف‌هایش با اشاره به تراکم جنگل‌های زاگرس در شهرستان بویراحمد عنوان می‌کند: قاچاقچیان نیز به مناطق پرتراکم هجوم می‌برند و قاچاق چوب در این مناطق دیده می‌شود.

سجادیان ادامه می‌دهد گزارش‌های زیادی از قاچاق چوب در بخش کبگیان و دیگر نقاط ارسال شده و متاسفانه تعداد آن‌ها بیش از صد‌ها اصله درختی است که اخیرا برای اجرای بخشی از پروژه تعریض جاده یاسوج به سی‌سخت قطع شده است.

او در مورد علت قطع درختان در این منطقه گفت: بلوط‌ها بیشتر برای تولید زغال قطع می‌شود، ولی بخشی از این درختان را در پروژه‌های عمرانی از دست می‌دهیم، حفظ درختان ۳۰۰ ساله بلوط در اولویت هیچ پروژه عمرانی نیست.

سجادیان با بیان اینکه کسی مخالف توسعه نیست البته در صورتی که بتوان با احداث تونل و پل جان درختان را حفظ کرد، عنوان کرد: معمولا در پروژه‌های تعریض جاده به صرفه اقتصادی اهمیت می‌دهند و همیشه فکر می‌کنند مگر درختان چه اهمیتی دارند.

قطع درختان یاسوج

سجادیان در خصوص پروژه‌های احیای درخت بلوط گفت: این پروژه‌ها تا به ثمر رسیدن نیم قرن زمان می‌برد. درخت بلوطی که به کُندی رشد می‌کند باید خیلی خوش‌شانس بود که توسط دام خورده نشود، در رانش زمین و شخم‌زنی کشاورزان از بین نرود، توسط زمین‌خواران ریشه‌کن نشود و از آفت‌های طبیعی و غیرطبیعی جان سالم به در ببرد. امکان جایگزینی بلوط‌های نو رسیده وجود دارد، ولی به نتیجه رسیدن این گیاه بسیار سخت است و به عمر انسان قد نمی‌دهد.

دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دوم سخنانش زمین‌خواری رو به افزایش را نیز از عوامل از بین رفتن جنگل‌های بلوط عنوان کرد و گفت: زمین‌خواری در حاشیه شهرستان یاسوج رو به گسترش است. این شهر در سال ۴۳ به مرکزیت استان تبدیل شده است و حاشیه‌نشینی در این شهر از سال ۶۰ شروع شده است.

سجادیان افزود: با نگاهی به عکس‌های هوایی اوایل دهه ۷۰ این شهر و مقایسه آن با اوایل سال ۹۲ می‌توان دید که چطور گسترش افقی شهر به تخریب عرصه‌های کشاورزی و جنگلی تبدیل می‌شود. این تغییر کاربری را در روستا‌ها هم می‌توان دید، در روستا‌هایی مانند مزدک، تغییر کاربری صدای دهیار روستا را هم درآورده است.

این فعال محیط زیست بیان می‌کند: این روستا با تخریب زمین‌های کشاورزی، باغات و بلوط‌های میان روستا در حال رشد است البته حاشیه‌نشینی فقط مربوط به فقرا نیست ثروتمندان نیز با تخریب عرصه‌های طبیعی برای خود در دل جنگل‌های بلوط ویلا می‌سازند و به اندازه حاشیه‌نشین‌ها به جنگل‌های بلوط آسیب وارد می‌کنند.

او با اشاره به اینکه صنایع فولاد و پتروشیمی در حاشیه شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج باعث تخریب محیط‌زیست و هوای این منطقه خواهد شد گفت: این در حالی است که طبیعت منطقه می‌تواند اصلی‌ترین منبع درآمد شهر باشد توسعه گردشگری در این منطقه سود بیشتری نصیب مردم می‌کند. اما بسیاری از واگذاری‌های عرصه‌های طبیعی به اسم تولید و صنعت انجام شده است.


بیشتر بخوانید:


منبع فارس

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
باهر
۱۱:۱۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
شکایت را به چه کسی باید برد و کی رسیدگی می کند؟!