۳۰ درصد اشتغال کردستان در بخش کشاورزی

بکارگیری ظرفیت‌های انسانی و تجربه‌های موفق برای بخش کشاورزی اقدامی ضروری و ارزشمند می‌باشد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، محمد فرید سپری در جلسه معرفی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان که با حضور مسئول حوزه نمایندگی، ولی فقیه در سازمان و سایر معاونین و مدیران جهاد کشاورزی استان کردستان برگزار شد اظهار کرد: در سال گذشته بخش کشاورزی باوجود تحریم‌های ظالمانه با ۸ درصد رشد بالاترین رشد اقتصادی را به خود اختصاص داده است.

او افزود: سال گذشته با وجود مسائل جهانی و تحریم‌ها رشد منفی در صنعت نفت کشور داشته ایم، اما بخش کشاورزی به نوعی نجات دهنده‌ی اقتصاد ایران بود.

کشاورزی محور توسعه در استان کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تاکید کرد: ظرفیت‌های موجود استان کردستان برای بخش کشاورزی مطلوب بوده و کشاورزی را میتوان محور توسعه در این استان دانست.

او تصریح کرد: نباید انتظار داشت اشتغال استان روی بخش کشاورزی متمرکز شود، چون این قضیه سبب فشار بر منابع طبیعی و محیط زیست است و ما باید با حفظ وضعیت منابع آب و خاک زمینه افزایش بهره وری و افزایش تولید در سطح را مهیا نموده تا ضمن تثبیت شغل، موجب ایجاد اشتغال جدید شود.

سپری خاطر نشان کرد: متوسط تولید محصولات کشاورزی استان کردستان سالانه حدوداً دو میلیون و نهصد هزار تن است که با بررسی‌های انجام شده در همه زیر بخش‌ها می‌توان تولید محصولات کشاورزی را به ۵/۵ میلیون تن رساند.

۳۰ درصد اشتغال کردستان در بخش کشاورزی

سپری با بیان اینکه ۳۰ درصد اشتغال کردستان در بخش کشاورزی میباشد افزود: باید از پتانسیل‌های موجود در بخش کشاورزی استان استفاده کرده تا با حفظ این وضعیت عملکرد را در واحد سطح افزایش دهیم.

او با اشاره به ضرورت فعالیت هرچه بیشتر اتاق فکردر بخش کشاورزی استان گفت: باید در همه زیر مجموعه بخش کشاورزی برای بکار گیری پتانسیل و استعداد‌ها به منظور نفوذ بیشتر دانش در فارم‌ها و افزایش بهره وری تلاش کنیم.

افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش‌های مختلف کشاورزی استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تفاوت کشاورزان پیشرو با سایرکشاورزان در میزان تولید محصولات کشاورزی عنوان کرد: یک باغدار نمونه ۹ برابر باغدار عادی برداشت می‌کند در بخش دامپروری دو نیم برابر، در بخش شیلات یک ونیم برابر که این خود نتیجه بکارگیری دانش نوین و همکاری با محققین و استفاده از تجارب افراد با سابقه در این عرصه می‌باشد.

او در ادامه تاکید کرد:اجرای طرح تامین امنیت غذایی یکی دیگر از موفقیت‌های این بخش است که قطعا بدون مشارکت و همدلی بین بخشی امکان پذیر نبوده و این نشان دهنده حضور افراد موفق، باتجربه و کاردان در بخش کشاورزی استان است.

سپری افزود: تا پایان سال ۹۷، نوزده و نیم هکتار گلخانه در استان وجود داشت که سال گذشته ۶۱ هکتار مجوز داده شد که ۴۵ هکتار به بانک‌های عامل معرفی شده و برای ۲۱ هکتار۱۲۰ میلیاردتومان تسهیلات عقد قرارداد شده است.

او همچنین مبحث اصلاح و نوسازی باغات را یکی از پروژه‌های مهم در استان تلقی کرد و گفت: با سر شاخه کاری انقلابی در باغات گردوی استان ایجاد شد به طوری که با بکارگیری این تکنیک موجبات افزایش تولید فراهم شده است.

به گفته این مقام مسئول، در بخش زراعت تغذیه بسیار مهم می‌باشد که اگر با مبارزه با علف‌های هرز و آفات همراه گردد تا ۷۰ درصد افزایش عملکرد را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

سپری افزود: تقویت شبکه‌های پیش آگاهی برای ارائه اطلاعات به کشاورزان و شبکه‌های مراقبت باید طوری باشد که اطلاع رسانی به موقع درست و باتوجه به سیستم‌های جدیدی فعلی بکارگیری شود.

او در پایان محمد صالح احمدی به عنوان سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان معرفی کرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.