کدام کشور‌ها محدودیت‌های مقابله با کرونا را لغو کرده یا کاهش داده‌اند؟

برخی کشور‌های جهان با کنترل شیوع کرونا بخشی از محدودیت‌های اعمال شده که برای جلوگیری از فراگیر شدن این ویروس اتخاذ کرده بودند را لغو کرده یا کاهش داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا از اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان از توابع استان هوبئی چین شیوع یافت و پس از آن به سایر کشورهای جهان سرایت کرد. این ویروس تاکنون نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را در جهان مبتلا کرده و بیش از ۱۷۰ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.

پس از آن سازمان جهانی بهداشت، کرونا را یک بیماری همه‌گیر اعلام کرد و از همه کشور‌ها خواست تا تلاش‌های موثری برای محدود کردن شیوع این ویروس اتخاذ کنند.

بسیاری از کشور‌ها به منظور کُند کردن روند شیوع کووید-۱۹ اقداماتی اتخاذ کردند که مهمترین آنها تعطیلی‌های سراسری مشاغل خصوصی و دولتی، مدارس و دانشگاه ها، و راه اندازی کمپین «در خانه بمانیم» بود. چین نخستین کشوری بود که قرنطینه اجباری را در سراسر شهر ووهان – نخستین کانون شیوع کرونا در جهان- اعمال کرد و اخیرا پس از ۷۶ روز به آن پایان داده است. به دنبال آن نیز بسیاری از کشور‌ها که با حجم بالای مبتلایان و جانباختگان مواجه بودند علاوه بر تعطیلی سراسری، به فاصله گذاری اجتماعی و اعمال محدودیت‌های تردد روی آورند. این اقدامات آسیب‌های جبران ناپذیری بر پیکره اقتصادی و مالی برخی از کشور‌ها وارد کرده است. به گونه‌ای که برخی از این کشور‌ها از جمله آمریکا، اسپانیا، دانمارک، اتریش، لهستان و ایتالیا که پیش از این محدودیت‌هایی را برای مقابله با شیوع کرونا اتخاذ کرده بودند روند لغو تعطیلی‌ها یا کاهش آن را به منظور از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی آغاز کرده‌اند.

در این میان، برخی کشور‌ها نیز با مشکلاتی در خصوص لغو یا کاهش محدودیت‌ها برای مقابله با شیوع کرونا مواجه شده‌اند. یکی از این کشور‌ها آمریکاست؛ تعطیلی سراسری در برخی از ایالت‌های آمریکا، اعمال محدودیت‌های تردد، و فاصله گذاری اجتماعی باعث بیکاری نزدیک به ۲۲ میلیون آمریکایی و رسوخ بحران به اقتصاد این کشور شده است. اختلافات میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با فرمانداران برخی از ایالت‌های این کشور همچون نیویورک و واشنگتن، منجر به تظاهرات در ایالات متعددی شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند به رغم آمار بالای جانباختگان و مبتلایان کرونا در آمریکا و نیاز به اعمال محدودیت‌های مدت دار، ترامپ سعی دارد با اظهارات تحریک‌آمیز مبنی بر لزوم بازگشایی و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی و لغو محدودیت‌های اتخاذ شده برای مقابله با شیوع کرونا، بخت خود را برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری امسال افزایش دهد. این در حالی است که برخی دیگر از تحلیلگران سیاسی با اشاره به حجم فروش بالای تسلیحات در داخل آمریکا و پس از شیوع کرونا، در خصوص بروز جنگ داخلی دیگری در این کشور هشدار داده‌اند.

لغو یا کاهش محدودیت‌های اتخاذ شده برای جلوگیری از شیوع کرونا در همه کشور‌ها نیز مشکل ساز نبوده است. بسیاری از کشور‌ها با توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت اقدام به کاهش یا لغو این محدودیت‌ها کرده‌اند؛ هرچند برخی نیز مدت زمان این نوع تعطیلی و محدودیت‌ها را افزایش داده‌اند.

در گزارشی که مطالعه می‌کنید فهرست کشور‌هایی که محدودیت‌های مقابله با کرونا را لغو کرده یا کاهش داده‌اند، آمده است. در ادامه این گزارش به فهرست کشور‌هایی اشاره شده است که مدت این محدودیت‌ها را افزایش داده‌اند.

کشور‌هایی که محدودیت‌های مقابله با کرونا را لغو کرده یا کاهش داده‌اند:

اسپانیا

از ابتدای این هفته، اسپانیا که یکی از کشور‌های اروپایی با شمار بالای مبتلایان و جانباختگان کرونا در اروپاست، بخشی از محدودیت‌های سنگین خود را که برای مقابله با شیوع کرونا اعمال کرده بود، کاهش داد و آسان کرد. بر این اساس، فعالیت کارخانه‌ها، ساخت و ساز و برخی از مشاغل کم خطر بازگشایی و از سر گرفته شده است. در اسپانیا بیش از ۲۰۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شدند و نزدیک به ۲۱ هزار تن نیز جان باختند.

کدام کشور‌هایی که محدودیت‌های مقابله با کرونا را لغو کرده یا کاهش داده اند؟

اتریش

اتریش یکی از نخستین کشور‌های اروپایی است که چنین محدودیت‌هایی را کاهش داده است. از امروز سه شنبه اجازه فعالیت اقتصادی به خرده فروشان داده می‌شود. افراد باید حتما ماسک به صورت بزنند و فاصله یک متری را رعایت کنند. تمامی مغازه‌ها در این کشور قرار است از روز دوم ماه مه و رستوران‌ها از اواسط مه بازگشایی شوند. آمار جانباختگان کرونا در اتریش به ۵۰۰ نفر هم نرسید.

سوئیس

سوئیس نیز بخشی از محدودیت‌های ضروری برای مقابله با کرونا را کاهش داده است. برخی مشاغل خُرد مانند شرکت‌های خصوصی از ۲۷ آوریل بازگشایی می‌شوند. مدارس حدود سه هفته بعد و رستوران‌ها تا ماه ژوئن بسته خواهند ماند.

ایتالیا

در این کشور، محدودیت‌ها برای دو دسته از فروشگاه‌ها - لوازم التحریر و لباس بچه‌ها - در تاریخ ۱۴ آوریل برداشته شد، اما در سایر بخش‌ها تمام محدودیت‌ها همچنان اعمال خواهد شد. در ایتالیا بیش از ۲۴ هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

کدام کشور‌هایی که محدودیت‌های مقابله با کرونا را لغو کرده یا کاهش داده اند؟

فنلاند

دولت فنلاند اعلام کرده است نخستین بخش لغو محدودیت‌ها شامل یک منطقه در جنوب هلسینکی، پایتخت این کشور است و بقیه محدودیت‌ها همچنان پابرجاست.

آلمان

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان اعلام کرده است مغازه‌هایی که بیش از ۸۰۰ متر مربع مساحت دارند اجازه ازسرگیری فعالیت‌هایشان را دارند. امکان فعالیت فروشگاه‌های بیرون‌بر نیز وجود دارد، اما تجمع بیش از دو نفر همچنان ممنوع است و حفظ فاصله ۱.۵ متری ضروری است. پس از بررسی‌های کافی، وضع سایر مشاغل و بخش‌ها در ۳۰ آوریل اعلام می‌شود. مرز‌ها نیز همچنان بسته خواهد ماند.

کدام کشور‌هایی که محدودیت‌های مقابله با کرونا را لغو کرده یا کاهش داده اند؟

دانمارک

دانمارک برخی از این محدودیت‌ها را در بخش آموزش و پرورش برداشته است. برخی از گروه‌های تحصیلی می‌توانند کلاس‌های حضوری خود را برگزاری کنند، اما دانش آموزان همچنان باید تحصیل از خانه را ادامه دهند. تجمع بیش از ۱۰ نفر ممنوع است. فعالیت‌های تجاری که نیاز به ارتباط نزدیک با مشتریان نداشته باشد نیز از سر گرفته می‌شوند. رستوران‌ها نیز مجاز به ارائه خوراکی‌های بیرون برهستند.

جمهوری چک

دولت برخی محدودیت‌ها را آسان کرد و برای شهروندان خاصی اجازه سفر‌های کاری به خارج از کشور را صادر کرد؛ مراجعه به بستگان یا مراجعه به پزشکان نیز بلا مانع است. کسانی که بیش از دو هفته را در خارج از کشور گذرانده‌اند، از جمله رانندگان کامیون، هنوز هم باید قرنطینه شوند.

اسلوونی

اجازه خروج از شهر و بازدید از حومه در اسلوونی صادر شده است. علاوه بر برخی مشاغل، فعالیت‌های ورزشی غیر جمعی مانند دوچرخه سواری و تنیس بلامانع است.

لهستان

فعالیت مغازه‌ها و مشاغل خُرد از ۱۹ آوریل ممکن شد، ولی مرز‌ها تا ۳ ماه بسته خواهد ماند.

کدام کشور‌هایی که محدودیت‌های مقابله با کرونا را لغو کرده یا کاهش داده اند؟

چین

از دو هفته گذشته قرنطینه سراسری شهر ووهان برداشته شد و هزاران شهروند ووهان پس از ۷۶ روز از خانه‌های خود بیرون آمدند. تا پایان ماه جاری میلادی، تردد ریلی و هوایی به طور کامل از سر گرفته می‌شود.

ایران

مشاغل کم خطر و خرده فروش‌ها فعالیت‌های اقتصادی خود را با رعایت نکات بهداشتی از سر گرفته‌اند. تغییراتی نیز در ساعات و مدت زمان فعالیت برخی اماکن اتخاذ شده است. مدارس همچنان تعطیل است.

هند

وزارت کشور هند، محدودیت‌های مقابله با شیوع کرونا را برای احیای تولید و کشاورزی در مناطق روستایی از دیروز دوشنبه کاهش داد. فعالیت‌هایی همچون جاده سازی، ساختمان سازی، حمل و نقل کالا‌های اساسی و ضروری نیز مجاز خواهد بود.

کدام کشور‌هایی که محدودیت‌های مقابله با کرونا را لغو کرده یا کاهش داده اند؟

نیوزیلند

مقامات دولت نیوزیلند اعلام کرده‌اند از فردا چهارشنبه مدارس ابتدایی بازگشایی می‌شوند، اما حضور دانش آموزان داوطلبانه خواهد بود. بازار‌ها و فروشگاه‌های خرده فروشی همچنان بسته و تجمعات بزرگ ممنوع خواهند ماند. رستوران‌ها نیز مجاز به ارائه خدمات بیرون بر هستند.

آمریکا

به رغم اقدامات تحریک آمیز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای لغو محدودیت ها، انتظار می‌روند تصمیمات نهایی در دست فرمانداران باقی بماند و دستور العمل‌های جدید روز پنجشنبه اعلام شود.

بلژیک

فعالیت برخی مغازه‌ها و خرده فروشان با رعایت تدابیر بهداشتی از سر گرفته شده است. لغو تمامی محدودیت‌ها از سوم ماه مه خواهد بود.

در همین حال، برخی کشور‌ها مانند انگلیس، فرانسه، سنگاپور، پرتغال، مجارستان، کانادا، استرالیا، یونان، ویتنام، برزیل، آرژانتین، مکزیک، عربستان سعودی، سرزمین‌های اشغالی، آفریقای جنوبی، نیجریه، ژاپن، روسیه و سودان تا اواخر آوریل یا اواسط ماه مه همچنان محدودیت‌های مقابله با شیوع کرونا را حفظ می‌کنند.

کدام کشور‌هایی که محدودیت‌های مقابله با کرونا را لغو کرده یا کاهش داده اند؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوشم میاد که هماهنگ با مسئولین کشورین، آفرین، کم کم دارید شرایط رو عادی جلوه میدید، هدف چیه؟!!! خدا داند و شاید همه مردم هم دانند
آخرین اخبار