میراث دیجیتال/ ۱

کاربرد میراث دیجیتال تضمینی برای بقای میراث فرهنگی یا طبیعی خواهد بود؟

میراث دیجیتال استفاده از رسانه‌های دیجیتال برای معرفی میراث فرهنگی یا طبیعی است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، این گزارش به صورت سلسله وار در اختیار شما قرار می گیرد که در آن به چگونگی ایجاد و ارائه و اهمیت میراث دیجیتال، نحوه محافظت از آن و همچنین آخرین خبر‌های مرتبط با آن در ایران می‌پردازیم.

لازم است درک عمیقی از تعامل هستی شناسی و محیط داشته باشید تا با خواندن این مطالب خوشحال شوید؛ چرا که صحبت ما از یک محافظت کننده موثر از میراث است. به طور کلی میراث طبیعی و فرهنگی، ثروت مشترک انسان‌ها به شمار می‌روند که می‌توان از آن به عنوان کلید‌هایی برای درک بشر از تکامل سیاره ما و توسعه اجتماعی استفاده کرد.

حمایت و حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی مسئولیت مشترک تمام بشریت است. در این میان برای حفاظت این آثار ارزشمند، فناوری اطلاعات فضایی یک تئوری و ابزاری کاربردی و جدید برای استفاده از میراث طبیعی و فرهنگی ارائه می‌دهد.‌ می‌توان گفت میراث طبیعی و فرهنگی، بیش از طیف گسترده‌ای از انواع اشیای زمینی بر سطح زمین می‌درخشند و با ارزش بی نظیر در حوزه‌های علم، فرهنگ، تاریخ و هنر مانند جواهراتی گران بها ظهور می‌کنند.

بررسی میراث دیجیتال

اگر بخواهیم میراث را تعریف کنیم می‌توانیم بگوییم آن چیزی است که به عنوان میراث از گذشته برای ما به جا مانده است و به نسل‌های آینده منتقلش می‌کنیم. ارزش ماندگار میراث باید به عنوان ثروت مشترک همه بشریت برای نسل‌های آینده حفظ شود.

بر این اساس، شناخت و حفظ ارزش جهانی میراث فرهنگی، نگرانی بزرگ سازمان جهانی یونسکو بوده است. به همین دلیل نقش با ارزش میراث دیجیتال را برجسته کرده  و آن را به عنوان استفاده از رسانه‌های دیجیتال در خدمت حفظ، محافظت و مطالعه‌ آثار تاریخی تعریف کرده است.

میراث دیجیتالی مفهومی است که از همتای فیزیکی خود متمایز است و بخش جدایی ناپذیر از برنامه زمین دیجیتال است.

بررسی میراث دیجیتال

ارزش و اهمیت میراث دیجیتال توسط دو سند یونسکو که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد، تأیید شده است. آن هم با نام‌ دستورالعمل‌های حفظ میراث دیجیتال (کتابخانه ملی استرالیا ۲۰۰۳) و منشور حفظ میراث دیجیتال (یونسکو ۲۰۰۹). میراث دیجیتال استفاده از رسانه های دیجیتال برای میراث فرهنگی یا طبیعی است. منشور حفاظت از میراث دیجیتال یونسکو میراث دیجیتال را دربرگیرنده "منابع فرهنگی، آموزشی، علمی و اداری و همچنین اطلاعات فنی، حقوقی، پزشکی و سایر اطلاعاتی می داند که به صورت دیجیتال ایجاد شده یا از منابع آنالوگ موجود به شکل دیجیتال تبدیل شده اند.

هنگامی که منابع «دیجیتال به دنیا می‌آیند» هیچ فرمت دیگری وجود ندارد؛ بلکه اصل دیجیتالی از جمله متن، پایگاه داده، تصاویر ثابت و متحرک، نوار‌های صوتی، عکس، نرم افزار و صفحات وب است.

اما اگر بخواهیم از مزایای دیجیتالی کردن میراث صحبت کنیم، باید بگوییم که این نوع از میراث باعث می‌شود تا اولاً ارزش پایدار میراث فیزیکی در دراز مدت حفظ شود و به راحتی در دسترس باشند. همچنین میراث دیجیتال می‌تواند امکان تحقیقات عمیق از دیدگاه‌های مختلف را تسهیل کند.

بررسی میراث دیجیتال

میراث دیجیتالی توسط ژانر‌ها طبقه بندی شده و بسیاری از مواد آن میراث از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند.

بررسی میراث دیجیتال

برای حفظ و محافظت از میراث دیجیتال و دست یابی به آن و ماندگاری اش برای عموم و دسترسی طولانی مدت به آن باید تلاش‌های مشترکی انجام شود. این تلاش‌ها شامل توسعه فن آوری و ابزار، طراحی چارچوب‌های مدیریتی، آغاز برنامه‌های محافظت، انجام اقدامات مدیریتی و مسائل مربوط به قانون سازی است.

انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.