مهمان‌های ناخوانده صحرایی در حال حرکت به سمت کشور/ تخصیص اعتبارات برای مقابله با هجوم ملخ‌ها به مراتع کشاورزی

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از تخصیص اعتبارات برای مقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی به زمین‎های کشاورزی خبر داد.

مهمان‌های ناخوانده صحرایی در حال حرکت به سمت کشور/ تخصیص اعتبارات برای مقابله با هجوم ملخ‌ها به مراتع کشاورزیبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اوایل سال گذشته بود که با هجوم ملخ‌های صحرایی به استان‌های جنوبی کشور خسارات زیادی به باغات و کشاورزان وارد شد.

ورود این ملخ‌ها که منشأ آن‌ها کشور‌های آفریقایی و عربستان است، باعث از بین رفتن ۳۸ درصد جنگل‌ها و بیشه زارها، ۲۱ درصد باغ‌ها و مزارع، ۳۶ درصد تولید محصولات زراعی و باغی و ۲۱ درصد مراتع درجه یک و دو کشور در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان شد.

هر ملخ صحرایی بین ۳ تا ۵ ماه عمر دارد و گونه ماده آن در این مدت سه بار تخم ریزی می‌کند و در هر بار هزار تخم می‌ریزد که نکته قابل توجه درخصوص ملخ‌های بالغ پس از ورودشان به اراضی کشاورزی این است که به سرعت شروع به تخم ریزی کرده و از آن پس کنترل این هجوم به مراتب بسیار سخت خواهد شد.

ملخ‌های صحرایی طی ۷ تا ۱۵ روز آینده به ایران می‌رسند

چندی پیش محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار کرد که با توجه به پیش بینی‌های سازمان جهانی فائو، ملخ‌های صحرایی از حاشیه دریای سرخ و کشور‌های عربستان، عمان، یمن و امارات تقریبا از هفت،هشت روز تا ۱۵ روز آینده وارد ایران خواهند شد.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به هجوم دسته جات ملخ‌های صحرایی به کشور در سال گذشته گفت: امسال نیز برای دومین سال شاهد هجوم حجم گسترده‌ای از این آفت خواهیم بود.

این مقام مسئول عنوان کرد: علت طغیان و هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور‌های دنیا تغییرات وضعیت آب و هوایی و اقلیمی در محل خاستگاه اصلی این آفت و افزایش میزان بارندگی هاست.

میر درخصوص ضریب نفوذ هجوم این ملخ‌ها به کشورمان گفت: طبق پیش بینی‌ها، دسته جات ملخ صحرایی از سمت استان خوزستان وارد هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب فارس و احتمالاً جنوب کرمان خواهند شد.


بیشتر بخوانید: پیشنهاد اعتبار ۶۵۰ میلیارد ریالی به دولت برای مقابله با ملخ‌های صحرایی


در همین رابطه به سراغ سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور رفتیم و درباره کم و کیف موضوع و اینکه این سازمان برای خسارات وارده ناشی از هجوم ملخ‌ها به کشور چه برنامه‌ای دارد، پرس و جو کردیم.

تخصیص اعتبارات لازم برای مقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی

علی بختیاری سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: وظیفه اصلی بررسی موضوع هجوم ملخ‌ها به کشور برعهده سازمان حفظ نباتات کشور است.

وی افزود: سازمان مدیریت بحران به عنوان پشتیبان در این خصوص در حال انجام وظایف خود است تا در زمان هجوم ملخ‌ها در بحث لجستیک و مالی ورود کند.

بختیاری تصریح کرد: درخصوص هجوم ملخ‎ها به کشور اعتباراتی را در اختیار گرفتیم تا در زمان مناسب برای کشاورزان و خسارت دیدگان از این اعتبارات استفاده کنیم.

وی افزود: هم اکنون نیز در برخی از استان‌های جنوبی کشور مانند استان‌های بوشهر و هرمزگان شاهد هجوم ملخ‌ها به مراتع و باغات کشاورزی هستیم.

به گفته سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، این سازمان آمادگی مقابله با هجوم ملخ‌ها را دارد و با برنامه‌های از پیش تعیین شده و پیش‌بینی‌های لازم در کنار سازمان حفظ نباتات نسبت به وظایف خود اقدام خواهد کرد.

پیش از این امیر قادری معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از مکاتبه‌ این سازمان با رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: از آقای نوبخت درخواست شد با توجه به اهمیت موضوع از محل بند «م» ماده ۲۸ قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب اسفند ۹۳ نسبت به طرح و تصویب مبلغ ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه‌ای در هیأت وزیران اقدام لازم انجام شود تا پس از تصویب در اختیار سازمان حفظ نباتات کشور قرار گیرد تا مطابق ضوابط و مقررات با هماهنگی و نظارت سازمان مدیریت بحران کشور هزینه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار