باراش مناسب منابع نوبت بندی آب کشاورزی

بدلیل بارش های مناسب امسال تا پایان فصل نشاء نوبت بندی آب کشاورزی را در استان نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، میرزایی، معاون بهره برداری و حفاظت شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: در حال حاضر سال عادی و خوب آبی را پیش رو داریم؛ بنابراین تا پایان فصل نشاء نوبت بندی آب را نخواهیم داشت و بعد از آن نیز با توجه به شرایط جوی در صورت نیاز ، نوبت بندی به کشاورزان اعلام می‌شود..

او با اشاره به بارش‌های باران وبرف و شرایط جوی در سال آبی جاری افزود: در حال حاضر سد سفیدرود با حجم یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در حال سرریز است و این سرریز، نوید بخش سال زراعی خوب در راستای جهش تولید است.

معاون بهره برداری و حفاظت شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه  حجمی معادل ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه ورودی و به همین میزان آب خروجی از سد سفیدرود را شاهد هستیم، گفت: از روزهای گذشته آبگذاری انهار و کانال‌های کشاورزی در استان آغاز شده است .

میرزایی افزود: در حال حاضر تونل آب بر فومن، کانال چپ و راست، دشت مرکزی، شرق و غرب آبگذاری کامل انجام شده است و کشاورزان و شالیکاران می‌توانند با آسودگی و اطمینان نسبت به آماده سازی و نشاء شالیزارهای خود اقدام کنند.

او با اشاره به اینکه  به شالیکاران توصیه کرد بر اساس تقویم زراعی آماده سازی شده از سوی جهاد کشاورزی استان حرکت کنند.گفت: همچنین در خصوص دیگر مزایای استفاده از مزیت پر آبی سد سفید رود بیان کرد: با توجه به تجارب سال‌های گذشته امسال از اوایل اسفند ماه سال گذشته با هدف مدیریت سیلاب و بهره برداری چند منظوره واحدهای نیروگاهی زودتر وارد مدار شدند و توانستیم تولید برق بیشتری را داشته باشیم.

میرزایی افزود: همچنین همزمان با هدف رعایت حق آب‌های زیست محیطی ، بستر لازم برای ایجاد تخم ریزی ماهیان در بستر رودخانه سفیدرود رهاسازی آب ایجاد شده است.

او در ادامه با یادآوری اینکه کانال‌های کشاورزی، زهکشی‌ها و رودخانه‌ها در حالت سیلابی و پرآبی هستند، گفت: شهروندان از نزدیک شدن و استقرار در بستر کانال و رودخانه‌ها خودداری کنند تا شاهد وقوع حوادث حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.

معاون بهره برداری و حفاظت شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است و در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان از سد سفیدرود تامین می‌شود.افزود:سد مخزنی سفیدرود بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود، در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

انتهای پیام/عط

برچسب ها: کشاورزی ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.