پنج سد رسوبگیر در روستا‌های سقز احداث شد

پنج سد رسوبگیر به منظور کنترل سیل و جلوگیری از خسارت به طبیعت و عرصه‌های ملی در اطراف پنج روستای این شهرستان احداث شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، احمدی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز گفت: سد‌های رسوبگیر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۹۸ به منظور کنترل رسوب، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش نفوذپذیری خاک، جلوگیری از ایجاد سیل و غنی کردن سفره‌های آب زیر زمینی احداث شدند.

او با بیان اینکه این سد‌ها در ۲ حوزه خورخوره و چراخ ویس احداث شده است، افزود: سد‌های رسوبگیر در آبراهه‌هایی که خطر وقوع سیل در آن‌ها بیشتر بوده و در معرض خطر فرسایش خاک نیز قرار دارند، احداث می‌شوند و برای همین منظور در مناطقی از شهرستان سقز کاربرد ویژه دارد.

او تاکید کرد: سد‌های رسوبگر در روستا‌های درە هوان، مولان آباد، کرویان، پیرعمران و قبغلوجە احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

یادآور شد: در هنگام بارندگی‌های شدید و ایجاد سیلاب بیشترین رسوبات را رودخانه به سوی سد حمل کرده که با ایجاد این سدها، رسوبات سیلی وارد آب سد نخواهد شد و در پایین دست سد شاهد خسارت کمتری به تاسیسات سد و زمین‌های کشاورزی خواهیم بود.

او گفت: قطع و برداشت بی‌رویه درختان در بستر رودخانه‌ها و برداشت ماسه باعث سرعت گرفتن آب و از بین رفتن صافی خاک می‌شود که با ساخت این سد‌ها از ورود رسوب و مواد مختلف به داخل سد‌های بزرگ سقز جلوگیری می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز افزود: ۶۵ سد رسوبگیر در سقز دارای سازه سنگی، ملاتی و گابیونی است که با بازده زمانی ۲۵ ساله قادر است رسوبات جمع شده رودخانه را در پشت خود ته‌نشین و کنترل کرده تا وارد آب‌های جمع شده در دریاچه پشت سد‌ها نشود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ع

برچسب ها: منابع طبیعی ، سدسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.